• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178393
+
-

دلربایی در بازی دوم

سنت معمول ایران در جام‌های جهانی که پابرجا ماند

دلربایی در بازی دوم

شعف ناشی از پیروزی مقتدرانه برابر ولز و بازگشت به جدول جام‌جهانی، همچنان در اردوی تیم ملی قابل مشاهده است. به هر حال این پیروزی، به‌خصوص بعد از شکست سنگین و غیرمنتظره در برابر انگلستان، ارزش‌های زیادی داشت. 3امتیازی که ملی‌پوشان در این مسابقه به‌دست آوردند، حالا شرایطی به‌وجود آورده که تیم ملی با یک تساوی مقابل آمریکا هم به احتمال فراوان، از گروهش صعود خواهد کرد. به علاوه، پیروزی در برابر ولز، ادامه‌دهنده یک سنت معمول ایران در جام‌های جهانی هم بود؛ جایی که تیم ملی کشورمان معمولا در بازی دوم مرحله گروهی عملکرد خوبی دارد و از هواداران، دلربایی می‌کند.

اولین امتیاز تاریخ برابر اسکاتلند
تیم ملی ایران در حالی به جام‌جهانی 1978آرژانتین صعود کرد که آن بازی‌ها فقط با حضور 16تیم برگزار می‌شد و از کل آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم جواز حضور در بازی‌ها را پیدا می‌کرد. ایران در آن دوره، مقتدرانه به مرحله نهایی رسید اما در بازی اول با 3گل در برابر هلند شکست خورد. تیم ملی در بازی دوم، دست به خلق شگفتی زد و با تساوی یک بر یک برابر اسکاتلند، نخستین امتیاز تاریخش در این رقابت‌ها را کسب کرد. گل تیم ایران را مرحوم ایرج دانایی‌فرد به ثمر رساند. در بازی سوم هم تیم ایران با نتیجه سنگین 4بر یک مقابل پرو شکست خورد؛ باختی که تا پیش از دیدار امسال در برابر انگلستان، بدترین شکست ایران در جام‌های جهانی به ‌شمار می‌آمد.

اولین پیروزی تاریخ مقابل آمریکا
تیم ایران بعد از 20سال، بار دیگر در سال1998 بخت حضور در مرحله نهایی جام‌جهانی را پیدا کرد. ما آن مسابقات را با شکست یک بر صفر و ناسزاوارانه در برابر یوگسلاوی شروع کردیم اما در بازی دوم، موفق به کسب نخستین پیروزی خود در تاریخ جام‌های جهانی شدیم. در آن مسابقه تیم ایران با نتیجه 2بر یک از سد آمریکا گذشت. با وجود امیدواری‌های ایجادشده برای صعود، شاگردان جلال طالبی بازی سوم را با 2گل به آلمان باختند.

یک ساعت مقاومت در برابر پرتغال
تیم ملی ایران جام‌جهانی2006 را با شکست 3بر یک در برابر مکزیک آغاز کرد و غرق در بحران شد. با وجود این، شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی دوم یک ساعت مقابل پرتغال مقاومت کردند؛ هرچند سرانجام دروازه ابراهیم میرزاپور در دقیقه 63 روی شوت دکو باز شد و در ادامه هم کریس رونالدو از روی نقطه پنالتی گل دوم پرتغال را زد. بسیاری بر این باورند که اگر حواشی بازی با مکزیک نبود، شاید تیم ملی از پرتغال امتیاز می‌گرفت اما به هر حال حریف اروپایی تا مرحله نیمه‌نهایی آن جام بالا رفت. در بازی سوم هم تیم کشورمان با تساوی یک بر یک برابر آنگولا متوقف شد.

نبرد جادویی در برابر آرژانتین
تیم ایران در جام‌جهانی2014 ابتدا یکی از کسل‌کننده‌ترین مسابقات تاریخ این رقابت‌ها را با تساوی صفر بر صفر در برابر نیجریه رقم زد، اما در ادامه، نمایشی جادویی مقابل آرژانتین پرستاره داشت و تنها مقهور گل ثانیه‌های پایانی لیونل مسی شد. آن بازی، شاید بهترین نمایش تاریخ فوتبال ایران بوده باشد. آرژانتینی که ایران را به‌سختی برد، تا فینال پیش رفت و حتی می‌توانست قهرمان شود. اما ایران در بازی سوم خوب نبود و با نتیجه 3بر یک به بوسنی باخت.

آبروداری مقابل اسپانیا
قصه جام‌جهانی 2018 با گل‌به‌خودی شیرین عزیز بوهدوز در بازی با مراکش شروع شد و ایران 3امتیازی را به دست آورد که شاید چندان لایقش نبود، اما شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی دوم مقابل اسپانیا آبروداری کردند و تنها با یک گل شکست خوردند. تساوی یک بر یک روز آخر مقابل پرتغال نیز برای صعود کافی نبود.

بهترین برد تاریخ مقابل ولز
نهایتا هم رسیدیم به جام‌جهانی 2022 که تیم ایران آن را با بدترین شکست تاریخش در برابر انگلستان شروع کرد اما به‌سرعت نتیجه‌ای معکوس رقم خورد و با برد دوگله مقابل ولز، بهترین پیروزی یوزها در ادوار جام‌جهانی به‌دست آمد. تیم ایران که قبلا هرگز سابقه برد با 2گل اختلاف در جام‌جهانی را نداشت، در بازی با ولز عملکرد بسیار خوبی داشت و حالا باید دید در بازی آخر مقابل آمریکا چه می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید