• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178110
+
-

خانه سینما حزب سیاسی نیست

واکنش مشاور وزیر ارشاد و جمعی از اهالی سینما به بیانیه جامعه اصناف سینمایی کشور

سینما
خانه سینما حزب سیاسی نیست

هفته گذشته بیانیه‌ای توسط خانه سینما صادر شد که در آن ضمن ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر جامعه، نسبت به دستگیری ۲بازیگر سینمای ایران اعتراض شده بود. در این بیانیه آمده بود درصورت آزاد نشدن این دو بازیگر، خانه سینما از اعضایش می‌خواهد اعتصاب کنند و در هیچ پروژه سینمایی و تلویزیونی حاضر نشوند. بیانیه خانه سینما واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. اولین واکنش رسمی نسبت به این بیانیه، اظهارنظر وزیر ارشاد بود که از اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما درخواست کرد به اختلافات دامن نزنند. محمدمهدی اسماعیلی گفت: «این بیانیه تحلیل درستی از اتفاقات نیست. تلاش ما بر این است که وضعیت فرهنگ و هنر به حالت عادی برگردد. ما با هر اقدامی که به دوقطبی‌سازی‌ یا افزایش تنش منجر شود، مخالفیم.»
او ادامه داد: «از هیأت‌مدیره خانه‌سینما که بیانیه صادر کردند می‌خواهیم به وظیفه صنفی و حرفه‌ای خود عمل و به ما کمک کنند تا مسائل خاتمه یابد. استفاده از لحن‌های غیردوستانه کمکی نمی‌کند؛ جز اینکه بر تنش‌ها افزوده می‌شود.» وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه ما با دوقطبی‌سازی‌ مخالفیم، اضافه کرد: «ما بر این اعتقادیم که جریان اصلی هنر با مردم همراهی کرده است. ما بنا داریم با گفت‌وگو با کسانی که ابهاماتی دارند، مسائل را حل کنیم. ما علاقه نداریم حتی برای یک نفر از اهالی فرهنگ و هنر مشکلی درست شود؛ بنابراین با این دوستان آمادگی گفت‌وگو داریم. البته قبول دارم که فضای تروریسم رسانه‌ای سعی در ایجاد ابهام و دروغ کرده است، ولی چون اینها را می‌دانیم همچنان بر گفت‌وگو و رفع ابهام تأکید داریم و از دوستان هنرمند خود هم می‌خواهیم اختلافات را دامن نزنند.» دیروز هم شاهد ۲موضع‌گیری علیه بیانیه خانه سینما بودیم؛ ابتدا بیانیه‌ای با امضای جمعی از اعضای خانه سینما منتشر شد که در آن از دستگیری ۲بازیگر سینما و تلویزیون دفاع شده بود و کمی بعد نوبت به محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر ارشاد رسید که در متنی عملکرد مدیران خانه سینما را زیر سؤال برد و بیانیه منتشر‌شده توسط جامعه اصناف سینمایی کشور را محصول فشار برخی از اهالی سینما دانست. این روایت مشاور وزیر ارشاد از صدور بیانیه خانه سینماست: «تا آنجا که نگارنده مطلع است ظاهراً عصر روز دوشنبه ۳۰آبان حدود ۴۰نفر از سینماگران و عمدتاً بازیگران و به‌ویژه بازیگران زن سینما در محل خانه‌سینما تجمع می‌کنند و از اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما می‌خواهند درخصوص وقایع اخیر و بازداشت خانم کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی موضع صریح گرفته و بیانیه صادر نمایند. در واقع نگارش این بیانیه را باید حاصل اعتراض و فشار اعضای ذی‌نفوذ و تأثیرگذار خانه بر مدیریت خانه سینما دانست.»

ادای سندیکاهای چپ را درنیاورید
اما واکنش دیگر، بیانیه بدون امضایی است که به‌عنوان بیانیه شماره یک جمعی از اعضای خانه سینما روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و مضمونی نزدیک به مواضع مشاور وزیر ارشاد دارد. در بخش‌هایی از این بیانیه چنین آمده است: «هیچ‌کس حق ندارد بیانیه بنویسد و به اعضای خانه سینما زنگ بزند و با لحن تهدید امضا بگیرد. همه این موارد خلاف اساسنامه و حقوق شهروندی اعضاست و به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود.  ما گروهی از اعضای خانه سینما اعتقاد به حاکمیت قانون و اجرای آن به‌طور مساوی در همه صنوف کشور داریم؛ اعم از سینمایی و غیرسینمایی و برخورد قانونی با متخلفان را به رسمیت می‌شناسیم. اما در مورد اعلام اعتصاب در سینما همه می‌دانند در جهان، سندیکایی که اعلام اعتصاب می‌کند باید نیمی از حقوق در زمان اعتصاب را به اعضا پرداخت کند؛ این در حالی است که ظاهراً در خانه سینما کسانی تهدید به اعتصاب کرده‌اند که سرمایه‌داران سینمای ایران هستند و از چند ماه بیکاری و عدم‌پرداخت اجاره و... بی‌خبرند و قصد پرداخت حقوق متضرران از اعتصاب را هم ندارند؛ پس لطفا ادای سندیکاهای چپ اروپایی را درنیاورید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید