• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178134
+
-

برد جذاب

ارزش‌های یک پیروزی بزرگ که تیم ایران را به جام‌جهانی برگرداند

برد جذاب

این بهترین واکنش ممکن به شکست سنگین در برابر انگلستان بود. تیم ملی فوتبال ایران دیروز با اصلاح ترکیبی که روز نخست به زمین فرستاده شده بود، توانست ولز را شکست بدهد. این یک نمایش بی‌نقص از شاگردان کارلوس کی‌روش بود؛ دیداری که شاید مشابه آن را در 10سال گذشته کمتر به یاد بیاوریم.

   اول؛ وقتی ترکیب درست شد
در مورد ارنج اشتباه تیم ملی در بازی با انگلستان زیاد حرف زده شده است. آن ترکیب و البته سیستم پایه بازی آنقدر عجیب بود که حتی سرمربی ولز را هم به صدا در آورد. رابرت پیج پیش از بازی با ایران از ترکیب کی‌روش با لقب «انحرافی» یاد کرد و گفت فریب نمی‌خورد، هرچند گویا این اتفاق رخ نداد و او واقعا غافلگیر شد! تیم ایران در این بازی به سیستم 4دفاعه بازگشت. برخلاف گمانه‌زنی‌ها، حسین حسینی درون دروازه ماند، مرتضی پورعلی‌گنجی و مجید حسینی زوج قلب خط دفاع را تشکیل دادند و میلاد محمدی هم در سمت چپ به‌کار گرفته شد، اما در سمت راست این خط رامین رضاییان جانشین صادق محرمی شد. در میانه میدان احمد نوراللهی و سعید عزت‌اللهی 2هافبک دفاعی بودند. جلوتر از آنها هم شاهد حضور احسان حاج‌صفی و علی قلی‌زاده بودیم و نهایتا همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، سردار آزمون و مهدی طارمی به‌عنوان مهاجم در ترکیب اصلی قرار گرفتند. اصلاح ارنج از همان دقایق ابتدایی خودش را نشان داد. بازیکنان که با انگیزه بالا برای جبران شکست با انگلستان به میدان آمده بودند، حریف را تحت‌تأثیر قرار دادند و نهایتا امتیازات کامل این مسابقه را به‌دست آوردند.

   دوم؛ وقتی اعتماد‌به‌نفس ایجاد شد
گفتیم که تیم ملی از همان دقایق ابتدایی بازی با ولز سوار بر توپ و میدان بود، اما روند اتفاقات مسابقه هم اعتماد‌به‌نفس بازیکنان را افزایش داد و باعث شد آنها به‌تدریج شرایط بهتری پیدا کنند. در روزی که عناصر دفاعی ولز اشتباهات زیادی داشتند، علی قلی‌زاده در دقایق ابتدایی یک‌بار دروازه حریف را گشود که این گل آفساید بود. با این حال، همین اتفاق در بالا‌رفتن روحیه و خودباوری شاگردان کارلوس کی‌روش دخیل بود. در نیمه دوم ایران حملات مؤثرتری داشت و به‌خصوص در یک صحنه، 2بار پیاپی توانست دیرک دروازه حریف را به لرزه در‌آورد. از اینجا به بعد بود که بازیکنان ایرانی پی بردند توانایی برتری بر حریف را دارند و به‌طور همزمان ولز هم دچار هراس شدید شد.

   سوم؛ وقتی تیر خلاص زده شد
در شرایطی که ایران از نظر فنی استحقاق کسب پیروزی در این بازی را داشت، توپ شاگردان کارلوس کی‌روش از خط عبور نمی‌کرد و می‌رفت تا بازی بدون گل به پایان برسد. نهایتا اما اشتباه وین هنسی در خروج از دروازه و خطای او روی مهدی طارمی منجر به اخراج این دروازه‌بان شد تا شرایط برای زدن ضربه نهایی کاملا فراهم شود. در پی افزایش فشار تیم ملی، نهایتا روزبه چشمی با یک شوت بسیار تماشایی یکی از دیدنی‌ترین گل‌های ایران در ادوار جام‌جهانی را به ثمر رساند. بعد هم رامین رضاییان روی یک ضد‌حمله با ضربه‌ای نرم گل دوم را زد تا روز به‌یادماندنی شاگردان کی‌روش کامل شود. ایران به جام‌جهانی برگشت، بدجوری هم برگشت.

اولین پیروزی بر اروپایی‌ها
ایران برای خوب بازی‌کردن نیازی به مالکیت زیاد توپ نداشت؛ 38درصد به 62درصد به سود ولز و 298پاس نسبت به 502پاس تیم حریف. با این‌حال، از همه لحاظ به حریف اروپایی سر بودیم؛ 21ضربه ایران مقابل 10ضربه ولز، 6ضربه داخل چارچوب ما در مقابل 3ضربه آنها و 2دیرک دروازه و 7کرنر ایران مقابل 2کرنر ولز.

وین هنسی، دروازه‌بان تیم ملی ولز با خطای بیرون محوطه جریمه روی مهدی طارمی نام خود را به‌عنوان نخستین اخراجی جام‌جهانی‌۲۰۲۲ ثبت کرد. علیرضا جهانبخش دواخطاره شد و بازی با آمریکا را از دست داد.

گرت بیل در بازی با ایران با ۱۱۰بازی رکورد‌دار بازی برای این تیم شد. او در مسیر این رکوردشکنی، از کریس گونتر (۱۰۹) عبور کرد که بازی در برابر ایران را از روی نیمکت آغاز کرد.

گل دوم طارمی به انگلیس همچنان بالاتر از گل دیروز رامین رضاییان به ولز دیرهنگام‌ترین گل تاریخ جام‌جهانی است. 3گلزن اول این جدول ایرانی هستند. دیرهنگام‌ترین گل‌های تاریخ جام‌جهانی (وقت‌های قانونی)؛ مهدی طارمی: ۱۳+۹۰ (انگلیس، ۲۰۲۲)، رامین رضاییان: ۱۱+۹۰ (ولز، ۲۰۲۲)، روزبه چشمی: ۸+۹۰ (ولز، ۲۰۲۲)، نیمار: ۷+۹۰ (کاستاریکا، ۲۰۱۸).

ولز در همه رقابت‌ها در 7بازی پیاپی برنده نبوده؛ 5تساوی و 2شکست. این تیم از سال‌های 2000 تا 2001 که 12بازی پشت ‌هم را نبردند، بدترین رکورد است.

ایران تاکنون 4گل در این دوره از جام زده که دوبرابر تعداد گل‌هایی است که در هر دوره قبلی به ثمر رسانده بود.

ایران برای نخستین‌بار یک تیم از قاره اروپا را شکست داد. 2برد قبلی ایران در جام‌جهانی مقابل آمریکا و مراکش برخلاف جریان بازی به‌دست آمد، اما این‌بار تیم ملی کاملا استحقاق پیروزی داشت. ولز برای نخستین‌بار در جام‌جهانی بیش از یک گل در یک مسابقه دریافت کرد.

این شروع ماست
کارلوس کی‌روش بعد از پیروزی برابر ولز، به‌شدت خوشحال و راضی به‌نظر می‌رسید. مردی که تلاش کرد شاگردانش را بعد از شکست سنگین دیدار گذشته متحد نگه دارد تا این لحظه بزرگ را تجربه کند. واکنش او به این برد نیز در نوع خودش جالب بود. او تأکید داشت که این تازه شروع ماجراست و جام‌جهانی برای ایران، از همین حالا کلید خورده است. کی‌روش همچنین از بازیکنانش تمجید کرد و آنان را «عاشق فوتبال بازی کردن» دانست.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید