• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180058
+
-

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در گفت‌وگو با همشهری:

نگران روابط چین با دولت‌های عربی نیستیم

نگران روابط چین با دولت‌های عربی نیستیم

 سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان‌سعودی و حضور او در اجلاس سران کشورهای عضو شورای‌همکاری خلیج‌فارس اگرچه ازسوی پکن اقدامی در مسیر توسعه روابط با غرب‌آسیا تفسیر شد، اما امضای بیانیه‌ای ضدایرانی و همراهی با برخی ادعاهای تکراری علیه جمهوری‌اسلامی، با واکنش‌ها و انتقادهای گسترده‌ای در تهران مواجه شد؛ تا جایی که وزارت امورخارجه و همچنین نمایندگان مجلس، در موضع‌گیری‌هایی ضمن محکوم کردن این اقدام طرف چینی، تمامیت ارضی ایران را خلل‌ناپذیر عنوان کردند.
یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس دراین باره به همشهری گفت: مناسبات ایران و چین در سال‌های اخیر همواره روبه‌گسترش بوده و جنبه «راهبردی» به‌خود گرفته‌است. 2کشور طی سال‌های گذشته تقریبا در همه زمینه‌ها از اراده لازم برای افزایش سطح همکاری‌ها برخوردار بوده‌اند.
فداحسین مالکی با اشاره به ظرفیت‌های دوطرف برای گسترش روابط افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، طرف چینی همواره به گسترش روابط با تهران نیاز دارد؛ بنابراین آنها همواره آماده گسترش مناسبات با تهران هستند. اگرچه در روزهای اخیر شاهد موضع‌گیری‌های دور از انتظاری ازسوی طرف چینی بوده‌ایم، اما با توجه به شرایط خاص ایران، آنها دوباره به سمت تهران گرایش نشان دادند؛ رویکردی که در جریان اجلاس دیروز با حضور هیأت عالی‌رتبه چینی شاهد آن بودیم.
وی ادامه داد: ازسوی دیگر با توجه به اینکه اکنون چین ابرقدرت اقتصادی جهان به‌حساب می‌آید و در سال‌های اخیر در قامت یک ابرقدرت نوظهور در ساختار نظام بین‌الملل ظاهر شده، ما هم می‌توانیم از رهاورد گسترش همکاری‌ها با پکن، برخی نیازهای خود را رفع کنیم؛ بنابراین لازم است که ارتباطات میان 2 کشور همچنان با قوت ادامه یابد؛ چراکه تهران و پکن ظرفیت‌های مختلف و علایق مشترکی دارند.

از چین انتظار نداشتیم
این عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهور چین در جریان سفر به عربستان‌سعودی، گفت: با توجه به سطح روابط تهران و پکن که در سال‌های اخیر همواره روبه‌جلو بوده، از طرف چینی انتظار نداشتیم درجریان نشست سران کشورهای عضو شورای‌همکاری خلیج‌فارس، با برخی ادعاهای واهی دولت‌های عربی درباره جزایر سه‌گانه ایران همراهی کند.
مالکی با بیان اینکه گلایه‌ها از طرف چینی به قوت خود باقی‌است و از پکن انتظار می‌رود اشتباه اخیر خود را جبران کند و خطوط قرمز ایران را مدنظر قرار دهد، ادامه داد: اینکه چینی‌ها با دولت‌های عربی خلیج‌فارس درمسیر گسترش همکاری‌ها حرکت کنند باعث نگرانی ما نمی‌شود، اما نکته اینجاست که هر گامی که در منطقه خلیج‌فارس برداشته می‌شود، باید با درنظر گرفتن نقش راهبردی جمهوری‌اسلامی دراین منطقه باشد و خطوط قرمز ما رعایت شود.
وی با بیان اینکه اصولا نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد چین و روسیه بچینیم، گفت: با وجود این باید درنظر داشت که این دو کشور در سال‌های اخیر همواره با مواضع جمهوری‌اسلامی، ازجمله درمورد برجام، همراهی کرده‌اند. از سوی دیگر حقیقت این است که کشورها براساس منافع ملی خود حرکت می‌کنند؛ زمانی برخی دولت‌های عربی دربرابر ترامپ فرش قرمز پهن می‌کردند، اما امروز به استقبال چین می‌روند.
مالکی با تأکید بر اینکه اراده سیاسی تهران و پکن همچنان بر گسترش روابط استوار است، اضافه‌کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سفر اخیر هیأت عالی‌رتبه چینی به تهران، اجرایی کردن برنامه جامع همکاری‌های 25ساله بود که مذاکرات در این زمینه انجام شده و با چکش‌کاری‌هایی که انجام می‌شود، مسیر را برای گسترش مناسبات فی‌مابین، براساس منافع و مصالح ملی، در همه حوزه‌ها هموار خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید