• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178448
+
-

در روزهای برگزاری جام‌جهانی فوتبال یادی از شهدای بمباران هوایی زمین فوتبال چوار کنیم

صدام، تلخ‌ترین مسابقه فوتبالی دنیا را رقم زد

گزارش
صدام، تلخ‌ترین مسابقه فوتبالی دنیا را رقم زد

صدای تشویق تماشاگران فضای محوطه زمین بازی چوار، یکی از شهرهای ایلام را پرکرده بود. تیم منتخب چوار توانسته بود در نیمه‌دوم مسابقه یکی از گل‌های خورده در مقابل تیم منتخب جوانان ایلام را جبران کند. زمان به دقیقه 55بازی رسیده بود و داور یک ضربه کرنر به سود تیم ایلام گرفت. یکی از بازیکنان تیم منتخب ایلام برای زدن ضربه کرنر پشت توپ قرار گرفت و همه منتظر زدن ضربه از سوی مصطفی نعمتی بازیکن تیم ایلام بودند. صدای تشویق کسانی که برای تماشا به این زمین ورزشی آمده بودند بیشتر از قبل شد و ناگهان با صدای غرش پرواز جنگنده‌های عراقی بر فراز زمین چمن در هم آمیخت. در کمتر از چند لحظه صدای مهیب انفجار، همه چیز را در سکوتی مرگبار فرو برد. بمباران زمین فوتبال چوار در تاریخ مسابقات فوتبال جهان تنها بازی‌ای بود که مورد حمله هوایی از سوی دشمن قرار گرفت. در این گزارش جنایت جنگی صدام در این ورزشگاه را مرور کرده‌ایم.

 23بهمن سال ۱۳۶۵ جنایتی وحشتناک و غیرانسانی در زمین فوتبال چوار اتفاق افتاد و عده‌ای از جوانان و نوجوانان استان ایلام مظلومانه در زمین فوتبال به شهادت رسیدند. 6سال از شروع جنگ گذشته بود و مردم ایلام روزهای سختی را با مقاومت در برابر دشمن سپری کرده بودند. بخشدار چوار در هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تدارک برگزاری مسابقه‌ای دوستانه بین تیم‌های منتخب چوار و جوانان ایلام بود. این مسابقه آن‌هم در بحبوحه جنگ عراق علیه ایران می‌توانست حال و هوای جوانان را تغییر دهد، اما هواپیماهای دشمن که این بار زمین ورزش را نشانه گرفته بودند بالای زمین ورزشگاه و در ارتفاعی کم به پرواز درآمدند. با رهاسازی بمب‌ها درست در وسط زمین فوتبال چوار، زمین سبز به رنگ سرخ شهادت تبدیل شد.

سوت داور و شروع بازی
شرح ماجرای مسابقه و شلیک هدفمند بمب‌افکن‌های رژیم بعثی عراق در دقیقه 55 در سر زمین فوتبال از حوادث تلخ تاریخ دفاع‌مقدس است. برای روشن‌شدن ابعاد این جنایت کمی به عقب برمی‌گردیم، به روزی که شرایط برگزاری مسابقه فوتبال میان دو تیم فراهم شد. آن روز عده‌ای از کودکان و نوجوانان به شوق تماشای فوتبال خود را به زمین ورزش رسانده بودند. تماشاگران دو‌تیم از همان دقایق اول در حال کری‌خواندن برای همدیگر بودند و تیم محبوبشان را تشویق می‌کردند. بازیکنان۲ تیم ایلام و چوار در برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند. داور نگاهی به ساعتش انداخت. در سوت خود دمید و بازی در میان تشویق تماشاگران شروع شد.

نیمه اول 0-2 به نفع تیم منتخب جوانان ایلام
نیمه‌اول بازی به دقایق پایانی نزدیک شد. نتیجه بازی در نیمه‌اول ۲ گل زده توسط جعفر نورمحمدی و محمد کمالوند به سود تیم منتخب جوانان ایلام بود. بازیکنان بعد از استراحت کوتاهی برای مسابقه در نیمه‌دوم وارد زمین فوتبال شدند. چند دقیقه‌ای از بازی نگذشته بود که تیم منتخب چوار یکی از گل‌های خورده از تیم منتخب جوانان ایلام را جبران کرد. زننده گل حسین هزاوه بود. با جبران این گل، هیجان بازی بیشتر شده بود که صدای پرواز چند هواپیما بالای سر زمین ورزشگاه توجه همه را به‌خود جلب کرد، اما بلافاصله هواپیماها از آسمان شهرخارج شدند. زمان به دقیقه55بازی رسیده بود که داور یک ضربه کرنر به سود تیم ایلام گرفت و یکی از بازیکنان تیم منتخب ایلام برای زدن ضربه کرنر پشت توپ قرار گرفت. همه منتظر زدن ضربه کرنر از سوی مصطفی نعمتی، بازیکن تیم ایلام بودند که چند هواپیمای جنگنده عراقی بمب‌های خود را درست وسط زمین رها کردند.

صحرای کربلا میان زمین
دقیقه 55بازی، صدای تماشاگران در میان صدای انفجار پی‌درپی گم شد. قیامتی در زمین فوتبال چوار برپا شده بود. بازیکنان سر از پیکر جدا و با بدن‌های تکه‌پاره شده به زمین افتاده بودند به‌طوری که پیکر برخی از آنان قابل شناسایی نبود. مسابقه فوتبال منتخب چوار و ایلام در دقیقه ۵۵ ناتمام ماند، اما این مسابقه تنها بازی فوتبالی بود که دو تیم برنده و قهرمان شدند. بازی نیمه‌تمام تیم‌های منتخب چوار و ایلام و بمباران این زمین، یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ فوتبال جهان و یک جنایت تمام‌عیار جنگی است. در این فاجعه ورزشی ۹بازیکن، یک داور و 5تماشاگر به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر نیز به درجه جانبازی نائل آمدند. حسین هزاوه (بخشدار وقت، سرمربی و کاپیتان)، صید محمد زارعی (مدافع و هافبک)، مجتبی ناصری (دروازه‌بان)، یونس تلوکی (هافبک) و علی عباسی (دفاع) شهدای تیم منتخب چوار بودند و از تیم منتخب جوانان ایلام هم جهانگیر کاوه (مهاجم)، محمد کمالوند (مهاجم)، علی نجات کرمی (هافبک) و عبدالرزاق مهدیه (مهاجم) به شهادت رسیدند. حمیدرضا رضایتی که داوری این مسابقه را برعهده داشت نیز به شهادت رسید. در میان تماشاچیان نیز چند نوجوان و کودک به نام‌های مراد آذرخش ۱۵ساله، امجد حیدری ۱۳ساله، خلیل مظفری 8ساله، محمد جواد مظفری 7ساله و سجاد مظفری 5ساله به شهادت رسیدند.  استان ایلام در طول 8سال دفاع‌مقدس کارنامه پرافتخاری دارد و به فرموده مقام معظم رهبری: «استان ایلام در دوران دفاع‌مقدس یک دژ مستحکم بود.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید