• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178718
+
-

نقشه جدید مجلس برای اسقاط خودرو

مجلس نسخه جدید برای اسقاط خودروهای فرسوده را رونمایی کرد. براساس این مصوبه قرار است درصورت نبود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تشخیص این وزارتخانه، به اختلال در روند تولید منجر شود، تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت می‌توانند با پرداخت بخشی از قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند.
همچنین رانندگان دارای کارت هوشمند خود مالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خود مالک صرفاً برای یک‌بار و یک دستگاه برای مدت 10سال می‌توانند درصورت نبود گواهی اسقاط به اندازه کافی 5درصدارزش گمرکی خودروهای وارداتی را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته برای دریافت مجوز شماره‌گذاری پرداخت کنند.
با تصمیم مجلس شماره‌گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی‌سازی‌ کمتر از 40درصد قطعات، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با 50درصد تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه خواهد بود دست‌کم 20درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده (هرکدام برای یک دستگاه، درصورت وجود) اختصاص می‌یابد، به این شرط که در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.
مجلس همچنین وزارت نفت را مکلف کرد با همکاری وزارت صنعت و براساس مبلغ مصوب شورای اقتصاد و منابع بانکی تعیین شده در شورای پول و اعتبار برای هر سال تسهیلات لازم را به‌منظور جایگزینی موتورسیکلت و خودروهای فرسوده با اولویت خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی پرداخت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید