• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178876
+
-

بن‌بست شماره‌گذاری کامیون‌ها

چهره روز
بن‌بست شماره‌گذاری کامیون‌ها

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته شماره‌گذاری کامیون به مشکل برخورده است. این مسئله افزایش قیمت کامیون را به‌دنبال داشته و می‌تواند به تورم بیشتر بینجامد. او با اشاره به لغو مصوبه دولت در دیوان عدالت اداری با شکایت یک شهروند درخصوص عمر مفید خودروهای سواری، اتوبوس و تاکسی و... گفت: لغو این مصوبه سبب شد تا شاهد فساد گسترده در مراکز معاینه فنی خودروها باشیم، به‌طوری که در برخی موارد معاینه فنی و برگه اسقاط برای کامیون‌هایی که اصلا وجود فیزیکی نداشتند صادر می‌شد.
به‌گفته دبیر انجمن خودروسازان، امروز در شرایطی هستیم که برگه اسقاط برای کامیون در عمل وجود ندارد و کامیون‌های قدیمی به راحتی تردد می‌کنند و خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند.
فرایند اسقاط خودروهای فرسوده و رده خارج در ایران به یک معادله چندمجهولی تبدیل شده تا جایی که تصمیم‌‌های دولت و مجلس هم نتوانسته این معما را برطرف کند و به هر میزان که این معما حل نشود، بدیهی است که بنزین و گازوئیل در نتیجه تردد این ارابه‌های فرسوده به هدر می‌رود، هوا آلوده‌تر می‌شود و البته هزینه آن را مردم ایران می‌پردازند. راستی چه رازی در پشت‌پرده این خودروهای فرسوده نهفته است که نه قانونگذار و نه دولت می‌تواند آن را یک‌بار برای همیشه حل کند؟ سؤال مهم‌تر این است که چرا این مشکل ساده و حل شده در جهان در ایران به یک معمای پیچیده تبدیل شده است؟ بخشی‌نگری، منفعت‌طلبی، رانت و فساد توأم با اراده ضعیف و نبود یک مسیر روشن باعث شده تا جایگزینی خودروهای فرسوده چه تاکسی و خودروی شخصی باشد چه اتوبوس و کامیون، به کندی صورت گیرد و سرنخ این ماجرا را نه در شماره‌گذاری که در ریل‌گذاری باید جست‌وجو کرد. تا زمانی که در این ریل‌گذاری هر بخش دنبال نفع خود باشد و نفع ملی در حاشیه قرار گیرد، انتظار حل معما را نباید داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید