• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 آذر 1401
کد مطلب : 179520
+
-

تنبلی چشم؛ یکی از علت‌های اصلی کاهش بینایی در کودکان است

خداحافظی با چشم‌های تنبل

هیچ می‌دانستید یکی از علت‌های اصلی کاهش بینایی در کودکان، تنبلی چشم یا آمبلیوپی است. حدود ۳ درصد از بچه‌ها دچار تنبلی چشم می‌شوند که اگر بین 3تا 6سالگی تشخیص داده شود و درمان لازم انجام شود، امید به درمان کامل آن وجود دارد. اما اگر زمان را از دست بدهیم و بعد از 6سالگی متوجه تنبلی چشم شویم، درمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. تنبلی چشم در واقع قوی‌تر بودن یک چشم و ضعف چشمگیر چشم دیگر است و زمانی به‌وجود می‌آید که مغز به مرور زمان به سیگنال‌های تنها یک چشم (چشم قوی‌تر) وابسته می‌شود، در نتیجه قدرت بینایی چشم ضعیف‌تر کاهش می‌یابد. هرچند تنبلی چشم ممکن است برای هر دو چشم نیز روی بدهد اما اتفاقی نادر است.

علت تنبلی چشم
همانطور که گفتیم تنبلی چشم به مشکلات تکاملی در مغز مربوط می‌شود. در این حالت، راه‌های عصبی در مغز که بینایی را پردازش می‌کنند عملکرد مناسبی ندارد. این اختلال عملکرد زمانی روی می‌دهد که چشم‌ها، کاربرد برابری با هم ندارند. علت‌ها و عواملی باعث می‌شوند به یک چشم نسبت به چشم دیگر متکی‌تر شوید:
 انحراف مداوم یا چرخش یکی از چشم‌ها  ژنتیک یا سابقه تنبلی چشم در خانواده  سطح دید متفاوت در هر چشم  آسیب ناشی از تروما به یکی از چشم‌ها  افتادگی پلک یکی از چشم‌ها  تولد زودرس   کمبود ویتامین A  زخم قرنیه  جراحی چشم   اختلال بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم  آب مروارید   آب سیاه یا گلوکوم که فشار بالا در چشم است.

علائم تنبلی چشم
علائم هشداردهنده تنبلی چشم شامل این موارد است:
   برخورد با اشیا در یک طرف  سرگردانی چشم به سمت داخل یا بیرون  چشم‌هایی که به‌نظر می‌رسد همسو نیستند و با هم کار نمی‌کنند  تند تند پلک زدن  دوبینی  جمع کردن گوشه‌ چشم‌ها برای بهتر دیدن

چگونه تشخیص داده می‌شود؟
تنبلی چشم معمولا فقط در یکی از چشم‌ها رخ می‌دهد و معمولا والدین و بچه‌ها متوجه آن نمی‌شوند. به همین دلیل مهم است که معاینه‌ روتین چشم‌ها برای نوزاد و کودک انجام شود. پزشکان توصیه می‌کنند بچه‌ها در شش ماهگی و سه سالگی تحت معاینه‌ چشم قرار بگیرند. بعد از آن، چشم‌های کودکان باید به‌طور منظم هر دو سال یک‌بار یا حتی با فاصله زمانی کمتر معاینه و بررسی شود.
چگونه درمان می‌شود؟
درمان عارضه‌ اصلی، مؤثرترین روش درمان تنبلی چشم است. به‌عبارتی دیگر، شما باید به چشم آسیب‌دیده کمک کنید تا به حالت نرمال خود برگردد. درمان به موقع می‌تواند ساده باشد که شامل عینک، لنزهای تماسی، چسب‌های چشمی، قطره‌های چشم و ویژن‌تراپی یا ورزش چشم می‌شود. درمان تنبلی چشم هر چه زودتر شروع شود، نتیجه‌ بهتری خواهد داشت.
  عینک و لنزهای تماسی: اگر دلیل تنبلی چشم، دوربینی یا نزدیک‌بینی باشد یا آستیگماتیسم یک چشم موجب تنبلی چشم شده باشد، عینک و لنزهای تماسی اصلاحی چشم تجویز می‌شوند.
  چسب چشمی: پوشاندن چشم مسلط یا غالب با چسب می‌تواند به تقویت چشم ضعیف‌تر کمک کند. پزشک احتمالا توصیه می‌کند بسته به‌شدت تنبلی چشم، روزی یکی دو ساعت چشم غالب را بپوشانید.
  قطره‌های چشمی: قطره‌های چشمی ممکن است روزی یک یا دو بار مصرف شوند تا چشم سالم واضح نبیند. قطره چشم هم مانند چسب چشم، وادارتان می‌کند از چشم ضعیف‌تان بیشتر استفاده کنید..
  جراحی: اگر انحراف چشم‌ها علت تنبلی چشم باشد، احتمالا لازم است روی عضلات چشم عمل جراحی انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید