• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178012
+
-

شکست «توطئه تجزیه» در اوج دخالت‌های خارجی

امیرعبداللهیان: در جریان حوادث اخیر سلاح‌های صهیونیستی و آمریکایی به کشور وارد شده‌ است

دیپلماسی
شکست «توطئه تجزیه» در اوج دخالت‌های خارجی

وزارت امورخارجه دیروز میزبان خبرنگاران بود تا رئیس دستگاه دیپلماسی در نخستین نشست‌خبری خود، ضمن تشریح دستاوردهای وزارتخانه متبوعش، آخرین مواضع و تحولات حوزه سیاست‌خارجی را برای نمایندگان رسانه‌ها تشریح کند؛ نشستی که طی آن حسین امیرعبداللهیان از شکست توطئه تجزیه ایران در اوج دخالت‌های خارجی خبر داد.
به‌گزارش همشهری، وزیر امورخارجه در ابتدای این نشست، با تشریح دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر «منطقه‌محوری» و «دیپلماسی همسایگی» به تشریح دستاوردهای اتخاذ رویکرد متوازن در حوزه دیپلماسی جمهوری‌اسلامی پرداخت.
وی با اعلام اینکه در ۱۴ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان، به‌ویژه همسایگان و آسیا، از ۳۷درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱درصد رشد داشته، تأکید کرد بخش عمده‌ای از این رشد خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده؛ موضوعی که نشان می‌دهد راهبردهای جدید مدنظر دولت سیزدهم در مسیر صحیحی قرار گرفته ‌است. وی همچنین اعلام‌ کرد که قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در دستور کار دولت است.

پشت‌پرده ناآرامی‌های اخیر
امیرعبداللهیان به پشت‌پرده ناآرامی‌های اخیر در ایران نیز اشاره کرد و آن را توطئه‌ای دانست که براساس اسناد دقیق موجود در وزارت امورخارجه، با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و درنهایت تجزیه ایران طراحی شده بود که طی 8هفته گذشته با سوء‌استفاده از احساسات مردمی، برای اجرای آن اقدام کردند، اما با شکست مواجه شد.
وی با استناد به‌گفته‌های یک دیپلمات غربی پیرامون برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای ساقط کردن دولت ایران با استفاده از الگویی که در سال‌های اخیر در عراق در دوره نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی پیاده شد، تأکید کرد که آمریکا و برخی دولت‌های غربی با سوءاستفاده از احساسات عده‌ای از جوانان در ایران، امیدوار بودند که به اهداف از پیش طراحی‌شده خود برسند.
بر همین اساس هم بود که رئیس دستگاه دیپلماسی از اوج گرفتن دخالت‌های خارجی درجریان تحولات اخیر در ایران طی 8هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد در جریان حوادث رخ‌داده در زاهدان و همچنین در برخی شهرهای غربی کشور، که طی آن ۷۶مرکز تروریستی و ضدانقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند، سلاح‌های صهیونیستی و آمریکایی به کشور وارد شده‌ است.
وزیر امورخارجه به رایزنی‌های انجام شده میان تهران و بغداد با هدف جلوگیری از اقدام‌های ضدامنیتی از منطقه اقلیم کردستان عراق اشاره و تأکید کرد تا زمانی که تهدیدی ازسوی کشور همسایه متوجه ایران باشد، در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل‌متحد، نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی به اقدام‌های خود در راستای تامین حداکثری امنیت ملی کشور ادامه می‌دهند. این درحالی است که امیرعبداللهیان گفت که مذاکرات دیپلماتیک و امنیتی با مقام‌های عراقی برای عبور از شرایط فعلی همچنان ادامه خواهد یافت.

درک غلط غربی‌ها از تحولات اخیر ایران
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، به درک غلط برخی دولت‌های غربی نسبت به تحولات اخیر در ایران اشاره و تأکید کرد که 3کشور اروپایی، آمریکا و صهیونیست‌ها درک درستی از وقایع اخیر ندارند و براین اساس تلاش کردند با اظهارنظرهای سیاسی، در امور داخلی ایران دخالت کرده و به تحولات جهت بدهند؛ رویکرد اشتباهی که برخی مقام‌های غربی کوشیدند با اظهارنظرهای متفاوت، تا حدودی اشتباه‌های خود را جبران کنند. امیرعبداللهیان به شهادت رسیدن بیش‌از 50نفر از نیروهای پلیس و امنیتی در جریان ناآرامی‌های اخیر را سندی بر رعایت حقوق‌بشر و خویشتنداری نیروهای امنیتی ایران دانست. او درعین‌حال از تشکیل کمیته‌ای مستقل و ملی زیرنظر وزیر کشور و باحضور جمعی از حقوقدان‌ها، مقام‌های دولتی و غیردولتی مرتبط به‌منظور پیگیری مسائل اخیر خبر داد که نتایج بررسی‌های آن علاوه‌بر داخل، در اختیار نهادهای بین‌المللی نیز قرار خواهد گرفت.

ادامه تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا
تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها نیز بخش دیگری از نشست‌خبری دیروز رئیس دستگاه دیپلماسی کشور بود. امیرعبداللهیان با بیان اینکه با وجود «مواضع غیرسازنده‌» آمریکا و تروئیکای اروپایی در جریان حوادث اخیر، جمهوری‌اسلامی ادامه مسیر دیپلماتیک را با طرف آمریکایی، از طریق اتحادیه اروپا و برخی واسطه‌ها، در دستورکار داشته‌است، اعلام کرد که تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا همچنان درحال انجام است.
امیرعبداللهیان به این موضوع هم اشاره کرد که با وجود ذهنیت آمریکایی‌ها مبنی براینکه با توجه به تحولات اخیر، جمهوری‌اسلامی از خطوط قرمز مذاکراتی خود عبور خواهد کرد، اما به واشنگتن گفته شد تهران همچنان «برای رسیدن به توافق خوب و پایدار در چارچوب رعایت خطوط قرمز خود» آمادگی دارد.
وی همچنین اعلام کرد ایران در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا داده، اعلام کرده ‌است در چارچوب دیدگاه‌هایی که ارائه شده، چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند، می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم؛ «بورل درحال پیگیری و هماهنگی است و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خودمان در این مسئله مطمئن شویم.»

تناقض‌های آمریکا در پرونده تبادل زندانیان
وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به موضوع «تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا» گفت که 2کشور در فروردین‌ماه امسال، براساس پیشنهاد طرف آمریکایی، توافق کردند تبادل زندانیان با توافق برجام یا بدون حصول آن انجام شود، اما 40روز بعد زیر پیشنهاد خود زدند و تقاضا کردند این فرایند همزمان با برجام انجام شود؛ رویکردی متناقض که دیوار بی‌اعتمادی بین2کشور را بلندتر از قبل خواهد کرد.
با وجود این، امیرعبداللهیان خبر داد که طرف آمریکایی در یک‌ ماه و نیم گذشته دوباره به فکر تبادل زندانیان افتاده‌است که جمهوری‌اسلامی نیز این فرایند را به‌عنوان «موضوعی انسانی» دنبال می‌کند.

مناسبات در خلیج‌فارس و قفقاز
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به گفت‌وگوهای تهران - ریاض باهدف رفع اختلاف‌های فی‌مابین نیز اشاره و تأکید کرد که عربستان‌سعودی هنوز به توافق‌های خود عمل نکرده ‌است. امیرعبداللهیان به این نکته هم اشاره کرد که جمهوری‌اسلامی انتقاد خود از عملکرد تروریستی یک رسانه شناخته شده به اسم عربستان‌سعودی را به طرف مقابل منتقل کرده ‌است؛ رویکردی که در تعارض با توافق‌های تهران و ریاض در بغداد قرار دارد.
وی همچنین با اعلام پیشرفت در عرصه مناسبات دیپلماتیک در همکاری‌ با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به تحولات حوزه قفقازجنوبی هم اشاره و تأکید کرد که جمهوری‌اسلامی هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه، ازجمله جمهوری‌آذربایجان ندارد، اما به‌صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کرده که هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد.

از پکن تا کی‌یف
امیرعبداللهیان درباره آخرین شرایط همکاری‌های ایران و چین هم اعلام‌ کرد که به‌دنبال سفر سال گذشته‌اش به پکن، برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ساله 2کشور وارد فاز اجرایی شده‌ است؛ برنامه‌ای که همه ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را دربرمی‌گیرد و اکنون در مسیر درستی قرار دارد و زمینه‌ساز توسعه مناسبات دوجانبه شده است.
وی همچنین خبر داد که برنامه‌ریزی برای سفر رئیس‌جمهور به پکن نیز در دستورکار وزارت امورخارجه و نهاد ریاست‌جمهوری ‌قرار دارد.
وزیر امورخارجه درباره دیدار کارشناسان نظامی ایران و اوکراین نیز عنوان کرد: طرف اوکراینی تاکنون هیچ مدرکی درباره استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ ارائه نکرده و اخیرا تیم سیاسی و نظامی 2کشور در یک کشور ثالث با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند و بررسی‌ها در این زمینه ادامه می‌یابد.

مکث
آژانس در مسیر سیاسی‌کاری

وزیر امور خارجه در نشست‌خبری دیروز خود، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های اختلافی درمسیر دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی را حل مسائل باقیمانده آژانس انرژی اتمی اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان ارائه «تضمین اقتصادی» را یکی دیگر از موضوع‌های باقیمانده دانست و گفت: ما سعی کردیم موضوع تضمین اقتصادی را فرموله کنیم. اینکه مدت اجرای قرارداد شرکت‌های خارجی در ایران باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال سرمایه خود به ایران اعتماد داشته باشد. وی ادامه داد: سومین مورد اختلافی بین ایران و طرف مقابل این است که در راستای تضمین اقتصادی، این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را یک عامل برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند، باید با یک مکانیسم مورد تفاهم، از میان برداشته شود. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای‌حکام، تأکید کرد که این نهاد بین‌المللی از «مسیر فنی» به «مسیر سیاسی» منحرف شده‌ است؛ «یکی از نکات در مذاکره برای رفع تحریم‌ها، حل مسائل اتهامی علیه ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی در تبادل پیام‌ها این بود که برجام را مورد تأیید قرار دهیم، اما مسائل میان آژانس و ایران در آینده حل‌وفصل شود. معنای این پیام آن بود که توان هسته‌ای جدید را کنار بگذاریم و بعد از اینکه دستمان کاملا خالی شد، درباره مسائل بین ایران و آژانس اقدام کنیم؛ موضوعی که یکی از خطوط قرمز ایران است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید