• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 177995
+
-

آموزش تعدادی آش که برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مفید است

شورباهایی به وقت سرما

سعیده مرادی

با شروع فصل سرما، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا که از رایج‌ترین بیماری‌های ویروسی به‌حساب می‌آیند، به‌شدت شیوع یافته و افراد زیادی به‌ویژه آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. با انجام برخی راهکارهای ساده مانند استراحت و مصرف غذاهای مفید، می‌توان در بازه زمانی کمتری از دردسرهای این بیماری‌های ویروسی رهایی یافت؛ غذاهایی مقوی که در عین سادگی همه خواص را در خود دارند و به بدن قوت می‌بخشند. در ادامه، چند مورد از بهترین آش‌هایی را که می‌توان در دوره بیماری استفاده کرد معرفی کرده‌ایم.

آش اسفناج

طرز تهیه

ابتدا نخود و لوبیا چیتی را به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزید. پس از گذشت این زمان لوبیا و نخود را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. در ادامه دوسوم یک قابلمه مناسب را پر از آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. وقتی آب به نقطه جوش رسید، عدس، ماش و برنج را درون قابلمه بریزید. در ادامه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس پیاز و سیر را به‌صورت خلالی خردکرده و تفت دهید. وقتی ترد و طلایی شدند درون ‌آش ریخته و مخلوط کنید. بعد لوبیا چیتی را به همراه نخود داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید ‌آش کاملاً بپزد. زمانی که حبوبات کاملاً پخته و له شدند اسفناج را به ‌آش اضافه کنید. به‌مدت ۱۵ تا ۲۰دقیقه شعله را زیاد کرده تا اسفناج به ‌آش لعاب بدهد، پس از گذشت این زمان حرارت را کم کنید تا ‌آش بپزد و جا بیفتد. در ۳۰ دقیقه آخر پخت، کشک را نیز به آش اضافه کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
   اسفناج: یک کیلو گرم
   برنج:  یک دوم پیمانه
   لوبیا چیتی: یک دوم پیمانه
   نخود: یک دوم پیمانه
   ماش: یک دوم پیمانه
   عدس: یک پیمانه
   پیاز: ۲ عدد
   سیر: ۳ حبه
   کشک: یک لیوان
   نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

آش شلغم

طرز تهیه

ابتدا برنج، بلغور جو و عدس را به همراه آب درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت قرار می‌دهید تا به‌مدت ۲۰ دقیقه بپزد. در ادامه شلغم را نیز به اندازه دلخواه خرد کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنید. پس از گذشت ۲۰‌دقیقه وقتی مواد درون قابلمه نیم‌پز شد، سبزی‌ آش را نیز به مواد اضافه کرده و اجازه می‌دهید به‌مدت ۴۵‌دقیقه بپزد و خوب جا بیفتد. در این مرحله سیر‌داغ و نعناع‌داغ را درست می‌کنید. در ادامه مخلوط سیر داغ و نعناع داغ را درون ‌آش ریخته و سپس هم می‌زنید تا سیر‌داغ و نعناع داغ به خورد‌ آش برود و با دیگر مواد یکدست شوند. برای طعم‌دادن به ‌آش می‌توانید از قره‌قوروت یا آبغوره نیز استفاده کنید. پس از اضافه‌کردن قره‌قوروت یا آبغوره اجازه می‌دهید ۲۰‌دقیقه دیگر بجوشد. در پایان این آش خوشمزه را درون ظرف موردنظر ریخته و با کشک تزئین می‌کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
   سبزی آش: ۵۰۰ گرم
   شلغم: ۸ عدد
   بلغور جو: یک پیمانه
   برنج: یک دوم پیمانه
   عدس: یک دوم پیمانه
   سیر: یک بوته
   نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری
   کشک: ۲ قاشق غذاخوری
   قره‌قوروت یا آبغوره: به مقدار لازم
   زردچوبه، نمک، فلفل سیاه: به مقدار لازم

آش ترخینه

طرز تهیه

ابتدا قابلمه‌ای بزرگ برداشته و پیازهایی را که از قبل خرد کرده‌اید را درون آن سرخ کنید. سپس نخود و لوبیا را در قالمه پیازداغ بریزید و کمی تفت دهید و5 پیمانه آب به آش ترخینه خود اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید و وقتی که ‌آش شما به جوش آمد حرارت را کم کنید. بعد از اینکه ‌آش شما یک ساعت روی حرارت ملایم جوش خورد باید عدس و ترخینه را که آب آن را گرفته‌اید، به مواد دیگر‌ آش ترخینه اضافه کنید، چرا که اگر عدس با لوبیا همزمان پخته شود له می‌شود. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به آش اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید از کشک استفاده کنید به‌دلیل شوربودن آن باید نمک کمتری به آش خود بزنید. بعد از گذشت نیم‌ساعت از ریختن ترخینه در آش باید سبزی آشی را نیز به آن اضافه کنید تا کم‌کم نرم و پخته شود. در نهایت‌ آش را در ظرف مناسب بریزید و میل کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
   نخود: ۵۰ گرم
   لوبیا چیتی: ۵۰ گرم
   عدس: ۵۰ گرم
   ترخینه: ۳۰۰ گرم
   سبزی آش: ۳۰۰ گرم
   پیاز: ۲ عدد متوسط
   نعناع و نمک و فلفل: به مقدار لازم
   کشک: به مقدار لازم

آش اوماج

طرز تهیه

ابتدا آرد را داخل یک کاسه مناسب ریخته، سپس مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کرده و مخلوط می‌کنید تا با هم یکدست شوند. در ادامه نصف استکان آب به آن اضافه کرده تا آرد حالت خمیری بگیرد. حالا خمیری که از مخلوط‌کردن آرد با آب به‌دست آمده را رنده کرده، سپس خمیر رنده‌شده را روی یک سینی پخش می‌کنید و در معرض هوای آزاد قرار می‌دهید تا خمیرها خشک شوند. در این مرحله پیازها را به‌صورت خلالی خرد کرده و تفت می‌دهید تا سبک شوند. در ادامه عدس را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت دهید. بعد آب‌گوشت را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهید عدس نیم‌پز شود، سپس سبزی ‌آش را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و چند لیوان آب‌جوش داخل آن ریخته و یک ساعت زمان دهید تا سبزی و عدس بپزند. در نهایت خمیرهای خشک‌شده یا همان اوماج را به قابلمه اضافه کرده و بگذارید آش لعاب بیندازد و جا بیفتد.

مواد لازم برای 2 نفر
   آرد سفید: یک لیوان
   سبزی آشی: ۵۰۰ گرم
   عدس: یک پیمانه
   آب‌گوشت: یک لیوان
   پیاز: ۴ عدد متوسط
   نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
   زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

آش ساده

طرز تهیه
ابتدا باید شلغم‌ها را به شکل نگینی خرد کنید. سپس پیاز رنده شده را به همراه گوشت و نمک و فلفل داخل یک ظرف ریخته و آنها را خوب ورز دهید. از گوشت اندازه یک گردوی کوچک بردارید و بین 2دست خود به شکل کوفته در بیاورید. در این مرحله یک تابه مناسب انتخاب کرده و روی اجاق قرار دهید و کوفته‌هایی را که درست کرده‌ا‌ید را سرخ کنید. در این مرحله لپه‌ها را به همراه ۵‌پیمانه آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا حدود یک ربع بپزند. در این مرحله باید برنج و شلغم را نیز داخل قابلمه بریزید. وقتی مطمئن شدید که مواد کاملاً پخته شده‌اند، کوفته‌ریزه‌هایی را که از قبل درست کرده‌اید به آش اضافه کنید. زیر‌ آش را کم کرده و اجازه دهید تا با حرارت کم کاملاً جا بیفتد. نمک‌ آش را تنظیم کنید و بعد از کمی سرد‌شدن در ظرف مناسبی ریخته و با نعناع‌داغ و پیاز‌داغ تزئین کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
   برنج: ۱۰۰ گرم
   گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم
   شلغم: ۵۰۰ گرم
   لپه: ۵۰ گرم
   پیاز: ۲ عدد
   نعناع داغ: ۲ قاشق غذاخوری
   نمک، فلفل و زرد‌چوبه: به مقدار لازم
   روغن و پیاز‌داغ: به مقدار لازم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید