• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178669
+
-

قیمت گوشت کوتاه نمی‌آید

به‌رغم رکود بازار، گوشت گوسفندی در هفته گذشته 9درصد گران شد

قیمت گوشت قرمز این هفته هم افزایشی بود. بعد از چند ماه کم‌نوسان در بهار و تابستان، قیمت گوشت قرمز به‌ویژه گوشت گوسفندی طی 2ماه گذشته افزایش چشمگیری داشت و همچنان بدون توقف در حال بالا‌رفتن است. گزارش مرکز آمار کشور از تورم کالاهای خوراکی در آبان‌ماه نشان می‌دهد گوشت گوسفندی در آبان‌ماه نه‌تنها نسبت به زمان مشابه سال گذشته 35.8درصد گران شده، بلکه در مقایسه با ماه قبل نیز رشد 2.1درصدی داشته و جزو 3قلم کالای دارای بیشترین رشد قیمت در گروه گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آبان‌ماه بوده است. براساس این گزارش میانگین قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در مهرماه در سطح کشور 186هزارو790تومان بوده که در آبان‌ماه به 190هزارو650تومان رسیده درحالی‌که قیمت‌های مشاهده‌شده در سطح شهر تهران دست‌کم 40هزار تومان بالاتر از ارقام ارائه‌شده از مرکز آمار کشور است.

افزایش 9درصدی قیمت گوشت در یک هفته
مشاهدات میدانی حاکی از این است که در قصابی‌ها و فروشگاه‌های محصولات پروتئینی هر کیلو شقه گوسفندی هم‌اکنون بین 230 تا 240هزار تومان به فروش می‌رسد و درصورت قطعه‌بندی، قیمت تا کیلویی 300هزار تومان بالا می‌رود. مقایسه قیمت‌ها حاکی از آن است که در طول یک هفته گذشته بین 10 تا 25هزار تومان افزایش در قیمت گوشت رخ داده است و به‌طور مثال هر کیلو ران گوسفندی که ابتدای آذرماه کیلویی 275هزار تومان به فروش می‌رسید، روز گذشته با 9درصد افزایش، 300هزار تومان قیمت خورد. دیگر قطعات گوشت گوسفندی نیز به همین میزان رشد قیمت داشتند تا جایی که قیمت هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی در بعضی از مغازه‌ها به حدود 400هزار تومان رسیده است. در یکی از فروشگاه‌های محصولات پروتئینی در غرب تهران، هر کیلو راسته گوسفندی روز گذشته 280هزار تومان، ران 300هزار تومان، سردست 250هزار تومان، خورشتی 380هزار تومان و هر کیلو شقه گوسفندی 240هزار تومان قیمت خورد؛ نرخ‌هایی که از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران نیز تا حد زیادی تأیید می‌شود.

دام قاچاق می‌شود
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه دلیل نوسانات اخیر قیمت گوشت، گرانی گوشت نیست بلکه گرانی دام است، افزود: رشد قیمت‌ها در بازار ناشی از این است که از یک‌سو صادرات مجاز در حال انجام است و از سوی دیگر بخش زیادی از دام کشور به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. علی‌اصغر ملکی با تأکید بر اینکه خروج دام از کشور موجودی دام و گوشت را کاهش داده است، اضافه کرد: به‌طور معمول در نیمه دوم سال با کاهش موجودی دام قیمت‌ها افزایشی می‌شود و هم‌اکنون نیز با نزدیک‌شدن به پایان سال داشته‌های دام ما رو به اتمام است و باید خروج دام از کشور ساماندهی شود. وی دیگر دلیل رشد قیمت دام و گوشت را افزایش هزینه تولید دانست و افزود: دامداران با مشکل گرانی نهاده مواجهند و برای جبران افزایش هزینه، قیمت دام را افزایش داده‌اند. به‌گفته ملکی، تا روز گذشته قیمت هر کیلو دام زنده برای ارائه به کشتارگاه 100هزار تومان بود و خرده‌فروشی‌ها هر کیلو گوشت گوسفندی را با قیمت 205 تا 210هزار تومان از کشتارگاه خریداری کردند. با احتساب سود 10 تا 12درصدی خرده‌فروشی‌ها قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در مغازه‌های قصابی برای مصرف‌کننده‌ 230 تا 235هزار تومان تمام می‌شود و این قیمتی است که هم‌اکنون نیز در بیشتر خرده‌فروشی‌ها وجود دارد. به‌گفته ملکی، قیمت گوشت شقه با تفکیک افزایش می‌یابد؛ به‌طور مثال، مغازه‌دار هر کیلو ران را با قیمت 250هزار تومان می‌خرد و با احتساب سود خود می‌تواند آن را با قیمت 275 تا 280هزار تومان به فروش برساند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در پیش‌بینی روند قیمت گوشت تا پایان سال، گفت: ادامه شرایط موجود بازار را ملتهب می‌کند اما ما در زمینه کاهش موجودی دام و گوشت به مسئولان اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و درخواست کردیم با توزیع ذخایر گوشت موجود، بازار را از التهاب بیندازند، چراکه ادامه وضعیت کنونی اثر منفی بر بازار خواهد داشت. افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار کشور در حالی است که در 2سال گذشته سرانه مصرف این کالا با توجه به کاهش قدرت مردم افت زیادی داشته و بازار گوشت نیز با توجه به کاهش شدید تقاضا در رکود بوده است. مقایسه تغییرات یکساله قیمت انواع کالاهای خوراکی پرمصرف نشان می‌دهد افزایش قیمت گوشت در مقایسه با دیگر کالاها چندان زیاد نبوده است. در 2ماه اخیر قیمت گوشت حتی در میادین میوه ‌و تره‌بار نیز به‌طور هفتگی افزایش داشته و آخرین نرخنامه میادین حاکی از افزایش 10درصدی قیمت نسبت به هفته قبل است. این در حالی است که قیمت مرغ نیز به‌عنوان کالای جایگزین گوشت برای بیشتر خانواده‌ها، طی یک ماه گذشته کاهش زیادی داشته و بین 10 تا 15هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب دولت عرضه می‌شود اما این موضوع تأثیری کاهشی بر قیمت گوشت قرمز نداشته است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران دلیل ادامه روند رشد قیمت گوشت، با وجود کاهش تقاضا را کاهش عرضه دانست و افزود: تقاضا کم است اما از آنجایی که عرضه هم بسیار کاهش یافته، بازار از این موضوع تأثیر منفی گرفته است. به‌گفته ملکی، بهترین دام ما در استان‌های غربی کشور وجود دارد و هم‌اکنون این دام به‌شدت در حال قاچاق به عراق است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید