• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 21 آذر 1401
کد مطلب : 179805
+
-

چالش کابینه‌سازی‌ در تل آویو

حضور چهره‌های افراطی در دولت جدید رژیم صهیونیستی، به دردسری جدی برای نتانیاهو در مسیر تشکیل کابینه تبدیل شده است

جهان‌نما
چالش کابینه‌سازی‌ در تل آویو

بنیامین نتانیاهو یک ماه قبل سرمست از کسب بیشترین آراء انتخابات پارلمانی، راهی «بیت هاناسی»، مقر رسمی اقامت رئیس رژیم صهیونیستی در بیت المقدس شد تا فرمان تشکیل کابینه را دریافت کند. با گذشت یک ماه، تشکیل کابینه به چالشی بزرگ برای نتانیاهو تبدیل شده و او روز جمعه ناگزیر به بیت هاناسی بازگشت تا از اسحاق هرتزوگ بخواهد فرصت تشکیل کابینه را برای چند روز دیگر تمدید کند. اگرچه هرتزوگ با درخواست نتانیاهو برای تمدید مهلت تشکیل کابینه به‌مدت 10روز موافقت کرده، اما کار نتانیاهو برای نهایی کردن ترکیب کابینه در 8‌روز باقی مانده چندان هم آسان نیست.
هنوز ترکیب کابینه نتانیاهو نهایی نشده، اما از این کابینه به‌عنوان یکی از تندروترین و افراطی‌ترین کابینه‌های رژیم صهیونیستی یاد می‌شود. طی هفته اخیر، خبرهای متعددی از سپردن وزارت امنیت داخلی به «ایتمار‌بن‌گویر» و وزارت دارایی به «بزالل اسموتریچ» به‌عنوان 2 وزیر به ‌شدت تندرو یاد شده است. نه بن گویر و نه اسموتریچ، اعتقادی به سهم و حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری ندارند و هر دو بارها در سخنان و موضع‌گیری‌های خود بر الحاق کامل کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی تأکید کرده‌اند. بسیاری نگرانند که سپردن کنترل نیروهای پلیس به بن‌‌گویر در چارچوب وزارت امنیت داخلی، به تشدید درگیری‌های اخیر در کرانه باختری منجر شود.
بن گویر و اسموتریچ تنها اعضای افراطی کابینه نتانیاهو نیستند. آریه دری، نماینده افراطی ارتدوکس و رهبر حزب شاس نیز از نتانیاهو وعده پست وزارت بهداشت را گرفته است. وب سایت المانیتور همچنین نوشته که دری 63ساله قرار است طی 4سال پیش رو، به‌عنوان معاون نخست‌وزیر در کنار نتانیاهو باشد. اگرچه پست معاون نخست‌وزیر جایگاه قانونی مشخصی در ساختار کابینه سیاسی رژیم‌صهیونیستی ندارد، اما انتصاب دری نشان‌دهنده آن است که نتانیاهو تصمیم گرفته تا دست راستش یک چهره به‌شدت تندرو باشد. البته المانیتور، دری را حلقه پیوند میان نتانیاهو و دیگر نمایندگان و سیاستمداران راست افراطی می‌داند و گزارش می‌دهد که دری کسی است که به نتانیاهو کمک کرده تا اتحاد خود را با دیگر احزاب افراطی ارتدوکس مستحکم کند.
از سوی دیگر سهم‌خواهی‌ها از نتانیاهو باعث شده تا او به فکر چرخشی کردن وزارتخانه مهم امور خارجه باشد. روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی با اشاره به رقابت اعضای حزب لیکود برای گرفتن مناصب کلیدی کابینه، از احتمال چرخشی شدن منصب وزارت خارجه بین اعضای این حزب خبر داده است. همچنین کانال ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی با اشاره به اعتراض اعضای حزب لیکود به نتانیاهو برای انتصاب «رون درمر» مشاورش به‌عنوان وزیرخارجه نوشت: احتمالا وزارت خارجه بین اعضای لیکود و «درمر» چرخشی خواهد شد و «ایزرائیل کاتز» یا «امیر اوهانا» از حزب لیکود برای ۲ سال اول و بعد از آن «درمر» برای ۲ سال آخر، این منصب را در اختیار خواهند داشت.

مانع اصلی تشکیل کابینه کجاست؟
با چینش چهره‌های راست افراطی در وزارتخانه‌هایی مانند امنیت داخلی، مالیات، بهداشت و امور خارجه به‌نظر می‌رسد که نتانیاهو چالشی برای نهایی کردن کابینه خود نداشته باشد، اما مانع اصلی نتانیاهو در تشکیل این کابینه، چگونگی کار با شرکای بین‌المللی همزمان با ورود وزرای افراطی است. از زمان توافق نتانیاهو با تندروها، گزارش‌های متعددی درباره نگرانی کاخ سفید نسبت به آینده روابط واشنگتن-تل آویو منتشر شده است. روزنامه هاآرتص نیز هفته گذشته اعلام کرده که آژانس پلیس اروپا (یوروپل) قصد دارد تا همکاری‌های اطلاعاتی خود را با پلیس اسرائیل متوقف کند. به نوشته این روزنامه، با تغییر سیاست تل آویو در قبال کرانه باختری، اتحادیه اروپا نیز به دنبال تجدیدنظر در همکاری خود با اسرائیل است.
برنامه‌های وزرای تندرو نتانیاهو برای او چالش‌ساز شده است. شرکای افراطی نتانیاهو مانند اسموتریچ یا بن گویر درخواست‌هایی دارند که هنوز تکلیف این خواسته‌ها مشخص نیست. اسموتریچ از نتانیاهو خواسته که همزمان با در دست داشتن وزارت دارایی، کنترل فرماندهان ارتش را نیز در دست داشته باشد. نتانیاهو هنوز این درخواست را نپذیرفته است. بن گویر نیز طرح‌های چالش برانگیزی در سر دارد.
تا‌کنون موافقت نتانیاهو با هیچ‌کدام از این طرح‌ها اعلام نشده و برخی گزارش‌ها حکایت از تلاش نتانیاهو برای دور زدن چهره‌های تندرو کابینه‌اش دارد. المانیتور در گزارش خود به این موضوع اشاره می‌کند که نتانیاهو قصد دارد در کنار کابینه رسمی خود با حضور چهره‌های تندرو، یک هسته مرکزی کوچک متشکل از برخی افراد نزدیک به‌خود، مانند آریه دری و یوآو گالانت (وزیر جنگ احتمالی) تشکیل دهد و کار اصلی خود را با این هسته پیش ببرد. گفته شده تشکیل این کابینه کوچک از سوی نتانیاهو برای آن است که شرکای خارجی از جمله کاخ سفید بتواند به جای تندروها، با همین کابینه غیر رسمی کار کنند. نتانیاهو هم خودش از هزینه زیاد حضور تندروها آگاه است و از همین رو نیز مدام در گفت‌وگوهای انگلیسی زبان خود خطاب به جامعه بین‌المللی اصرار دارد که همه‌‌چیز تحت کنترل است و به افراطی‌ها اجازه تعیین و اجرای سیاست‌های خطرناک را نخواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید