• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179939
+
-

اینترنت پنجره‌ای به بازار آمد

باشگاه نویسندگان
اینترنت پنجره‌ای به بازار آمد

مهتاب خسروشاهی-روزنامه‌نگار

به‌زودی پنجره‌ها، فقط قابی برای تماشای قرص ماه و آسمان آبی و نفس کشیدن هوای تازه نخواهند بود. به این دلیل که پژوهشگران سوئیسی پنجره‌هایی را تولید کرده‌اند که می‌توانند برای تولید الکتریسیته منزل، مفید باشند اما در سوی دیگر کره زمین، پژوهشگران عربستان سعودی، فناوری‌ای را روی شیشه‌ها ایجاد کرده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های اینترنت بی‌سیم را از خلال شیشه‌های خاص پنجره، دریافت کرده و دستگاه‌های متصل به اینترنت و گوشی‌های هوشمند، از  این طریق به اینترنت متصل شوند.
پروفسور اُسامه امین، یکی از پژوهشگران این پروژه از دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله می‌گوید: «امیدواریم با این طرح در آینده نزدیک ساختمان‌های اداری مدرن شده و به سیستم ارائه اینترنت، مجهز شوند. برای این منظور می‌توان از شیشه‌های غول‌پیکر استفاده کرده تا امکان استفاده از این سیستم، گسترده‌تر شود.»
این فناوری برای استفاده از ویندوزو انتقال داده‌های اینترنتی با سرعت پهنای باند حدو 15تا 16کیلوبیت بر ثانیه در مراحل ابتدایی خود، شروع به فعالیت خواهد کرد. پژوهشگران این طرح، به‌دنبال ایجاد شرایط برای «خانه هوشمند» هستند.
پروفسور اسامه امین درباره این طرح توضیح می‌دهد:
« شیشه پنجره‌ها، مودِم هستند. ویژگی قطبی شدن اشعه خورشید برای انتقال داده‌ها و درکنار آن، استفاده از عناصر شیشه‌ای هوشمند به‌نام کرکره‌های کریستال مایع دوسلولی (DLS)امکان اجرای این طرح را میسر می‌کند. نوری که بدون قطبش، منتقل می‌شود، می‌تواند در جهت‌های مختلفی حرکت کند اما قطبی‌پذیری می‌تواند خاصیت غربال نور ایجاد کرده و کارکرد مناسب از آن دریافت شود.» اسامه امین اضافه می‌کند:«خاصیت قطبی شدن، به نور خورشید اجازه می‌دهد تا به زبان «صفر و یک» سازماندهی شود. کابل LAN، به لبه شیشه متصل بوده و این کابل از سوی دیگر به دستگاه کاونده اتصال دارد. به این ترتیب به سیگنال WiFi دست پیدا می‌کنیم. در این مجموعه، شیشه، یک فرستنده برای کابل زمین است و به جای استفاده از الکتریسیته برای انتشار سیگنال، فقط از نور خورشید استفاده می‌شود.»
تنوع طول موج نور که برای چشم انسان قابل رویت نیست، ویژگی‌ای است که داده‌های اینترنت بی‌سیم را به دستگاه‌های موجود در اتاق منتقل می‌کند.
اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا دستگاه‌های ما امکان دریافت اینترنت از شیشه را دارند؟ معمولا فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم مبتنی بر ارتباطات فرکانس رادیویی یا ارتباطات نوری هستند. در این شرایط نیاز به منابع نور فعال پرهزینه مانند لیزرها و دیودهای ساطع نور (LED) هستند. سیستم‌های طراحی شده توسط پژوهشگران سعودی، مانند هر سیستم ارتباطی با نور مرئی (VLC) عمل می‌کنند که از نور LED برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. با این حال، رویکرد این تیم نوآورانه است؛ چراکه شدت نور طبیعی خورشید را نیز تعدیل می‌کنند و درعین حال داده‌های اینترنتی را در آن، از طریق شفافیت شیشه رمزگذاری می‌کنند. این داده‌ها سپس توسط دستگاه‌های موجود در اتاق (یا هر فضای دیگری) شناسایی و رمزگذاری می‌شوند.
پروفسور امین می‌گوید:«استفاده از نور خورشید برای انتقال داده‌ها، به‌عنوان گزینه‌ سبز نیز برای ارتباطات بی‌سیم مدنظر است.» این پژوهش در مجله
IEEE Photonic ماه اکتبر به چاپ رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید