• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 10 آذر 1401
کد مطلب : 178715
+
-

کالابرگ در آزمایشگاه

چهره روز
کالابرگ در آزمایشگاه

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام کرد: طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد و به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به‌صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود. او در عین حال تأکید کرد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می‌توانند از آن استفاده کنند و کسانی که نخواستند می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. 
به‌گفته مرتضوی در گزینه پیشنهادی کارت الکترونیک افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، کالاهای پروتئینی خرید یا اینکه در زمان واریز یارانه، پول آن را برداشت کنند.
گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد دولت تصمیم دارد تا حق انتخاب را به مردم بدهد که کالابرگ خرید کالاهای اساسی را می‌خواهند یا پول نقد را؟ بدیهی است که احترام به حق انتخاب شهروندان یک گام به جلو خواهد بود اما مشکل این‌جاست که چنین مدلی سیاستگذاری را پیچیده‌تر می‌سازد و عملا هزینه‌اش بیش از فایده‌اش خواهد بود. 
به‌نظر می‌رسد موفقیت در اجرای کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در یک استان لزوما به‌معنای موفقیت آن در همه استان‌ها نخواهد بود زیرا مهم این است که نظام توزیع کالاهای هدف، دولت را به‌لحاظ تامین بودجه با اختلال مواجه نسازد. به‌نظر می‌رسد دولت با آگاهی نسبت به پیچیدگی‌های کوپن الکترونیک، مصمم است تا در قالب دادن حق انتخاب به شهروندان مردم را در یک تصمیم‌گیری اقتصادی مشارکت دهد تا گزینه مطلوب را انتخاب کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید