• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179564
+
-

نگاه‌ها به شیرهای اطلس

چرا تیم ملی مراکش بیش از پرتغال و رونالدو در مسابقه امشب هوادار دارد؟

نگاه‌ها به شیرهای اطلس

شاگردان ولید رگراگی پرتماشاگرترین تیم حاضر در این مرحله هستند؛ البته اگر محبوبیت آرژانتین و برزیل با هواداران اجاره‌ای و تقلبی را درنظر نگیریم. حالا همه عرب‌ها، مسلمانان و آفریقایی‌ها می‌خواهند مراکش به‌عنوان نخستین تیم عرب یا آفریقایی یا مسلمان به مرحله نیمه‌نهایی برود. حریف امشب آنها پرتغال است؛ تیمی که کشورش مثل اسپانیا یکی از استعمارگران و غارتگران آفریقا در تاریخ بوده. پس مسابقه امشب جنبه انتقام تاریخی هم خواهد داشت؛ استعمارزده در برابر استعمارگر سابق. البته در دوره‌ای طولانی مغربی‌ها اندلس را به مستعمره خود تبدیل کرده بودند. هوادارانی که از مغرب به قطر آمده‌اند، 148کیلومتر مسافت طی کرده‌اند، دست‌کم 5کیلومتر بیش از نزدیک‌ترین تیم اروپایی به قطر. 15هزار مراکشی در قطر حضور دارند و این یک ‌امتیاز برای نماینده آفریقا به‌حساب می‌آید.
    هر یک از 3‌تیم قبلی آفریقایی که به یک‌چهارم‌نهایی رسیده بودند، همگی در همین مرحله حذف شدند؛ کامرون (1990)، سنگال (2002) و غنا (2010).
    ولید رگراگی را به‌خاطر تراشیدن مو به گواردیولا تشبیه می‌کنند اما او بیشتر شبیه دیه‌گو سیمئونه است تا گواردیولا چون در بازی با اسپانیا با تنها 23درصد مالکیت توپ توانست یکی از مدعیان قهرمانی را حذف کند. تیم او تنها 229پاس صحیح داشت که یک‌چهارم 967‌پاس صحیح اسپانیا بود. تیم او در 10بازی 12گل دریافت کرده و در 7بازی آخر تنها یک‌گل خورده است. او اگر بتواند جلوی گل زدن مدافعان خودش به تیم خودی را بگیرد، بعید است از بازیکنان حریف گل دریافت کند. یوسف چیپو نخستین بازیکن آفریقایی بود که در جام جهانی گل به‌خودی زد. مراکش در این دوره و دوره قبلی نخستین گل به‌خودی جام را ثبت کرده که یکی از آنها مقابل ایران بوده است.
    اشرف حکیمی با 17تکل بهترین رکورد را در این دوره در اختیار دارد. نفر دوم ابراهیما کوناته از فرانسه و نصیر مزروعی از مراکش هستند با 13تکل موفق. 2‌مدافع کناری مراکش از لحاظ آماری ثابت کرده‌اند دور زدن آنها و خلق موقعیت کار سختی است. نکته جالب اینکه کاماوینگا که تنها در یک بازی در پست غیرتخصصی دفاع چپ فیکس بود، با 11تکل در رده سوم قرار دارد. صوفیان امربات 10بار تکل زده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که تیم ملی مراکش تیم تکل‌زن‌هاست.
    قهرمان‌های 2‌تیم در مرحله یک‌هشتم؛ یاسین بونو از مراکش که 3‌پنالتی را گل نخورد (سارابیا یکی از پنالتی‌های اسپانیا را به تیر زد) و دیگری گونسالو راموس که به‌جای رونالدو در ترکیب پرتغال بازی کرد و مقابل سوئیس موفق به هت‌تریک شد.
    جدا از کریستیانو رونالدو و راموس، بر سر یک‌بازیکن دیگر پرتغال هم این روزها خبرسازی صورت گرفته است. اتلتیکومادرید که به‌دلیل اختلافات دیه‌گو سیمئونه و ژائو فلیکس به‌دنبال فروش ستاره پرتغالی است، قیمتی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰‌میلیون یورو را برای مهاجم ۲۳‌ساله تعیین کرده است. ژرژ مندس، مدیریرنامه‌های فلیکس با باشگاه‌های منچستریونایتد، چلسی، آرسنال و بایرن‌مونیخ برای انتقال این بازیکن مذاکره کرده است.
    پپه توانست با عبور از کریستیانو رونالدو نام خود را به‌عنوان دومین گلزن مسن تاریخ جام جهانی پس از روژه میلای کامرونی که در 42سالگی به کلمبیا گل زده بود ثبت کند. ابتدا کریس رونالدو با گلزنی در بازی مقابل غنا در جایگاه دوم ایستاد و سپس، په‌په با گلی که مقابل سوئیس به ثمر رساند، CR7 را به رده سوم فرستاد تا میروسلاو کلوزه (نهمین گلزن مسن قبل از ۲۰۲۲) از این فهرست ۱۰‌نفره خارج شود.
    این جدال بهترین خط حمله جام در برابر بهترین خط دفاعی است. پرتغال در کنار انگلیس با 12گل زده در صدر قرار دارند. هر یک نیمی از این گل‌ها را در یک‌بازی به ثمر رسانده‌اند (انگلیس 6گل به ایران و پرتغال 6گل به‌سوئیس). مراکش با 4گل زده ضعیف‌ترین خط حمله را در میان همه تیم‌های حاضر در دور یک‌چهارم در اختیار دارد. در عوض، آنها در 4بازی تنها یک گل خورده‌اند که آن هم گل به‌خودی بوده. حتی در ضربات پنالتی مقابل اسپانیا هم دروازه یاسین بونو بسته ماند.
    کریستیانو رونالدو که در بازی با سوئیس از دقیقه73به میدان رفت و برای اولین‌بار از سال2008در تیم ملی فیکس نبود، شایعه شده بود که سانتوس را تهدید کرده اردوی تیم ملی را ترک خواهد کرد. این خبر را نشریه رکورد پرتغال منتشر کرده بود که با تکذیب سرمربی و همچنین فدراسیون فوتبال این کشور روبه‌رو شد و رونالدو هم پستی حماسی درباره اتحاد بین بازیکنان پرتغال در اینستاگرامش گذاشت.
    رودی گارسیا، سرمربی معروف اسپانیایی تیم النصر عربستان مذاکراتی با رونالدو داشته و تأیید اولیه را برای انتقال این ستاره به باشگاه عربستانی از او گرفته اما هنوز چیزی قطعی نیست. آنچلوتی، برناردو سیلوا، پپه، اوتاوی، کانسلو و دیگر بازیکنان پرتغال از کاپیتان این تیم حمایت کرده‌اند. آنچلوتی درباره او گفته است: «2سال بدون مشکل او را تمرین دادم، در واقع او مشکلات را برای من حل کرد. آیا کسی که حداقل یک‌گل در هر بازی به ثمر می‌رساند، می‌تواند مشکل‌ساز شود؟ رونالدو خیلی خوب تمرین می‌کند و به جزئیات توجه ویژه‌ای دارد. مدیریت کردن او بسیار آسان است. کریس بازیکنی استثنایی است.»
    کریستیانو در 1144بازی (143بازی بیش از مسی) 819گل و 234پاس‌گل به نام خود ثبت کرده. او در بازی امشب به رکورد بدر الموتای کویتی می‌رسد و به رکورد بیشترین بازی ملی (175بازی) دست می‌یابد. او در طول عمرش در بازی‌های رسمی 750برد، 218تساوی و 176شکست داشته است.
    آخرین مصاف پرتغال و مراکش در مرحله گروهی 2018بود که پرتغال با تک‌گل رونالدو برنده شد. این سومین دیدار تاریخ بین این 2‌کشور است. هر 2 دیدار قبلی هم در جام جهانی انجام شده؛ برد 3-1مراکش در مرحله گروهی جام جهانی 1986مکزیک و پیروزی یک بر صفر پرتغال در دوره قبلی.
    مراکش در جام‌جهانی امسال به‌طور میانگین تنها 32‌درصد مالکیت توپ را در اختیار دارد که دومین کمترین مالکیت در بین هر تیمی است. تیم اول ایران است.
    مراکش در جام جهانی 5بازی  انجام داده و شکست نخورده. این برای این تیم یک رکورد است. آنها آخرین‌بار در این رقابت‌ها در دوره قبل با نتیجه یک بر صفر به ایران باخته بودند.

شیرهای اطلس نخستین تیم آفریقایی بودند که در سال 1986به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی رسیدند. آنها حالا می‌توانند نخستین تیم آفریقایی باشند که به نیمه‌نهایی می‌رسند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید