• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 آذر 1401
کد مطلب : 179863
+
-

لزوم نگاه واقع‌بینانه به دخالت‌های خارجی

دیدگاه
لزوم نگاه واقع‌بینانه به دخالت‌های خارجی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکرد برخی دولت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا و فرانسه در مواجهه با تحولات اخیر در ایران به همشهری گفت: درحال‌حاضر برخی دولت‌های غربی، ازجمله آمریکا و تروئیکای اروپا به‌شدت درحال سوءاستفاده از شرایط به‌وجود آمده در ایران هستند و در مواجهه با رویدادهای اخیر، درصدد تامین منافع خود برآمده‌اند، اما این بدان معنا نیست که نقش‌آفرینی منفی آنها را تنها دلیل ناآرامی‌های اخیر بدانیم.
حسن بهشتی‌پور با بیان اینکه برای تحلیل علمی و صحیح از شرایط روابط کنونی ایران و غرب باید نگاه دقیقی به روند تحولات رخ‌داده داشت، افزود: دولت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا و فرانسه، درحال‌حاضر مشغول سوءاستفاده از تحولات اخیر درایران هستند، اما ما نیز باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به مشکلات داخلی خود داشته باشیم و همه‌چیز را به دخالت دولت‌های خارجی گره نزنیم.
وی ادامه داد: بررسی تحولات تاریخی معاصر در ایران نشان می‌دهد دولت‌های غربی همواره مانند گرگی در کمین نشسته‌اند تا از فرصت‌های به‌وجود آمده دراین سرزمین در راستای تامین منافع خود سوءاستفاده کنند، اما این بدان معنا نیست که مشکلات داخلی خود را نبینیم و به‌سادگی از کنار آن عبور کنیم.
بهشتی‌پور با اشاره به سابقه تاریخی دخالت‌های دولت‌های بیگانه در امور داخلی کشور، عنوان‌کرد: در عصر قاجار شاهد بودیم دو قدرت روس و انگلیس به فعال مایشاء در عرصه سیاست ایران بودند. پس‌از مشروطیت نیز قدرت‌های خارجی برای نقش‌آفرینی در امورداخلی ایران و کسب منافع خود، همواره رقابت داشتند و شاهد دخالت‌های آنان بوده‌ایم. این روند در عصر پهلوی نیز ادامه داشت و در دوران پهلوی اول، فرانسوی‌ها و آلمان‌ها نیز برای نفوذ حداکثری در ساختارهای سیاسی کشور باهدف کسب منافع، به‌دنبال فرصت مناسب بودند؛ رویکردی که در عصر پهلوی دوم نیز ادامه داشت و با تبعات خاص خود همراه بود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دخالت دولت‌های غربی در امور داخلی ایران پس‌از جمهوری‌اسلامی نیز به‌شکل مواجهه مستقیم ادامه داشته‌است، تصریح ‌کرد: نکته اینجاست که ایران از نظر ژئوپلتیکی در جایگاهی قرار دارد که قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که هر دولتی در ایران روی‌کار باشد، مورد طمع قدرت‌های بزرگ خواهد بود؛ رویکردی که از عصر صفویه تاکنون قابل مشاهده بوده‌است.
بهشتی‌پور ادامه داد: معتقدم این گزاره که «همه مشکلات ناشی از دخالت‌های خارجی است» تحلیل درستی نیست. باید در تحلیل تحولات، مشکلات داخلی را نیز درنظر بگیریم؛ در چنین شرایطی است که می‌توانیم با سیاستگذاری‌های اصولی و رفع مشکلات، به‌دشمنان اجازه سوءاستفاده از تحولات داخلی‌مان را ندهیم. وی با بیان اینکه برخی کاستی‌ها که زمینه‌ساز ایجاد دوقطبی در کشور شده قابل مدیریت‌کردن است، گفت: با ریشه‌یابی برخی مشکلات و چالش‌ها می‌توان جلوی دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشور را به بهترین نحو گرفت و به آنها اجازه نداد که از مشکلات داخلی کشور درجهت تامین منافع خود سوءاستفاده کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید