• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178515
+
-

شهید فخری‌زاده که بود؟

روزنه
شهید فخری‌زاده که بود؟

محسن فخری‌زاده‌مهابادی، یکی از 5 ایرانی است که در فهرست 500چهره قدرتمند جهان توسط مجله فارن پالیسی آمریکا قرار گرفته بود. همچنین آمریکایی‌ها این دانشمند نامدار را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مؤثر داشته ‌است. او یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان تحقیقات علمی، پژوهشی و صنعت دفاعی ایران به شمار می‌رفت که به‌عنوان رئیس سازمان پژوهش وزارت دفاع، نقش بی‌بدیلی در به سرانجام رساندن طرح‌های مختلف داشت و با اقدامات خود توانست توان دفاعی کشور را به تراز قابل‌قبولی از بازدارندگی برساند. او دانشمند هسته‌ای ایران از چهره‌های علمی، صنعتی و استاد فیزیک ‌دانشگاه امام‌حسین(ع) بود که در فهرست اهداف اسرائیل قرار داشت. شهید فخری‌زاده طبق قطعنامه1747 شورای امنیت سازمان ملل در 24مارس سال2007 به‌دلیل سمتش به‌عنوان مشاور ارشد وزارت دفاع ایران و ریاست مرکز تحقیقاتی فیزیک کشور در لیست تحریم‌ها قرار گرفت.

پدر برنامه هسته‌ای ایران
گفته می‌شود که وی نقش فعالی در امضای توافق هسته‌ای ایران با 6قدرت جهانی موسوم به «برجام» داشته است.

نتانیاهو، فخری‌زاده را جزو اهداف اسرائیل خوانده بود
شهید فخری‌زاده تنها دانشمند ایرانی‌ بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران در ماه مه2018 از او نام برده است. نتانیاهو با نام بردن از فخری‌زاده و اعلام اینکه وی در صدر یک پروژه در ایران قرار دارد، گفته بود که «این اسم را به‌خاطر بسپارید.»

اقدامات سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی
فخری‌زاده سال‌ها توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی زیرنظر بود و آنگونه که رسانه‌های مختلف اذعان دارند، آنچنان موجب ترس و واهمه دشمنان قرار گرفته بود که صهیونیست‌ها او را هدف شماره یک خود قرار داده بودند تا آنجا که یوسی ملمن، تحلیلگر ارشد نظامی - امنیتی روزنامه هاآرتص نوشت: «موساد یک‌بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند.»

ترور ناکام
شهید فخری‌زاده در سال‌های گذشته با خودرو‌های حاوی مواد منفجره در اطراف محل سکونت خود و خانواده‌اش مورد ترور قرار گرفته بود که این تلاش‌ها ناکام مانده بود.

شهادت
سرانجام این مدیر متعهد و متخصص در هفتم آذر ۱۳۹۹ در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک توسط مسلسل مورد حمله قرار گرفت که به‌شدت مجروح شد و با وجود تلاش تیم پزشکی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید