• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220501
+
-

گفت‌وگو با مدیر راهیان نور سازمان اردویی بسیج

قرارگاه شهید فخری‌زاده منتظر خانواده‌هاست

قرارگاه شهید فخری‌زاده منتظر خانواده‌هاست

مهناز عباسیان-روزنامه‌نگار

هرساله در این ایام شاهد برپایی اردوهای راهیان نور تا پایان تعطیلات نوروزی در نقاط مختلف مناطق عملیاتی از شمال غرب تا جنوب و حتی منطقه دریایی هستیم. معمولا با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی جزو بازه زمانی راهیان نور است این اردوها همزمان با افتتاحیه در منطقه بازی‌دراز در کرمانشاه با حضور زائرانی از سراسر کشور شروع می‌شود. احمدرضا صادقی، مدیر راهیان نور سازمان اردویی بسیج در این زمینه اطلاعات بیشتر در اختیار ما می‌گذارد.

درباره اردوها در زمان‌هایی غیر از ایام نوروز توضیح می‌دهید؟
معمولا اردوهای راهیان نور در نقاط مختلف را با توجه به وضعیت آب و هوایی آن منطقه برگزار می‌کنیم. البته گاهی در وضعیت آب و هوایی نامساعد شاهد حضور گروه‌های خودجوش برای بازدید هستیم، اما تلاش ما این است که با توجه به اوضاع آب و هوایی در فصول مختلف سال، اردوها را در نقاط مختلف اجرا کنیم. ناگفته نماند تابستان امسال افتتاحیه راهیان نور دانش‌آموزی در منطقه مریوان و دریاچه زریوار در غرب و شمال غرب داشتیم که جدید بود.

امسال با وجود تقارن‌ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، وضعیت اردوها به چه صورت خواهد شد؟
امسال 22اسفند‌ماه ،نخستین روز‌ ماه مبارک رمضان است و عملا دوران اوج اردوها در این تاریخ به پایان می‌رسد، اما این به آن معنا نیست  که راهیان نور تعطیل شده است. مسلما به لحاظ مسائل شرعی و روزه‌داری عزیزان زائر کمتر می‌توانند در راهیان نور شرکت کنند اما یادمان‌ها و اردوگاه‌های ما فعال است و عزیزانی که امکان سفر داشته‌ باشند می‌توانند از اردوگاه‌ها استفاده کنند. همکاران ما آمادگی میزبانی در وعده‌های سحر و افطار را دارند. حتی شرایط پذیرایی از عزیزانی که در قالب مسافر هستند و امکان روزه‌داری ندارند هم مهیاست. یادمان‌های جنوب همگی فعال هستند و دعوت می‌کنیم همه عزیرانی که امکان سفر به این مناطق را دارند حضور پیدا کرده و از برنامه‌هایی که خاص‌ماه مبارک رمضان طراحی و اجرا می‌شوند بهره ببرند.

از ویژگی متفاوت اردوهای امسال نسبت به سال‌های گذشته برایمان بیشتر توضیح دهید.
ویژگی اردوهای امسال نسبت به سال‌های گذشته را در چند مورد احصا می‌کنم. تلفیق راهیان نور و راهیان پیشرفت یکی از مهم‌ترین آنها بود. طوری برنامه‌ریزی شده که زائران همزمان با اعزام به اردوها از یک دستاورد پیشرفتی نیز بازدید کنند. هر ساله برنامه به این شکل بود که چند یادمان به نمایش گذاشته می‌شود و روایتگری نیز انجام می‌شد اما امسال می‌خواهیم در کنار بازدید از یادمان‌ها، از مظاهر پیشرفت نیز بازدید شود.
 
برای اردو به شکل خانوادگی با وسیله نقلیه شخصی چه برنامه‌ای دارید؟
در چند سال گذشته، همه‌گیری ویروس منحوس کرونا موجب شد تا سفرهای عمومی و حضور مردم در مکان‌های عمومی کمتر شود  و از طرفی مردم کمتر به سفر اقبال نشان دهند. در این شرایط برای اینکه مردم از فیض حضور در این سفر معنوی و زیارت شهدا بی‌بهره نمانند برنامه‌ریزی شده تا زائران با خودروی شخصی در این مکان‌ها حضور پیدا کنند. این مقدمه‌ای شد تا حتی زمانی هم که کرونا فروکش کرده بود زائران به‌صورت خانوادگی و با خودروی شخصی خودشان را به یادمان‌ها برسانند. این روزها و به‌ویژه در ایام نوروز که خانواده‌ها به شهرهای مختلف سفر دارند شاهد حضور پرشور خانواده‌ها هستیم. ما قرارگاهی فرعی به عنوان قرارگاه شهید فخری‌زاده برای زائرانی که خانوادگی سفر کردند تشکیل دادیم. استقبال خوبی شد و ما بخشی از ظرفیت‌های اردوگاهی‌مان را در خوزستان و استان‌های غربی و شمال غربی به این موضوع اختصاص دادیم و هر روز هم شاهد گسترش این اردوگاه‌ها هستیم. این اردوها به‌صورت کاروانی اند؛ یعنی خودروهای شخصی در قالب چندین خودرو به‌صورت کاروانی حرکت می‌کنند و در مناطق عملیاتی روایت صورت می‌گیرد و الحمدالله شاهد اثرگذاری این روایت‌ها میان خانواده‌ها هستیم و ویژه برنامه‌های مختلفی هم برای این خانواده‌ها اجرا می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید