• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179068
+
-

جریمه آلایندگی‌ نفت صرف عمران اهواز می‌شود

18 طرح عمرانی و نیمه‌تمام کلانشهر اهواز با ‌هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی وزارت نفت که به تازگی به حساب خوزستان واریز شده ‌ تا پایان سال تکمیل خواهد شد‌

گزارش
جریمه آلایندگی‌ نفت صرف عمران اهواز می‌شود

اهواز با وجود اینکه از نظر وسعت و جمعیت در میان کلانشهرهای بزرگ ایران و خاورمیانه قرار می‌گیرد و القابی چون هشتمین شهر پرجمعیت ایران، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر جنوب غربی کشور، سی‌ و چهارمین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه و شهر پل‌ها را در اختیار دارد، اما همچنان از نظر زیرساخت‌های توسعه عقب است.
به گزارش همشهری، آلودگی هوا، فرسودگی و ظرفیت پایین شبکه دفع آب های سطحی و شبکه جمع‌آوری فاضلاب، حاشیه‌نشینی و نامناسب بودن آسفالت از مهم‌ترین کمبودهای این کلانشهر است که حالا شهروندان، امیدوار شده‌اند که بخشی از این کمبودها با اختصاص هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی رفع شود.

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
چندی پیش بود که استاندار خوزستان اعلام کرد؛ به‌دلیل اهمیت توجه به خوزستان و نیاز به حل مشکلات شهرها و دهیاری‌های استان و با پیگیری‌های صورت گرفته 5130 میلیارد تومان عوارض آلایندگی پرداخت و به‌ حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر استان واریز شده است.
به‌گفته صادق خلیلیان، دوری و نزدیکی مناطق به مرکز آلایندگی و جمعیت شهرها به‌عنوان 2شاخص اصلی، برای توزیع مناسب عوارض آلایندگی میان شهرهای استان لحاظ و برای مدیریت این اعتبار نیز دستورالعملی به شهرداران و فرمانداران اعلام شده است.
او توضیح می‌دهد که بخشی از اعتبار عوارض آلایندگی برای پرداخت حقوق معوق کارگران شهرداری که برخی تا ۱۲ماه مطالبات داشتند، اختصاص یافته و بخش عمده‌ای از این اعتبار (بیش از ۵۰درصد) به خرید تجهیزات مورد نیاز شهرداری‌ها، توسعه طرح‌های زیرساخت شهری و همچنین اجرای طرح‌های مبلمان شهری اختصاص داده شده است.

ابلاغ 18طرح به شهرداری
از اعتبار اختصاص یافته از عوارض آلایندگی به خوزستان، یک هزار میلیارد تومان اعتبار به کلانشهر اهواز اختصاص یافته و قرار است طی آن، بخشی از پروژه‌هایی که سال‌ها بلاتکلیف بوده و روی زمین مانده به ‌سرانجام برسد.
نایب‌ رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با اشاره به تخصیص حدود۱۰هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز می‌گوید: در مصوبه شورا، بازه زمانی مشخصی برای اجرا و بهره‌برداری از این ۱۸طرح تعیین و به شهرداری ابلاغ شده که الزام شهرداری در رعایت این سقف زمانی در بهره‌برداری از این طرح‌ها ضروری است.
حجت‌الله زارع‌زاده با اشاره به طرح‌های در دست اقدام این شهرداری از محل عوارض آلایندگی می‌افزاید: از شهردار یا معاونان شهرداری انتظار می‌رود که به‌صورت ماهانه با حضور در صحن علنی شورا، مردم را در جریان پیشرفت این طرح‌ها قرار دهند.
به‌گفته وی، در هزینه این اعتبار، رعایت اولویت‌ها با توجه به مصالح شهر و شهرداری، نظارت دقیق و مسئولانه بر اجرای کار توسط عوامل مربوطه، در تمام مراحل از طراحی تا اجرا و همچنین نظارت دقیق و پرهیز از هرگونه اهمال در این حوزه‌ها برای اجرای این طرح‌ها مورد تأکید است. نایب‌ رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز ادامه می‌دهد: نقش هماهنگی حوزه‌های مرتبط در اجرای این طرح‌ها از جمله واحدهای طراحی، فنی و امور حقوقی در سرعت بخشی در اجرای این طرح‌ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چنانچه هر یک از این طرح‌ها در مراحل اولیه با مشکلاتی در اجرا روبه‌رو شوند، ضروری است تا با هماهنگی شورای شهر کلانشهر اهواز، تصمیمات لازم برای گره گشایی از طرح‌ها، به‌منظور بهره‌برداری در زمان مقرر گرفته شود.

عوارض اندک 
عوارض آلایندگی، یکی از مطالبه‌های یک دهه گذشته خوزستانی‌هاست؛ مطالبه‌ای که پس از تصویب قانون پرداخت حق آلایندگی از سوی واحدهای آلاینده مطرح بود، اما وزارت نفت از سال1393 تا‌کنون، این عوارض را به خوزستان پرداخت نکرده است. قائم‌مقام شهردار اهواز در این‌باره به همشهری می‌گوید: شاید مبلغ داده شده یک سی‌ام مطالبات ما از محل عوارض آلایندگی هم نباشد. به‌گفته جاسم موسی‌پور، مبلغ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری اهواز از محل عوارض آلایندگی نمی‌تواند در این کلانشهر با این وسعت و جمعیت و عقب‌ماندگی‌های دیرینه در زیرساخت، تحولی ایجاد کند؛ مگر اینکه مطالبات کامل پرداخت شود.

تقاطع‌های غیرهمسطح در اولویت
قائم‌مقام شهردار اهواز توضیح می‌دهد: سهم دقیق شهرداری اهواز از محل عوارض، 1050میلیارد تومان بوده و قرار است در پروژه‌های محوری و اصلی شهر که مطالبه اصلی مردم هم می باشد، هزینه شود.
موسی‌پور با بیان اینکه قسمت مهم این اعتبار یعنی حدود 300میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه هزینه خواهد شد، می‌افزاید: تقاطع غیرهم سطح شهید کجباف (میدان شهید بندر)، آسفالت مناطق مختلف در سطح شهر، محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر اهواز و مناطق محروم، تکمیل شبکه دفع آب‌های سطحی اهواز و شبکه آب خام فضای سبز شهر، مهم‌ترین پروژه‌های تعریف شده برای صرف این اعتبار هستند.
به‌گفته وی، اعتبار اختصاص یافته از محل عوارض آلایندگی قرار نیست در امور جاری شهرداری صرف شوند و به همین دلیل، این امیدواری وجود دارد که مهم‌ترین طرح‌های نیمه‌تمام شهرداری اهواز امسال و با این اعتبار تکمیل شوند.
موسی‌پور اولویت شهرداری اهواز را در سال‌جاری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عنوان می‌کند و می‌گوید: کل بودجه شهرداری اهواز در سال1401، 6500میلیارد تومان بود که از این میزان 3-2 هزار میلیارد تومان هزینه جاری و بقیه هزینه عمرانی است.
او تأکید می‌کند دریافت بقیه عوارض آلایندگی از سوی شهرداری و شورای شهر اهواز و همچنین امام جمعه در دست پیگیری است، اما تحقق آن نیاز به تصمیم جدی دولت دارد.
حدود 2هزار پروژه تعریف شده در اهواز وجود دارد که این پروژه‌ها به 3دسته بزرگ مانند تقاطع‌های غیرهمسطح و بزرگراه‌ها، متوسط مانند معابر فرعی و پروژه‌های کوچک مانند پارک‌های محلی تقسیم می‌شوند که تکمیل آنها به حدود 2هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید