• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180280
+
-

بوغزول غزل خداحافظی با فقر

باشگاه نویسندگان
بوغزول غزل خداحافظی با فقر

مهتاب خسروشاهی

طرح ساخت مجموعه‌های سازمانی یا شهرک‌ها، طرح تازه‌ای نیست؛ اما آنچه در طرح‌های جدید ساخت این مجموعه‌های بزرگ درنظر گرفته می‌شود، فقط تامین جایی برای زیستن مهم نیست. درحال حاضر علاوه بر درنظرگرفتن بهترین امکانات برای زندگی، اهداف اقتصادی، فرهنگی، هنری، زیست‌محیطی و... نیز در این پروژه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد؛ مانند آنچه در کشور الجزایر درحال ساخت است.
در 170کیلومتری جنوب الجزیره پروژه ساخت مجموعه‌ای با نام «بوغزول» کلید خورده که در مساحت 20هزار هکتاری درحال ساخت است، ساختاری چند منظوره داشته و ضمن توسعه فضای شهری بخش‌های دیگری چون بخش‌های تجاری و کشاورزی نیز برای آن تعریف شده است. بوغزول در منطقه راهبردی در تقاطع محور شمال- جنوب و شرق- غرب بنا قرار دارد.
مراد قواتی، مدیرکل توسعه مؤسسه شهر جدید بوغزول می‌گوید: «ما برای جذب جمعیت و ایجاد تعادل بین مناطق ساحلی و دشت‌های مرتفع و جنوب، این شهر مدرن را بنا کرده‌ایم.»
بوغزول که آن را شهری برای آینده می‌دانند دارای یک ایستگاه راه‌آهن جدید و یک فرودگاه بین‌المللی است. به این امکانات زیرساخت اولیه کامل و شبکه 28کیلومتری تونل‌های برق، فیبر نوری، آب آشامیدنی و شبکه آبیاری فضای سبز را نیز اضافه کنید. از ویژگی‌های این شهر وجود « گالری فنی» است. عبدالغانی زروکی، مدیر فنی این پروژه درباره مفهوم گالری فنی توضیح می‌دهد:«بوغزول شهری پایدار و توسعه یافته است. طراحی گالری فنی این شهر بزرگ به ما کمک می‌کند تا اگر ایراد فنی‌ای در جایی از شهرک اتفاق بیفتد، بتوانیم به سراغ همان نقطه رفته و بدون ایجاد مزاحمت یا صدا، مشکل را برطرف کنیم. درواقع گالری فنی به ما اجازه می‌دهد تا نقشه کامل همه لوله‌ها و کابل‌های برق را داشته باشیم.»
بوغزول، یکی از 5 شهر جدیدی است که در کشور الجزایر ساخته شده است. یکی دیگر از این شهرک‌های مدرن، «سیدی عبدالله» نام دارد. عبدالحکاک سداوی، مدیرکل کمیته توسعه شهر جدید سیدی عبدالله می‌گوید: «این طرح با هدف ایجاد شهری جذاب، با شاخصه‌‌های توسعه پایدار اجرا شده است. در این طرح هدف تامین آسایش ساکنان است. سیدی عبدالله شهرکی هوشمند، انعطاف‌پذیر و مرتبط به یکدیگر است.»
اولویت اصلی ساخت چنین شهرک‌هایی از بین بردن زاغه‌نشینی و از بین بردن مسکن‌های فرسوده و متروک در کشور الجزایر اعلام شده است. این پروژه‌ها بیشتر در مناطق صحرایی برای ایجاد تعادل بین منطقه‌ای در این کشور اجرا شده و از سوی دیگر تلاش شده تا با سکونت مردم در این شهرک‌ها از ازدحام شهرهای بزرگ کاسته شود. ارائه مسکن‌های ارزان اما باکیفیت با وام‌های بدون بهره توسط دولت در محله‌های اقماری از دیگر ویژگی‌های ساخت این شهرک‌ها و هدف اصلی آنها عنوان شده است.
محمد طارک بلارینی، وزیر مسکن می‌گوید: «طی 2سال گذشته، 3میلیون شهروند از 800هزار واحد مسکونی جدید بهره‌مند شده‌اند. درواقع از بحران مسکن گذشته‌ایم و به تقاضای زندگی بهتر پاسخ می‌دهیم. به همین دلیل با پیروی از خواست رئیس‌جمهور، عبدالمجید تبون، ساخت این شهرک‌ها با این کیفیت در الجزیره آغاز شده است».
نماد الجزایر معاصر، مسجد بزرگ الجزایر است که به‌تازگی افتتاح شده است. مناره آن، مرتفع‌ترین مناره جهان با ارتفاع 265متر است که بیانگر پیشرفت این کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید