• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179881
+
-

پیش‌نیازهای تحول در حکمرانی

رئیس مجلس در ادامه مباحث خود پیرامون ضرورت تحول در شیوه‌های حکمرانی در کشور، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحقق چنین رویکردی را به‌کارگیری مدیران «خلاق» و «شجاع» دانست؛ رویکردی که باید ازسوی مجموعه حکمرانی مورد حمایت قرار گیرد تا زمینه مناسب برای تحقق اهداف ترسیم شده دراین حوزه فراهم شود.
به‌گزارش همشهری، محمدباقر قالیباف که به‌مناسبت هفته پژوهش، برای قدردانی از پژوهشگران برتر به مرکز پژوهش‌های مجلس رفته بود، «قوی بودن» و «امین بودن» را 2ویژگی مهم مدیران شجاعی دانست که در شرایط کنونی، کشور بیش‌از پیش به حضورشان نیاز دارد. وی به این نکته هم اشاره کرد که مسئولان باید در هرکجا هستند، به‌ویژه در بخش‌هایی که جنبه نظارتی دارد، تلاش کنند تا در کنار برخورد با تخلف‌ها، شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند، نه اینکه دست و دل‌شان بلرزد.
 رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه باید اقرار کرد امروز در برخی مسائل «قدرت حل مسئله» را نداریم و اگر گاهی قدرت حل مسئله‌ای را داریم، در زمان خود، آن را حل نمی‌کنیم که سبب می‌شود ارزش خود را از دست بدهد، ادامه‌داد: ریل‌گذاری کشور در اختیار مجلس بوده و نقش قوه مقننه این است که جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها را انجام دهد؛ موضوعی که بسیار ضروری است. قالیباف با بیان اینکه تصور می‌کنم امروز با حرکت‌هایی که در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده و با استفاده از تجربه‌های گذشته، می‌توان آسیب‌ها را ترمیم یا حذف کرد، افزود: این مرکز با نگاهی نوآورانه و خلاقانه و با نگاه به ۴رویکرد «هوشمندسازی»، «مردمی‌سازی»، «شفاف‌سازی» و «کارآمدسازی»، به‌صورت مؤثری امور را جمع‌سپاری کرده و از نیروهای خلاق جامعه استفاده می‌کند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون برای بررسی برنامه هفتم در نقطه حساسی هستیم و توافق دولت و مجلس براین است که این برنامه رویکرد «مسئله‌محوری» داشته باشد، گفت: تاکنون در همه دوره‌هایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، به موفقیت نرسیده‌ایم، لذا اگر با رویکرد مسئله محوری به موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم بسیار مؤثر باشیم که مرکز پژوهش‌ها در این زمینه نقش جدی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید