• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178006
+
-

در روزهای نسبتاً سرد، آب‌تنی در آبگرم‌های طبیعی، تفریحی دلچسب است

گوگردهای دوست‌داشتنی

گوگردهای دوست‌داشتنی

مجتبی یارزمان

سرمای هوا کاملا محسوس شده و رفته‌رفته با نزدیک‌شدن به فصل زمستان، بر شدت آن افزوده می‌شود. این سرمای هوا به‌ صورت مستقیم روی مقصد سفر، تأثیر گذاشته و حق انتخاب را برای رفتن به برخی از مکان‌ها بسیار محدود کرده است؛ اما این محدودیت‌ها به معنی لغو سفر یا نشستن در خانه و منتظر روزهای گرم سال ماندن، نیست. باید متناسب با فصل، مقصد سفر را تغییر بدهیم و سراغ مکان‌هایی برویم که متناسب با روحیه و حالمان باشد؛ هرچند برخلاف تصور بسیاری، هستند افراد زیادی که در روزهای گرم سال، چشم‌انتظار رسیدن این روزها و هوای سرد بوده‌اند تا به سمت مقصدهایی بروند که فقط روزهای سرد سال می‌توان رفت و از آنها نهایت لذت را برد. با وجود این، همچنان مکان‌هایی که هوایی نسبتا مطبوع دارند همیشه پرطرفدارند و در هر روزی از سال که هوا مطبوع است برای بیشتر افراد در اولویت اول سفر قرار می‌گیرند. در این میان، هستند مکان‌هایی که شاید هوای آنها در همه فصل‌های سال مطبوع نباشد و تنها یک ویژگی متفاوت دیگر، دلیل انتخاب آنها برای سفر باشد. بخشی از این مکان‌ها که در روزهای سرد سال، طرفداران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند، آبگرم‌های طبیعی هستند که به دلیل گرمای مطبوع، در روزهای سرد سال بسیار جذاب و پرطرفدارند. آبگرم طبیعی لاویج در استان مازندران، همیشه در روزهای سرد سال یک مقصد مهم و پرطرفدار بین دوستداران سفر به مکان‌های طبیعی به ‌حساب می‌آید.

لاویج و دیگر هیچ
آبگرم طبیعی و درمانی لاویج در نزدیکی روستایی به همین نام و در منطقه چمستان استان مازندران قرار دارد. این مکان طبیعی و زیبا چند سالی است که مورد توجه علاقه‌مندان به استفاده از آبگرم‌های طبیعی و درمانی قرار گرفته و هم‌اکنون در این روزهای سرد سال گردشگران فراوانی را از سراسر کشور به سمت خود جذب می‌کند. شهرستان نور در نوار ساحلی کشور، نزدیک‌ترین شهر بزرگ به منطقه لاویج است و فاصله 30کیلومتری آن از دریا، جذابیت این مکان را دوچندان کرده است. این آبگرم زیبا همانند دیگر چشمه‌های طبیعی و معدنی که از دل کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند، در کوهپایه‌های رشته‌کوه البرز جای گرفته و به ‌دلیل استقبال گردشگران در سال‌های گذشته، امکانات رفاهی و خدماتی متعددی در دل آن شکل گرفته است. به ‌دلیل کوهستانی‌بودن منطقه، هوای آنجا نسبتا خنک است و در فصل پاییز و زمستان، این سرما به اوج خود می‌رسد. اما تمام لذت رفتن به این مکان، مربوط به همین هوای سرد است؛ چراکه گرمای این آب معدنی، سرمای هوا را خنثی و لذتبخش می‌کند.

روی خط تفریح
در مسیر رفتن به منطقه چمستان و لاویج، مناظر بکر و زیبایی را مشاهده می‌کنید که بسیار چشم‌نوازند. در اطراف این منطقه علاوه بر آبگرم، بسیاری از مکان‌های طبیعی و زیبا قرار دارند که بهتر است سری هم به آنها بزنید و از تماشایشان نهایت بهره را ببرید.

  جنگل‌های لاویج
شاید نخستین چیزی که در مسیر، توجه شما را به ‌خود جلب کند، جنگل‌های انبوه و به‌هم‌پیوسته‌ای باشد که درهم تنیده شده‌اند. عمر درختان راش جنگل‌های هیرکانی چندین میلیون سال است و این موهبت الهی در این منطقه به‌راحتی در دسترس و قابل مشاهده است. البته بسیاری از گردشگران، تنها به نشستن کنار درختان اطراف مسیر یا پیشروی حداقلی در این جنگل‌ها، بسنده می‌کنند و از مناظر بی‌نظیر این جنگل‌ها بی‌نصیب می‌مانند. پیشنهاد می‌شود با راهنمایی افراد محلی و بومی منطقه، کمی در مسیر این جنگل‌ها پیشروی کنید تا درختان راشی را که چندین میلیون سال به یادگار مانده‌اند، به تماشا بنشینید و از این صحنه‌های چشم‌نواز، حداکثر بهره را ببرید.

  آبشار حرام‌او
در نزدیکی این آبگرم، یک آبشار جذاب هم وجود دارد که بین گردشگران بسیار مورد توجه است. آبشار حرام‌او در میانه این راه قرار دارد و به‌راحتی در دسترس است. البته اگر در روزهای سرد سال هوای رفتن به لاویج به سرتان زد، زیاد روی نشستن کنار این آبشار حساب باز نکنید و تنها از قدم‌زدن کنار آن و تماشای برگ‌های رنگارنگی که روی درختان و زمین خودنمایی می‌کنند، نهایت لذت را ببرید.

  فیل سنگی
در مرکز روستای لاویج، تخته‌سنگی مشاهده می‌شود که شباهت عجیبی به یک فیل نشسته دارد. شباهت این تخته‌سنگ به فیل به‌مرور بین گردشگران شهرت پیدا کرد و پای آنها را به مرکز این روستا باز کرد. درباره این فیل نشسته افسانه‌های زیادی وجود دارد که همه آنها غیرواقعی هستند و دلیل اصلی شکل‌گیری این تخته‌سنگ، تنها فرسایش خاک و مرور زمان، عنوان شده است.

  اقامت کنار آبگرم
اگر سراغ آبگرم لاویج رفتید، خیالتان از بابت اقامت، راحت باشد. در این منطقه ویلاها و مکان‌های اقامتی فراوانی وجود دارد که هر کدام با توجه به خدمات و امکاناتی که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، متفاوت هستند. این مکان‌های اقامتی در روزهای شلوغ سال به‌سرعت پر می‌شوند و بهتر است از قبل نسبت به رزرو آنها اقدام کنید. البته اگر تمایل دارید که شب را کنار دریا بگذرانید، به‌راحتی می‌توانید بعد از گشت‌وگذار، به سمت نور یا محمودآباد راهی شوید و از امکانات متنوعی که در این شهرهای بزرگ وجود دارد، بهره‌مند شوید.

در وصف آبگرم
آبگرم‌ها از قدیم‌الایام بین مردم جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند؛ از آن زمان‌ها که نه ساختمان‌های مجلل در اطراف آنها بنا می‌شده و نه آنچنان راه درست و حسابی داشته‌اند تا آدم‌ها را جذب خود کنند. این مکان‌ها ابتدا توسط اهالی منطقه، کشف و به‌مرور معرفی می‌شد و بعد از بالارفتن استقبال برای استفاده از آنها، دستگاه‌ها و مسئولین، به فکر تجهیزشان می‌افتادند و همین شروعی بود برای عمومیت پیداکردن و بازشدن پای گردشگران و شروع تحول اقتصادی منطقه. البته برای همه این چشمه‌ها این سرگذشت، اتفاق نیفتاده و بسیاری از آنها خشک شده‌اند و بسیاری دیگر هم هنوز همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. معمولا در این میان، چشمه‌ها و آبگرم‌هایی که خاصیت درمانی دارند و استفاده از آنها برای درمان برخی از بیماری‌ها توصیه شده، مورد توجه قرار گرفته‌اند و بین اهالی منطقه و گردشگران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. آبگرم معدنی لاویج هم یکی از ده‌ها آبگرم طبیعی و معدنی کشور است که به ‌دلیل دارابودن خواص درمانی و وجود املاح معدنی مفید در آب آن، بسیار مورد استقبال بیمارانی که دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و... دارند قرار گرفته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید