• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17837
+
-

فاضلاب؛ بلای جان کارون

در حال حاضر انواع فاضلاب خانگی، بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی به کارون ریخته می‌شود



مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: سالانه 450 میلیون متر مکعب فاضلاب وارد آب‌های استان می‌شود که از این میزان 310 میلیون متر مکعب در سال فقط ورودی فاضلاب به رودخانه کارون است.
به گزارش ایرنا «صادق حقیقی‌پور» در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در استانداری بیان کرد: اقداماتی در بخش جمع‌آوری و دفع فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها برای کاهش فاضلاب ورودی به کارون در دست انجام است.


ریختن فاضلاب به کارون باید مدیریت شود

استاندار نیز در این نشست با تأکید بر مدیریت پساب‌ها و نجات‌بخشی و حفاظت از رودخانه کارون گفت: با توجه به پیشروی خشکسالی و دبی کم آب، دفع فاضلاب در کارون شرایط را بدتر می‌کند. بنابراین باید فاضلاب خانگی، بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی به صورت متوازن کنترل و مدیریت شود.
«غلامرضا شریعتی» افزود: اگر کارها با جدیتی که در زمینه آب و فاضلاب شروع شده تا چند سال آینده هم به همین شکل تداوم داشته باشد، قادر خواهیم بود از ورود بخش قابل توجهی از فاضلاب خانگی به رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه کارون جلوگیری کنیم.

وی گفت: در حوزه حفاظت از منابع آب شورای حفاظت کیفی آب کارون فعال است و باید فعال‌تر شود و جلسات مرتب و منسجم برگزار شود و در حوزه فاضلاب صنعت وقت ویژه‌ای گذاشته شود.
شریعتی بیان کرد: علاوه بر پساب‌ فاضلاب خانگی و بیمارستانی، پساب صنایع هم به رودخانه کارون می‌ریزد که باید میزان آلودگی مشخص و با آنها اتمام‌ حجت شود.
وی با اشاره به آلودگی ناشی از دفع فاضلاب بیمارستانی در کارون اظهار کرد: بیمارستان‌ها هم باید جدیت به خرج دهند و پیگیری شود که جلو تخلیه فاضلاب بیمارستان‌ها در رودخانه گرفته شود.
استاندار ادامه داد: صنایع فعال در استان هم باید به شورای حفاظت کیفی کارون دعوت شوند و به آنها فرصت دهیم که جلو ورود فاضلاب به رودخانه را بگیرند. در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.


تهیه گزارش از میزان آلودگی کارون و دز

شریعتی با بیان این‌که هم‌اکنون حفاظت منابع آب از همه چیز مهم‌تر است گفت: اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست و سازمان آب و برق خوزستان باید گزارشی از وضعیت کارون و دز تهیه کنند و سهم هر بخش در آلودگی رودها مشخص شود تا ببینیم چه کارهایی باید برای اصلاح این وضعیت صورت گیرد.
وی ادامه داد: احیای کارون و رفع آلودگی آن جزو مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم است و ما باید از این مصوبه نهایت استفاده را بکنیم.
استاندار اضافه کرد: این گزارش باید تا جلسه آینده این شورا تهیه شود و صنایع در برنامه زمانی مشخص از تخلیه فاضلاب در رودخانه‌ها جلوگیری کنند و اگر هم برای این کار نیاز به تسهیلات و وام داشته باشند، در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
وی با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت کارون در محدوده اهواز اهمیت مضاعف دارد افزود: سازمان آب و برق، آب و فاضلاب اهواز و شهرداری اهواز وظایف خود را به صورت جدی انجام دهند.


ساماندهی فاضلاب خانگی اهواز

استاندار در ادامه با بیان این‌که تصفیه‌خانه شرق اهواز در حال اتمام است گفت: امیدواریم عملیات اجرایی تصفیه‌خانه غرب اهواز نیز به‌زودی آغاز شود.
وی اضافه کرد: سیستم کلکتورها (شبکه‌های جمع‌آوری) در شرق کارون به‌زودی شروع می‌شود و در غرب اهواز هم پیگیر آن هستیم تا این کار انجام شود.
شریعتی گفت: موافقت رئیس جمهوری گرفته شده تا اگر کار ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب تسریع داده و تا 19 خرداد تکمیل شود، 80 میلیون دلار هم از طریق فاینانس چین جذب شود و بتوانیم ایستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز را در قالب فاینانس لحاظ کنیم. اگر این ایستگاه پمپاژ ساخته شود، وضعیت فاضلاب خانگی اهواز تا 3 سال آینده ساماندهی خواهد شد.


فاضلاب از 24 نقطه به کارون می‌ریزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این نشست گفت: از 24 نقطه فاضلاب به رودخانه کارون می‌ریزد و با استفاده از مشاور بررسی و دبی‌سنجی شد که بیشترین دبی را نقاط شرق و غرب کارون دارند. 
«حسن کریمی» بیان کرد: از این 24 نقطه، 
5 نقطه بیشترین حجم فاضلاب را به خود اختصاص می‌دهند که 4 نقطه در شرق کارون و یک نقطه در غرب کارون واقع شده‌اند و درمجموع 154 هزار متر مکعب فاضلاب وارد کارون می‌کنند.


حال کارون خوب نیست

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: وضعیت کارون با وجود خشکسالی و میزان دبی فعلی در مقطع اهواز وضعیت نامناسبی پیدا کرده که باید فکری به حال آن شود.
«کیامرث حاجی‌زاده» افزود: با توجه به فاضلاب‌هایی که به کارون می‌ریزد، بوی نامطبوع آن در حاشیه کارون مردم را اذیت  می‌کند.
وی با اشاره به چاره‌اندیشی برای نیزارهای روییده در کارون گفت: هنوز تکلیف این موضوع که متولی نگهداری و بهره‌برداری از کارون چه کسی است مشخص نشده و بین شهرداری و سازمان آب و برق بلاتکلیف است. این موضوع باید هرچه سریع‌تر حل شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید