• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178847
+
-

فرمانده سپاه، بولتن‌نویس ندارد

جریان‌سازی رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بر سر یک حمله هکری به یک خبرگزاری داخلی و سرقت اطلاعات از این خبرگزاری واکنش‌هایی را به همراه داشت. خبرگزاری فارس با انتشار یک رشته‌توییت، ضمن تأیید خبر هک شدن این خبرگزاری توسط گروه «بلک ریوارد»، پذیرفت بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، در اختیار هکرها قرار گرفته است.
این خبرگزاری محتوای بولتن‌های محرمانه را «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده که فارس، «امکان صحت‌سنجی» آنها را نداشته است.
متن کامل توضیحات خبرگزاری فارس به این شرح است: «گروه هکری یک سرویس جاسوسی که خود را «پاداش سیاه» معرفی می‌کند در ساعت۲۰ و ۴۰دقیقه روز جمعه با نفوذ به برخی سرورهای فارس برای دقایقی اطلاعیه خود را روی سایت خبرگزاری منتشر و اعلام کرد اطلاعات خبرگزاری فارس را کاملا از بین برده است. به‌دنبال این اقدام فعالیت سایت حدود یک‌ روز و نیم برای کشف منشا آلودگی متوقف شد که البته بعضی سرویس‌ها مثل سیستم کامنت‌گذاری تا ارتقای امنیت شبکه موقتا غیرفعال شده است. این گروه مدعی شده بود که تمامی اطلاعات خبرگزاری فارس را از بین برده است و تلاش داشت فعالیت خبرگزاری فارس را به‌صورت بلندمدت متوقف کند که عملا به‌جز حذف اطلاعات روز جمعه موفق به این کار نشد. همزمان جریان رسانه‌ای این سرویس جاسوسی با اقدامات سخیف و دروغین، ترور شخصیت و تهدید خبرنگاران را در دستور کار قرار داد. همچنین جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود، برای بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده و یا برای آگاهی برخی مسئولان و مؤثرین ارسال می‌شد. این جریان رسانه‌ای از این مطالب به‌عنوان اخبار سری نامبرده و در مواردی با تغییر و مخدوش کردن برخی عبارات و واژه‌ها مطالب جعلی را به‌عنوان خبر و سند جلوه داده است.»
همچنین در پی انتشار این جزوات، خبرگزاری تسنیم هم به نقل از یک منبع مطلع در سپاه نوشت: «این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند، غیرواقعی و کذب است.» این فرد به تسنیم گفته: «فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهم‌ترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است.»
این منبع مطلع تصریح کرد: «یکی از نشانه‌های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی آنجاست که اخبار و نقل‌قول‌های جعلی از خود فرمانده کل سپاه هم برای فرمانده کل سپاه در آن گنجانده شده است! یعنی فرمانده کل سپاه برای آنکه بداند خودش چه گفته یا چه اقدامی کرده، تولید بولتن سفارش می‌دهد؟!»

 واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی به اخبار منسوب به رهبر انقلاب در بولتن یک رسانه واکنش نشان داد. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در حساب کاربری خود نوشت: «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به رهبرمعظم انقلاب در بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به‌دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی‌بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح می‌کند.» از سوی دیگر به‌دنبال انتشار اخبار و نقل‌قول‌هایی از رهبر معظم انقلاب در فضای‌مجازی به‌عنوان مطالب مندرج در بولتن‌های غیررسمی، یک منبع مطلع به ایرنا گفت که مطالب منتشر شده و انتساب آنها به معظم‌‎له فاقد اعتبار است. وی در این زمینه افزود: به اذعان دست‌اندرکاران تولید این جزوه‌ها، مطالب مذکور بدون طی‌کردن مراحل صحت‌سنجی و صرفا با هدف جمع‌آوری شنیده‌ها و شایعات در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای گردآوری و در اختیار معدودی از افراد قرار داده شده، بنابراین هیچ‌گونه اعتبار و ارزش اسنادی ندارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید