• سه شنبه 10 مهر 1403
  • الثُّلاثَاء 27 ربیع الاول 1446
  • 2024 Oct 01
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178126
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P17mW
+
-

CR5

مروری بر رویدادها و عددهای مهم هفته اول مرحله گروهی و رکورد گلزنی رونالدودر 5جام جهانی

CR5

کریستیانو رونالدو با گلزنی به غنا تبدیل به نخستین بازیکن تاریخ شد که در 5دوره جام‌جهانی موفق به گلزنی‌ می‌شود؛ 2006،2010، 2014،2018 ،2022. او رکوردی را که قبلا به‌طور مشترک در اختیار پله اووه زیلر و میروسلاو کلوزه بود، شکست. هر 8گل او در جام‌جهانی در مرحله گروهی به ثمر رسیده است. 2گل اولش به آسیایی‌ها ایران و کره‌شمالی بود. او فقط سال2014(4گل) توانست بیش از یک گل در یک دوره بزند.
    رونالدو جوان‌ترین و پیرترین گلزن تاریخ تیم ملی پرتغال در جام‌جهانی شد. نخستین گل: ۲۱سال‌و۱۳۲روز و آخرین گل تا به امروز: ۳۷سال‌و۲۹۵روز. فاصله بین 2گل ۶۰۱۰روز است.
    ژائو فلیکس و لیائو، 2گلزن دیگر پرتغال در بازی با غنا بودند. وقتی رونالدو نخستین گل جام‌جهانِی‌ا‌ش را سال2006 به ایران زده بود، به‌ترتیب 6و7ساله بودند.
    این برای هفتمین‌بار در تاریخ جام‌جهانی است که رونالدو به‌عنوان بهترین بازیکن میدان معرفی می‌شود. او از این حیث رکورددار شد؛ کریستیانو رونالدو 7بار، لیونل مسی 6بار و آرین روبن 6بار.
    اتحادیه فوتبال انگلستان رونالدو را به‌دلیل انداختن گوشی همراه یک هوادار در بازی منچستر- اورتون به 50هزار پوند و 2جلسه محرومیت محکوم کرده که این محرومیت در باشگاه‌ بعدی او اعمال می‌شود.

    بازیکنان اسپانیا در پیروزی 7بر صفر بر کاستاریکا، نزدیک به هزار پاس به‌هم دادند. در نیمه‌اول 4بازیکن این تیم –لاپورت، آلبا، رودری و بوسکتس- بین 2تا16 پاس صحیح بیش از کل بازیکنان حریف دادند. تعداد پاس‌های صحیح اسپانیا در یک‌سوم دفاعی حریف در نیمه‌اول 133 در برابر 110پاس صحیح و غیرصحیح کاستاریکایی‌ها بود. 81.8درصد مالکیت توپ و ۹۷۶پاس صحیح؛ اسپانیا در هر دو زمینه، رکورد تاریخ جام‌های جهانی را شکست (از زمان جمع‌آوری داده‌ها در جام‌جهانی۱۹۶۶).
    قهرمانی جهان برای آلمان‌ها خوش‌یمن نبود. آلمان پس از قهرمانی در جام‌جهانی۲۰۱۴، 3بازی از 4مسابقه خود را باخت که 2باخت آن مقابل آسیایی‌های خاوردور بوده؛ پیروزی 2بریک مقابل سوئد، شکست یک‌برصفر به مکزیک، باخت 2برصفر مقابل کره‌جنوبی و شکست ۲بریک به ژاپن.
    به‌طور میانگین 12.5دقیقه وقت اضافه برای هر بازی در این دوره درنظر گرفته شده که به‌خاطر قوانین جدید است اما این وقت‌های اضافه عضله‌های بازیکنان را خسته می‌کند و خطر آسیب‌دیدگی آنها را افزایش می‌دهد. در ۳روز ابتدایی جام‌جهانی، ۸بازی برگزار شد که این بازی‌ها مجموعا ۹۸دقیقه وقت اضافه داشتند.
  تیم ملی کامرون پس از برد یک‌برصفر مقابل عربستان در جام‌جهانی۲۰۰۲ دیگر روی برد و مساوی را ندیده؛ 2برصفر آلمان (۲۰۰۲)، یک‌برصفر مقابل ژاپن و ۲بریک از دانمارک و ۲بریک از هلند(۲۰۱۰)، یک‌برصفر مقابل مکزیک و ۴برصفر مقابل کرواسی و 4بریک از برزیل(۲۰۱۴)، یک‌برصفر از سوئیس(۲۰۲۲) شکست‌های این تیم بوده است. با 8باخت متوالی، تیم ملی کامرون تنها یک باخت دیگر تا رسیدن به رکورد تاریخ جام‌جهانی فاصله دارد؛ مکزیک، ۱۹۳۰تا۱۹۵۸.
  اولین ضربه رسمی کل بازی برزیل-صربستان دقیقه21 به‌ثمر رسید که فقط در یک بازی از سال1966(هلند مقابل کاستاریکا در سال2014) برای دیدن آن باید بیشتر منتظر می‌ماندیم.
  7بازی از 15بازی در نیمه‌های اول هفته نخست مرحله گروهی بدون گل بوده؛ ازجمله 3بازی اول در روز پنجشنبه. 5نیمه‌اول تعداد شوت‌های کمتری نسبت به 8نیمه‌اول داشته‌اند(عربستان در نیمه‌اول سه‌شنبه حتی یک شوت در نیمه‌اول نداشت). غنا نخستین تیم تورنمنت است که تمام نیمه‌اول را بدون لمس محوطه حریف پشت‌سر گذاشت.
  آلمان با 25شوت در بازی با ژاپن و برزیل با 10شوت در چارچوب در بازی با صربستان رکورددار خلق موقعیت در هفته نخست بودند. اسپانیا بیشترین مالکیت توپ را داشت(74درصد زمان مفید)، تونس با 18توپ‌ربایی بهترین عملکرد، فرانسه 38سانتر، اسپانیا 993پاس، ژاپن 8مهار توپ توسط دروازه‌بان، اروگوئه 62دفع توپ، غنا 19خطا.
  با گلزنی به کاستاریکا، گاوی سومین گلزن جوان تاریخ جام‌جهانی شد؛ پله(۱۷سال‌و ۲۴۰روز)، مانوئل روساس(۱۸سال‌و ۹۳روز)، گاوی(۱۸سال‌و۱۱۰روز).

03
لوکا مودریچ در کنار کریستیانو رونالدو به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در 3دهه مختلف در یورو و جام‌جهانی بازی کرده است؛ یورو(۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۶، ۲۰۲۰)، جام‌جهانی (۲۰۰۶، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸، ۲۰۲۲).

04
4مسابقه هفته اول بدون گل به پایان رسید؛ اروگوئه- کره‌جنوبی، مکزیک- لهستان، دانمارک- تونس، مراکش- کرواسی. این در حالی است که از مجموع ۶۴بازی جام‌جهانی۲۰۱۸، تنها یک بازی بدون گل بود.

05
تنها در ۴۵دقیقه اول بازی برزیل-صربستان، نیمار در رکورد بیشترین خطای متحمل شده در جام‌جهانی۲۰۲۲، با گاوی شریک شد(۵ خطا).

02
در هفته اول مرحله گروهی 6بازیکن 2گله شدند که مهدی طارمی هم یکی از آنها بود؛ ریچارلیسون(برزیل)، ژیرو(فرانسه)، ساکا(انگلیس)، فران‌تورس(اسپانیا) و انر والنسیا(اکوادور). در هفته اول فقط 2بازیکن موفق به ثبت 2پاس‌گل شدند؛ هری‌کین(انگلیس) و برونو فرناندز(پرتغال). وینیسیوس روی 2گل برزیل تأثیر مستقیم داشت اما تأثیر او روی گل اول، پاس‌گل حساب نشد.

25
بریل امبولو که 25سال پیش در یائونده به دنیا آمد و تا 5سالگی در کامرون زندگی می‌کرد، با پیراهن تیم ملی سوئیس به کامرون گل زد اما شادی نکرد. او نخستین بازیکن در تاریخ جام‌جهانی است که دروازه تیم زادگاهش را باز می‌کند. در جام‌جهانی۲۰۱۸ نیز ژردان شکیری (متولد یوگسلاوی سابق) دروازه صربستان را گشود اما محل تولد شکیری، اکنون در کشور کوزوو قرار گرفته است‌.

کریستیانو نخستین بازیکنی است که در ۱۰تورنمنت اصلی ملی به‌صورت پیاپی موفق به گلزنی می‌شود. او از رکورد آساموآ ژیان که در ۹تورنمنت پیاپی گل زده بود، عبور کرد. او نخستین بازیکن آزاد است که در جام‌جهانی گل می‌زند.

رونالدو برای رسیدن به 8گل در ادوار جام‌جهانی که همگی در مرحله گروهی بوده، 95ضربه به سمت دروازه حریفان زده است؛ تقریبا از هر 12ضربه یک گل. او 1562دقیقه در این 5دوره بازی کرده؛ میانگین هر 195دقیقه یک گل.

غنا در 5بازی آخر خود در جام‌جهانی به پیروزی نرسیده؛ 2مساوی و 3شکست. پرتغال برای نخستین‌بار در 4دوره اخیر توانست با برد جام‌جهانی را آغاز کند و این پنجمین بازی متوالی بدون شکست آنها مقابل آفریقایی‌ها بود؛ 4برد و یک تساوی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :