• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179412
+
-

درباره تهیه چند غذای آب‌پز خوشمزه برای داشتن سبک زندگی سالم

سر سفره آب‌پزها

سعیده مرادی

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد به دلایل مختلف ازجمله شیوع انواع بیماری‌ها ترجیح می‌دهند تا غذاهای خود را به‌صورت آب‌پز تهیه کنند و از سرخ‌کردنی‌ها بپرهیزند. البته آب‌پز‌کردن تنها به فصل سرما و پرهیزهای غذایی ناشی از بیماری‌ها محدود نمی‌شود و این شیوه پخت یکی از روش‌های تهیه غذا در طول سال است که به حفظ مواد مغذی در یک وعده غذایی کمک می‌کند و باعث می‌شود تا چربی غذا بالا نرفته و سلامت غذا حفظ شود. اگر شما هم به‌دنبال غذاهای سالم و در عین حال خوشمزه‌اید، در این مطلب طرز تهیه چند غذای آب‌پز ساده را مرور کرده‌ایم.

خوراک گوشت و هویج آب‌پز
طرز تهیه

ترکیب مواد این خوراک کاملاً سلیقه‌ای است. اگر می‌خواهید گوشت بیشتری مصرف کنید می‌توانید مقدار گوشت را دو برابر ترکیب سبزی‌ها کنید. برای پخت خوراک گوشت و هویج آب‌پز در ابتدا گوشت تکه‌ای را به همراه ۵ لیوان آب در قابلمه بریزید، به‌طوری که آب روی گوشت‌ها را بگیرد. سپس برگ بو، جعفری خرد‌شده و سیر رنده‌شده را به آن اضافه کرده و اجازه دهید ۲ ساعت بپزد. وقتی گوشت در حال پخت است، باید کف روی آب را بگیرید و دور بریزید. یک ساعت مانده به اتمام پخت گوشت، هویج، کرفس، تره‌فرنگی و پیاز خرد شده را به همراه میخک و چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید. زمانی که غلظت غذا به اندازه دلخواه‌تان رسید، نمک را به آن بیفزایید. گفتنی است در این خوراک به جای گوشت قرمز می‌توانید از گوشت مرغ نیز استفاده کنید و درصورت تمایل سیب‌زمینی هم به خوراک بیفزایید.

مواد لازم
   گوشت تکه‌ای با استخوان: ۵۰۰‌گرم
   جعفری: یک مشت
   سیر: ۲ حبه
   برگ بو: یک عدد
   هویج: ۳ عدد
   کرفس: ۴ ساقه
   تره فرنگی: یک ‌ساقه
   پیاز: یک عدد
   چوب دارچین: به مقدار لازم
   میخک: ۲ عدد
   نمک و فلفل: به مقدار لازم

خورشت مرغ آب‌پز و آلو
طرز تهیه

برای تهیه سس ابتدا رب گوجه‌فرنگی را به همراه زردچوبه و زعفران و مقداری نمک و فلفل و یک لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا کمی جوشیده و مایع یک دست حاصل شود. سپس پیازها را حلقه‌ای برش بزنید و کف قابلمه بچینید. البته به‌صورت خلالی درشت هم می‌توان پیاز را برش زد. در ادامه ران مرغ را نیز روی پیازها بگذارید. بعد در قابلمه را ببندید و حدود ۲ ساعت اجازه دهید که خورشت با حرارت ملایم بپزد. زمانی که آب مرغ غلیظ شد می‌توانید شعله را خاموش کنید. گفتنی است درصورت تمایل می‌توانید آب خوراک را کاملاً خشک کنید تا مرغ به روغن بیفتد. درصورت تمایل به این خوراک می‌توانید هویج، فلفل دلمه‌ای، ذرت، نخود سبز و هر موادی که باب میل‌تان است و با طعم آن هماهنگی دارد هم اضافه کنید. استفاده از آبلیمو برای خوشمزه‌ترشدن خوراک کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد.

مواد لازم
   ران مرغ: ۲ عدد
   رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
   زردچوبه: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
   آلو خورشتی: ۴ عدد
   پیاز: ۲ عدد
   نمک و فلفل: به مقدار لازم
   زعفران: کمی درصورت تمایل

خورشت مرغ آب‌پز و سیب‌زمینی
طرز تهیه

برای تهیه خورشت مرغ آب‌پز و سیب‌زمینی ابتدا مرغ را داخل قابلمه گذاشته و آب سرد تا جایی به آن اضافه کنید که رویش را بگیرد. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش ‌آید و کف کند. زمانی که گوشت مرغ سفید شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و آب و کف را خالی کنید. در ادامه قابلمه را دوباره روی حرارت گذاشته و مقداری آب‌جوش به آن اضافه کنید تا جایی که به نیمه ران‌ها برسد. سپس آبلیمو، نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مرغ اضافه کنید. در این مرحله سیب‌زمینی و هویج را پوست بگیرید و روی مرغ بگذارید، به‌طوری که داخل آب نرود و بخارپز شود. در نهایت و درصورت تمایل کمی پوست زرد لیموترش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید روی شعله ملایم بجوشد و خورشت اصطلاحاً جا بیفتد و روغن بیندازد.

مواد لازم
   سینه مرغ: یک عدد
   پیاز متوسط: یک عدد
   آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
   زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
   هویج به دلخواه: یک عدد
   سیب‌زمینی: ۲ عدد
   پوست لیمو: درصورت تمایل
   نمک: به مقدار لازم
   فلفل: به مقدار لازم

تخم‌مرغ آب‌پز و سالاد سیب‌زمینی
طرز تهیه

برای تهیه این غذا در ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را با کمی آب و نمک پخته و تخم‌مرغ‌ها را جدا آب‌پز کنید. سیب‌زمینی‌ها و تخم‌مرغ‌ها را بعد از پختن از روی حرارت کنار بگذارید تا خنک شوند. بعد آنها را پوست بگیرید و رنده کنید. در ادامه پیاز را نگینی خرد کرده و با مقدار کمی زردچوبه و کره تفت بدهید تا سبک شود. سپس نعنا، فلفل سیاه و پاپریکا را افزوده و هم بزنید و حرارت را خاموش کنید. حالا پیاز را به سیب‌زمینی و تخم‌مرغ اضافه کنید و کف قالب نایلون فریزر بگذارید و مواد را درون قالب ریخته و با کف دست فشار دهید تا فرم بگیرد و تا زمان سرو در یخچال نگهداری کنید. اگر قصد دارید سالاد سیب‌زمینی شما سه رنگ باشد می‌توانید لایه اول کلم بنفش رنده‌شده، لایه دوم هویج رنده‌شده و لایه سوم ترکیب پیاز، جعفری و شوید را بیفزایید.

مواد لازم
   سیب‌زمینی: ۳ عدد
   تخم‌مرغ: ۲ عدد
   گوجه‌فرنگی: یک عدد
   پیاز: یک عدد
   زردچوبه، فلفل سیاه و پودر پاپریکا: به مقدار لازم
   روغن و نمک و کره: به مقدار لازم
   نعنا خشک: به مقدار لازم

خوراک سبزی و قارچ
طرز تهیه

برای تهیه خوراک قارچ و سبزی‌های آب‌پز در ابتدا باید لوبیا‌سبز و هویج را بسیار کم در روغن زیتون تفت دهید و به آن پودر فلفل، پودر سیر و پیاز اضافه کنید. سپس 2لیوان آب روی آن ریخته و صبر کنید تا لوبیاها و هویج‌ها به خوبی بپزند. پس از آنکه هویج و لوبیا نرم شدند، نخود‌فرنگی، ذرت و قارچ را به ترکیبات بیفزایید و اجازه دهید تا آنها نیز پخته و نرم شوند. یک‌ربع مانده به پایان پخت غذا، نمک و آبلیمو را به مواد اضافه کنید تا مقداری با غذا جوشیده و به خورد مواد بروند. برای خوشمزه‌تر‌شدن قارچ در این غذا می‌توانید ابتدا قارچ‌ها را به‌صورت ورق بریده، درون آب‌جوش بریزید و ۴‌دقیقه به آن زمان دهید. سپس آن را خارج کرده و بلافاصله زیر آب سرد بگیرید تا ترد شود. در نهایت همزمان با اضافه‌کردن نمک به غذا قارچ‌ها را نیز اضافه کنید.

مواد لازم
   لوبیا‌سبز خرد‌شده: 3پیمانه
   هویج خرد‌شده: ۳ عدد
   نخود‌فرنگی: نصف پیمانه
   ذرت: نصف پیمانه
   روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
   قارچ خرد شده: یک پیمانه
   آبلیمو تازه: به مقدار لازم
   نمک، فلفل، پودر سیر، پودر پیاز: به مقدار لازم



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
سر سفره آب‌پزها