• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178713
+
-

رشد 17درصدی تولید خودرو در آبان ماه

تیراژ تولید خودروهای سواری در 8ماه امسال به مرز 670هزار دستگاه رسید

خودرو
رشد 17درصدی تولید خودرو در آبان ماه

آمارها نشان می‌دهد در آبان‌ماه امسال تعداد تولید خودروهای سواری 17درصد افزایش یافته است. پیش از این در مهرماه تیراژ تولید خودرو‌های سواری نسبت به شهریور تغییری نکرده بود. مجموع خودرو‌های سواری تولید شده در شرکت‌های خودرو‌ساز داخلی از اول سال تاکنون به مرز 670هزار دستگاه رسیده است. محاسبات نشان می‌دهد درصورتی که خودروسازان بتوانند سطح تولید را به میزان فعلی حفظ کنند تیراژ تولید خودرو در سال‌جاری به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.
به گزارش همشهری، روند رو به رشد قیمت خودرو در طول چند سال گذشته وزارت صنعت را برآن داشت تا سیاست افزایش تولید را در پیش بگیرد. تیراژ تولید خودرو بعد از آغاز دور تازه تحریم‌ها در سال 1397کاهش یافته بود و به زعم مسئولان و کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت خودرو در کنار نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، کاهش شدید عرضه بود. این موضوع موجب شده تعداد خودرو‌های فرسوده نیز افزایش یابد و به مرز 35درصد از خودرو‌های در حال تردد برسد. حالا آنطور که آمارها نشان می‌دهد سطح تولید خودرو در سال‌جاری افزایش یافته اما هنوز با هدف‌گذاری وزارت صنعت برای تولید 1.5میلیون دستگاه خودرو در سال 1401فاصله دارد.

رشد 17درصدی
آمار‌ها نشان می‌دهد بعد از یک دور رشد تولید خودروهای سواری در فصل بهار، از ابتدای تابستان روند تولید کاهش یافت و سطح تولید خودرو ابتدا در تیر ماه 18درصد و بعد از آن درمرداد ماه 9درصد افت کرد. با این حال درماه آخر تابستان سطح تولید افزایش یافت و در مهر ماه هم در سطح قبلی ثابت ماند. حالا آمار‌ها نشان می‌دهد تیراژ تولید خودرو در آبان ماه با رشد قابل توجهی مواجه شده و شرکت‌های خودرو‌ساز در آبان ماه امسال جمعا 103هزارو 856دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با مهرماه 17درصد رشد نشان می‌دهد. مقایسه سطح تولید آبان ماه با سایر ماه‌ها در سال‌جاری نشان می‌دهد که تیراژ تولید به اوج خود در خرداد امسال رسیده است و این میزان حتی بالاترین تیراژ تولید ماهانه خودرو از ابتدای سال1400 تاکنون است.
آمارها حاکی است در آبان امسال شرکت سایپا با رشد 19درصدی بیشترین رشد را داشته و بعد از آن ایران‌خودرو و پارس خودرو به‌ترتیب با 16.1و 15.1درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تعداد خودروهای تولید شده در آبان ماه 15هزار دستگاه بیشتر از مهرماه بوده است.

تولید یک میلیون دستگاه خودرو
آمارها نشان می‌دهد با افزایش روند تولید خودروهای سواری در آبان ماه جمع کل خودرو‌های تولید شده در 8ماه گذشته به مرز 670هزار دستگاه رسیده که این میزان 15درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و نشان می‌دهد تعداد خودرو‌های سواری تولید شده در 8ماه امسال 87هزار و 262دستگاه بیشتر از 8ماه پارسال بوده است. محاسبات نشان می‌دهد 3شرکت ایران‌خودرو، پارس خودرو و سایپا از ابتدای سال تاکنون هر ماه به‌طور میانگین 84هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند و انتظار می‌رود درصورتی که میانگین تولید در سطوح فعلی حفظ شود میزان تولید خودروهای سواری در سال‌جاری از مرز یک‌میلیون دستگاه فراتر رود. طبق آمارهای موجود جمع تولید این 3شرکت در سال 1399بالغ بر 900هزار دستگاه و در سال گذشته 865هزار دستگاه بود.

عرضه خودرو
یکی از مولفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت خودرو تیراژ تولید و عرضه است زیرا شرکت‌های داخلی از بازار انحصاری داخلی سهم بزرگی را در اختیار دارند و هر نوع تغییر در سیاست فروش شرکت‌های خودرو‌ساز اثر زیادی بر قیمت خودرو دارد.
شواهد نشان می‌دهد هر زمان فروش خودرو کاهش یافته، قیمت خودرو در بازار داخلی با رشد مواجه شده است، مانند آنچه در طول چند سال گذشته اتفاق افتاد و به‌دلیل تحریم‌ها تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ افزایش یافت.
 بررسی‌های آماری از روند فروش ماهانه شرکت‌های خودرو‌ساز نشان می‌دهد میزان فروش خودرو‌های سواری چندان با ثبات نیست و با نوسان همراه است با این حال طبق اطلاعات موجود برخلاف مهرماه که میزان فروش خودرو با افت قابل‌توجهی مواجه شده بود در آبان ماه امسال میزان فروش خودرو سازان نسبت به مهرماه 16درصد رشد کرده است. در آبان امسال شرکت‌های خودرو‌ساز 99هزارو 325دستگاه خودرو راهی بازار کرده‌اند که این مقدار 13هزارو 386دستگاه از مهر ماه بیشتر است.
بخش عمده این رشد فروش ناشی از افزایش عرضه محصولات ایران‌خودرو و پارس خودرو بوده، سطح فروش محصولات سایپا تغییر چندانی نکرده است. داده‌های آماری نشان می‌دهد میزان فروش پارس خودرو در ماه قبل 28درصد و ایران‌خودرو 23.5درصد رشد کرده است درحالی‌که میزان فروش سایپا در آبان ماه نسبت به مهرماه فقط 347دستگاه بیشتر بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید