• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 آذر 1401
کد مطلب : 180281
+
-

دکتر دلالی

قصه شهر
دکتر دلالی

از وقتی مردم افتادند درپی زیباتر شدن و کار مراکز زیبایی سکه شد، یک‌سری از افراد هم بدون داشتن مدرک دانشگاهی و تخصص، خودشان را به‌عنوان دکتر معرفی کردند و شدند متخصص زیبایی. خیلی از همین دکترها یا به‌اصطلاح «پزشک‌نماها» بدون صلاحیت علمی و تخصص کافی در فضای مجازی برای خودشان تبلیغ می‌کنند و مردم را به سمت مراکز غیرمجاز درمانی ترغیب می‌کنند که در حوزه پزشکی چالش‌برانگیز است و سلامت مردم را هم به خطر می‌اندازد.
همه اینها در حالی است که پزشکان واقعی! و تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی، برای انجام تبلیغات باید از سازمان نظام پزشکی مجوز تبلیغات دریافت کنند. بنابراین اعضای جامعه پزشکی اگر بخواهند در رسانه‌ها مثل صداوسیما و فضای مجازی یا از طریق پخش تراکت و ارسال پیامک و... تبلیغ کنند، باید با مجوز سازمان نظام پزشکی باشد. این سازمان هم کاملا حساب شده مجوز تبلیغات می‌دهد و حتی روی کلماتی که دکترها در تبلیغاتشان استفاده می‌کنند هم حساس است. مثلا خیلی از پزشک‌نماها یا پزشکانی که آگاهی کافی ندارند، در تبلیغات‌شان از کلماتی مانند «پرداخت قسطی»، «تخفیف»، «درمان ۱۰۰درصدی» و... استفاده می‌کنند یا به وفور کلمه «زیبایی» را به‌کار می‌برند. درحالی‌که بسیاری از این موارد طبق قانون تبلیغات مجاز، نباید وارد تبلیغات پزشکی شود. در عین حال عکس‌های نامناسب نباید در هیچ تبلیغ پزشکی بیاید. حتی عکس صورت فرد هم نباید در تبلیغات باشد. اینکه چشم فردی را می‌پوشانند و بقیه صورت را منتشر می‌کنند هم درست نیست و همه این موارد باید طبق قانون انجام شود.
خلاصه اینکه اینجا بحث بر سر سلامتی و جان افراد است و نمی‌شود راحت از کنارش گذشت. برای مطمئن شدن از اینکه پزشک‌تان، پزشک‌نما نباشد هم می‌توانید در جست‌وجوگر اینترنت بنویسید «جست‌وجوی اعضای نظام پزشکی». وقتی این عبارت را بنویسید، سایت نظام پزشکی باز می‌شود. در سامانه جست‌وجوی پزشک سازمان نظام پزشکی، نام پزشک مورد نظر را بنویسید. اگر پزشک معتبر و از اعضای سازمان نظام پزشکی باشد، تمام مشخصات او برای‌تان ارائه می‌شود. در این صورت می‌توانید پزشکان معتبر را از پزشک‌نماها متمایز کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید