• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178274
+
-

قیمت خودرو همچنان صعودی است

 قیمت خودرو هفته گذشته هم روند صعودی خود را حفظ کرد و این در حالی است که بازار خودرو همچنان زیر سایه سنگین رکود، کم‌مشتری است. فعالان بازار می‌گویند که معاملات در بازار خودرو به سختی انجام می‌شود و بیشتر معاملات انجام شده به‌صورت معاوضه یا بین نمایشگاه‌داران صورت می‌گیرد. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزایش قیمت‌ها را عاملی برای سنگین‌تر شدن رکود می‌داند و معتقد است در شرایطی که حتی کاهش قیمت‌ها در تابستان نیز برای خریداران وسوسه‌کننده نبود و انتظار کاهش قیمت بیشتری داشتند، طبیعی است که با روند رشد کنونی تمایلی به خرید نداشته باشند. در شرایط نبود تقاضا و درحالی‌که نرخ ارز به‌عنوان محرکی مؤثر بر قیمت خودرو، دست‌کم در دو هفته گذشته نوسانی نداشته، افزایش قیمت در بازار خودرو به‌صورت روزبه‌روز ادامه دارد و طی هفته گذشته قیمت بعضی انواع خودرو در بازار بین یک تا 8میلیون تومان افزایش یافته است.

دلایل رشد قیمت
افزایش قیمت خودرو با شروع رشد نرخ ارز در مهر و آبان روند پرشتاب‌تری به‌خود گرفت. البته قیمت خودرو به جز کاهش محسوسی که تحت‌تأثیر رکود بازار در میانه تابستان داشت در مجموع امسال افزایشی بود اما 2 ماه گذشته را باید اوج این افزایش دانست. با این حال توقف روند رشد نرخ ارز هنوز نتوانسته قیمت خودرو را در مسیر کاهش قرار دهد. طولانی شدن پروسه واردات خودرو نیز از دیگر عواملی است که به اعتقاد کارشناسان بر قیمت خودروهای داخلی تأثیر افزایشی داشته است. با گذشت یک ماه از آغاز ثبت سفارش واردات خودرو هنوز وارداتی انجام نشده این در حالی است که گفته می‌شد با نهایی شدن طرح واردات از ابتدای آذر شاهد حضور خودروهای خارجی در بازار کشور خواهیم بود. در کنار رشد 13.1درصدی تولید خودروسازان داخلی در 7 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اقدامات دیگر دولت برای ساماندهی و کاهش نرخ ارز نیز تاکنون تأثیر خود را در بازار نشان نداده است. نتیجه ندادن اقداماتی نظیر تصویب طرح واردات، شفاف‌سازی‌ قیمت و فروش خودرو در بورس، در کنار رشد تولید به باور کارشناسان ناشی از عواملی کلی‌تر مثل تورم است. حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است: همانطور که همه کالاها در سطح بازار دچار نوسان قیمتی هستند، طبیعتا خودرو نیز از ترکش تورم عمومی موجود در اقتصاد کشور بی‌نصیب نبوده و متناسب با افزایش تورم یا رشد نرخ ارز، دچار افزایش قیمت خواهد شد. در این بین سهم وزارت صمت در کنترل قیمت خودرو صرفا به پر کردن شکاف عرضه و تقاضای خودرو در سطح بازار مربوط می‌شود که این مهم نیز از طریق افزایش تولید در کنار واردات خودرو محقق خواهد شد. وی عرضه خودرو در بورس را اقدام مؤثری در جهت حذف تقاضای کاذب در بازار می‌داند و می‌افزاید: با افزایش تعداد خودروهایی که در عوض فروش با نرخ دستوری، از طریق بورس کالا به بازار عرضه شوند، می‌توان امیدوار بود که بازار تا حدودی به ثبات قیمتی برسد؛ البته کماکان نمی‌توان اثر تورمی قیمت‌ها را در قیمت خودرو نادیده گرفت.

محرک‌های کاهش قیمت خودرو کدامند
قیمت خودرو با افزایش نرخ دلار اوج گرفت اما وقتی دلار مجددا به کانال‌های قبلی بازگشت، رشد قیمت در بازار خودرو ادامه یافته و به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ ارز به حدی نبوده که بر قیمت‌ها در بازار خودرو تأثیر بگذارد. برخی کارشناسان معتقدند انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار موجب شده نوسان بازار خودرو همچنان ادامه‌دار باشد. افزایش تولید و آغاز واردات به‌عنوان مهم‌ترین محرک‌های کاهش قیمت خودرو هنوز نتوانسته‌اند تأثیری کاهشی بر قیمت‌ها داشته باشند. رشد 13.1درصدی تولید خودروسازان در 7 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا کافی نبوده اما ورود خودروهای خارجی شاید بتواند رشد قیمت را مهار کند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تورم حداقل 40درصدی کشور، پیش‌بینی می‌شود روند رشد قیمت ادامه‌دار باشد و قیمت خودروهای تولید داخل در بازار تا پایان سال حداقل 40 تا 50 درصد افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید