• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178717
+
-

توسعه فرودگاه‌ها برای چه؟

 خبر: حمیدرضا سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اجرای ۲۰۰پروژه فرودگاهی در سطح کشور خبر داد.
  نقد: افزایش و توسعه سفرهای هوایی یکی از الزامات دنیای مدرن است که نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشورها دارد با این حال توسعه فرودگاه به دقت‌سنجی خاصی نیاز دارد. یکی از معیار‌های توسعه هر بخش، ظرفیت‌ها و میزان تقاضای موجود در آن بخش است. به‌طور مثال نمی‌توان ظرفیت‌هایی را در منطقه‌ای ایجاد کرد که احتمال بلا استفاده ماندن آن زیاد است. این موضوعی است که در طول سال‌های گذشته به کرات اتفاق افتاده و پروژه‌های زیادی آغاز شده که هزینه و فایده آن برای اقتصاد نامشخص است.  با توجه به آنکه افزایش هزینه سفرهای هوایی به کاهش تقاضا در این بخش منجر شده، مشخص نیست توسعه فرودگاه‌های کشور به چه منظور انجام می‌شود. 
از‌سوی دیگر مشخص نیست میزان تقاضا برای سفر‌های هوایی به چه میزان است که باید بودجه‌های زیادی را برای توسعه آن درنظر گرفت. مهم‌ترین نکته اما چیز دیگری است. 
 بنابر این در شرایطی که کشور با مصارف بودجه‌ای مختلفی مواجه است، مشخص نیست برنامه‌های توسعه فرودگاه‌ها با چه هدفی دنبال می‌شود به‌ویژه آنکه فعلا چشم‌اندازی نسبت به افزایش سطح رفت‌وآمد‌های داخلی و خارجی دیده نمی‌شود و حتی به‌نظر می‌رسد ظرفیت‌های فعلی کفاف تقاضای موجود را می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید