• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179563
+
-

180دقیقه‌ای که پرو را زیر و رو کرد

رئیس‌جمهور پرو قصد انحلال پارلمان را داشت، اما خود، کرسی ریاست را از دست داد

جهان‌نما
180دقیقه‌ای که پرو را زیر و رو کرد

رئیس‌جمهور پرو روز پنجشنبه مقابل دوربین‌های تلویزیون دولتی این کشور نشست و درحالی‌که دستانش می‌لرزید، متنی را خطاب به 33میلیون جمعیت پرو خواند. خوزه پدرو کاستیلو ترونس اعلام کرد که فرمان انحلال پارلمان را صادر کرده است. 3ساعت بعد خبر بازداشت آقای رئیس‌جمهور اعلام شد. یک روز پیش از آنکه جلسه استیضاح خوزه پدرو کاستیلو ترونس برگزار شود، او دستور انحلال پارلمان را صادر کرد، اما اقدام او با اعتراض اعضای کابینه و استعفای جمعی آنها همراه شد و قوه قضاییه هم این دستور را محکوم کرد. نمایندگان در پارلمان نیز در نشستی اضطراری او را از سمت خود برکنار کردند و چند ساعت بعد پدرو کاستیلو خود را در بازداشت نیروهای پلیس دید.
پدرو کاستیلو فقط یک سال و نیم در قدرت ماند، اما در همین یکسال و نیم نتوانست با نخبگان سنتی سیاست در پرو سر سازگاری داشته باشد. روزنامه اسپانیایی زبان ال‌پائیس در گزارشی درباره بحران سیاسی پرو به این موضوع اشاره می‌کند که کاستیلو در همین مدت کوتاهی که در قدرت بود، حداقل 2 بار دیگر هم در مجلس استیضاح شده بود، اما استیضاح او رأی کافی نیاورد و احتمالا در جلسه سوم استیضاح نیز پارلمان نمی‌توانست او را برکنار کند، چون مخالفان، دوم سوم آرای مورد نیاز برای برکناری رئیس‌جمهور را نداشتند.
رئیس‌جمهور پرو به‌عنوان معلمی روستایی با حمایت عوام و حتی گروه‌های لیبرال و فمنیست به‌صورت مستقل در انتخابات پیروز شد، اما در همان ابتدای راه متوجه شد که هیچ حمایت تشکیلاتی از سوی احزاب سیاسی ریشه‌دار ندارد و بیش از هر زمان دیگری تنهاست. البته در این میان به‌نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور پیشین پرو با انحلال پارلمان، انتظار حمایت ارتش را داشت و در این اقدام دچار اشتباه محاسباتی شد. او گمان کرده بود که مانند «آلبرتو فوجیموری» در سال 1992با حمایت ارتش خواهد توانست پارلمان را منحل کند، اما تنها ماندن او در میدان سیاست و عدم‌همراهی رسانه‌ها با او باعث شد تا برخلاف تصوراتش، پس از انحلال پارلمان، ارتش برای بازداشت او وارد عمل شود. کاستیلو اکنون به سرنوشت همه روسای جمهور سابق زنده پرو از سال 1990به بعد دچار شده است. همه آنها به‌نحوی بازداشت شدند. اتهام کودتا می‌تواند او را بین 10تا 20سال پشت میله‌های زندان نگه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :