• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17868
+
-

دریافت کمیسیون از کامیون‌داران کنترل می‌شود

کنترل بر خط صدور بارنامه برای مقابله با تخلفات شرکت‌های حمل و نقل دومین گام در پاسخ به اعتراض کامیون‌داران است

حمل و نقل
دریافت کمیسیون از کامیون‌داران کنترل می‌شود


اعتراض‌های صنفی کامیون‌داران باعث شد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برنامه‌هایی برای رسیدگی به مشکلات این صنف در دستور کار قرار دهد. داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل این سازمان، بر جلوگیری از تضییع حقوق کامیون‌داران تأکید کرده و گفته است: برای شفاف‌سازی و مبارزه با تخلف شرکت‌های حمل‌ونقل، با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری، صدور بارنامه و میزان کمیسیون آنها به‌صورت برخط کنترل می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بیش از 7هزار و 400 شرکت حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور فعال است و بیش از 5هزار شرکت نیز در حوزه جابجایی بار فعالند که نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد. امانی با توجه به اعتراض‌های صنفی روزهای اخیر کامیون‌داران نسبت به کم بودن کرایه و مشکلات بیمه‌ای افزود: افزایش کرایه حمل کامیون‌داران تا سقف 20 درصد از دیروز در کشور اجرایی شد؛ افزایش این رقم در برخی استان‌ها 10 درصد و برخی دیگر 15 یا 20 درصد است.

او با تأکید بر نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل بار گفت: با فراهم شدن بستر اینترنتی، شرایط لازم برای کنترل عملکرد شرکت‌ها و تخلف آنها در صدور بارنامه و معرفی بار به رانندگان فراهم شده و اگر شرکت‌های حمل‌ونقل تخلفی انجام دهند، به استناد کمیسیون ماده 12 با این شرکت‌ها برخورد قانونی خواهد شد. معاون سازمان راهداری از ایجاد سیستم نامحسوسی در سازمان راهداری نیز خبر داد که به‌واسطه آن به‌صورت مستمر به شکایت رانندگان رسیدگی شده و با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری بارنامه‌های کامیون‌داران کنترل می‌شود.



راه‌اندازی سیستم پیامکی

معاون سازمان راهداری همچنین از آغاز به کار سیستم پیامکی سازمان راهداری به شماره‌های 1000141 و 1000142 از 2،3ماه آینده خبر داد که به رانندگان فرصت می‌دهد در راستای شفاف‌سازی و رعایت حق‌وحقوق رانندگان، اطلاعات بارنامه‌های خود را به این سازمان ارسال کنند.  امانی در ادامه به رعایت عدالت در توزیع بار تأکید کرد و گفت: رانندگان از مدت‌ها پیش به چگونگی توزیع بار در برخی از پایانه‌ها معترض بوده‌اند که در این زمینه سازمان راهداری سیستم‌های نوبت مجازی در مراکز بزرگ حمل بار ایجاد کرده تا رانندگان با استفاده از تلفن همراه نوبت گرفته و در زمان مشخص شده برای حمل بار به بندرعباس مراجعه کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری با بیان اینکه بیش از 600 هزار نفر در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای کشور فعالند، اضافه کرد: این سازمان موظف به تأمین منافع همه رانندگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای است و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مکلف به رسیدگی هستیم. او تأکید کرد: با توجه به افزایش قیمت کرایه کامیونداران تا سقف 20درصد از دیروز، با شرکت‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی خواهد شد. به گفته امانی حق کمیسیون در خارج از پایانه‌های اختصاصی 10درصد، داخل پایانه‌ها 8درصد و حمل بار سیمان 6درصد است.


   پیشنهاد تجدیدنظر در شرایط «سخت و زیان‌آور شدن» رانندگی

سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی ناوگان عمومی جاده‌ای یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی رانندگان کامیون است که البته درباره آن اختلافاتی نیز بین آنها وجود دارد چراکه اگر بر اساس قوانین فعلی شغل رانندگی سخت و زیان آور محسوب شود، معایب آن برای برخی از رانندگان بیش از مزایای آن خواهد بود. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این‌باره به فارس گفت: وقتی رانندگان تابع قانون فعلی سختی کار شدند، دیگر نمی‌توانند بیشتر از 6 ساعت رانندگی کنند و این اولین زیان آنهاست، زیرا طبق قانون ما رانندگان می‌توانند تا 9 ساعت رانندگی کنند. امانی ادامه داد: دومین مشکل آن است که باید ضرایب بالاتری برای حق بیمه پرداخت کنند که هزینه آنها را افزایش می‌دهد. او افزود: سومین مشکل در مورد قانون فعلی این است که راننده باید بین 20 تا 25 سال و با سابقه کمتری بازنشسته شود، در حالی که رانندگان معتقد هستند که اگر با 30 سال کار هم بازنشسته شوند، امکان تأمین معیشت خود را با حداقل حقوق ندارند و مشکلات آنها در ابتدای بازنشستگی بسیار بیشتر می‌شود، بنابراین راضی نیستند که حتی با 30 سال کار هم بازنشسته شوند. امانی تصریح کرد: این موارد باید بررسی شود که البته ما این مشکلات را به مجلس منعکس کرده‌ایم، تا اگر موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور برای رانندگان در نظر گرفته شود، قانون اصلاح شود تا مزایای بیشتری برای رانندگان داشته باشد، نه آنکه معایب بیشتر از مزایا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید