• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179454
+
-

رفت و برگشت قیمت‌ها در بازارگوشت

در شرایطی که قیمت گوشت مرغ به کمتر از نرخ خرید تضمینی رسیده، قیمت گوشت قرمز همچنان در حال افزایش است. به گزارش همشهری، دولت هر کیلوگرم مرغ را به‌صورت تضمینی و به قیمت 63هزار تومان خریداری می‌کند درحالی‌که قیمت آن در بازار تا 47هزار تومان نیز افت کرده است. در این شرایط برای جلوگیری از ضرر مرغداران، همچنان خرید تضمینی این محصول با قیمت بالاتر از بازار ادامه دارد و حتی نرخ عوارض صادرات گوشت مرغ نیز صفر تعیین شده است؛ اما در بازار گوشت قرمز که نرخ تضمینی هم برای آن تعیین نشده، قیمت‌ها وارد روند صعودی شده‌اند.
افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفته است: قیمت دام زنده کمی افزایش داشته اما جهش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به تولیدکننده ندارد و این عوامل بازار هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. به عقیده او نزدیک شدن به بازار شب یلدا و شب عید نیز در این زمینه تأثیرگذار است. صدردادرس می‌گوید: با توجه به نرخ دام زنده حداکثر قیمت گوشت شقه گوسفندی بره نر 200هزار تومان، میش 120هزار تومان و بز 100هزار تومان است؛ اما در بازار و حتی در میادین میوه و تره‌بار گرانفروشی می‌شود. در عین حال علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، قاچاق دام نیز دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را خروج قانونی و غیرقانونی دام از کشور می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون قاچاق دام از کردستان به عراق در حال انجام است و همین امر در کنار صادرات قانونی، منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است. صادرات دام به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق انجام می‌شود.
او با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام 90هزار تومان است، می‌افزاید: خروج دام از کشور و همچنین، مشکلات تردد ناشی از بارندگی‌های اخیر، باعث افزایش 10 تا 12هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت نسبت به هفته قبل شده است.
به عقیده ملکی، اگر مسئولان جلوی قاچاق و صادرات دام را نگیرند، التهابات قیمت در بازار استمرار خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید