• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 آذر 1401
کد مطلب : 177895
+
-

رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما:

حاضریم‌گفت‌وگو کنیم

سینما
حاضریم‌گفت‌وگو کنیم

در 2ماه گذشته، فضای سینمای کشور متأثر از اتفاقات اخیر جامعه بوده و نه تولید و نه اکران حالت طبیعی نداشته است؛ درحالی‌که سینماداران و مسئولان سینمایی امید داشتند اکران فیلم «بخارست» ساخته مسعود اطیابی بتواند به رونق گیشه کمک کند، اما فروش این فیلم از 24آبان که روی پرده آمده تا امروز فقط در حدود یک‌میلیاردو200میلیون تومان بوده و استقبال گرمی از آن نشده است. در این وضعیت، هنوز مدیرعامل خانه سینما هم به‌عنوان نهادی صنفی که شاید بتواند همگرایی‌ای در صنف ایجاد کند، تعیین نشده است. مهم‌تر از همه پیش‌بینی وضعیت سینمای ایران بسیار سخت شده و به دشواری می‌توان گفت مخاطبان چه زمانی به سینما بازمی‌گردند یا چه فیلمی می‌تواند انگیزه لازم را به سینماروها بدهد که به تماشای فیلمی بروند. روز گذشته محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما، پیش‌بینی خود را از آینده سینمای ایران با ایسنا در میان گذاشت و گفت: اثر وضعی تصمیماتی که در شوراهای پروانه ساخت و نمایش گرفته می‌شود تا نیمه اول سال آینده ادامه خواهد داشت و این وضعیت را به سبب تولید، نمایش و کم‌رونقی سینما تا آن زمان خواهیم داشت. البته ممکن است گاهی برای مدتی کوتاه روند فروش بالا رود، اما دوباره نزول خواهد کرد و جلوگیری از چنین اتفاقی مستلزم یک تغییر رویه جدی است. در همین شرایطی که ما این صحبت‌ها را مطرح می‌کنیم، گروهی از طریق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌دنبال تصویب آیین‌نامه شورای پروانه ساخت به شکل جدید هستند که محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند. نمی‌دانم این آیین نامه تصویب می‌شود یا خیر، ولی می‌دانم که در حال بحث و پیگیری است و همان آیین‌نامه‌ای است که اساس آن در دولت دهم و در دعواها با خانه سینما در آن موقع نوشته شد. این در حالی است که تصویب آیین‌نامه‌های این‌چنینی که حتی از نهاد صنفی هم برای آن نظرخواهی نشده، شرایط را به سمت سخت‌تر شدن پیش‌ می‌برد، ولی اگر این وضعیت نباشد، از نظر من سینما می‌تواند تا حدی به نقش قبلی خود برای استقبال و جذب مردم نزدیک شود.
عسگرپور در بخشی از سخنانش در پاسخ به این پرسش که حالا چه می‌توان کرد؟ گفت: ما در نهاد صنفی (خانه سینما) تاکنون به‌دنبال گفت‌وگو بودیم و من براساس جایگاه صنفی خود رفتار و تصمیم‌گیری کرده‌ام. در 2ماه گذشته به گواه مسئولانی که جلسه‌های مختلفی با آنها داشتم، اوضاع و احوال را پیگیری می‌کردیم که تا جای ممکن کمترین آسیب به مجموعه کشور ما وارد شود و به‌طور طبیعی هنرمندان هم بخشی از آن محسوب می‌شوند. متأسفانه بعد از هر جلسه فکر می‌کنیم به یک جمع‌بندی نسبتاً خوبی نزدیک می‌شویم، ولی فردای آن، معادلات دیگری همه‌‌چیز را به هم می‌زند؛ انگار رصد می‌کنند و می‌بینند که ما به یک نقطه نسبتا مثبت نزدیک می‌شویم و بعد یک مجموعه دیگر کارها را به هم می‌زند.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پایان تأکید کرد: جامعه فرهنگ و هنر، آن مقداری که من می‌شناسم که فقط سینما هم نیست و تمام هنرها را در بر می‌گیرد، در طول این سال‌ها همواره یک نقش اجتماعی جدی داشته و همواره دلسوزانه حضور داشته است. 
بسیاری از هنرمندان در داخل کشور از سوی حاکمیت مذمت شدند و از سوی بعضی‌ها در خارج از کشور نیز که خیرخواه کشور ما نیستند، همین اتفاق برایشان رخ داد؛ بنابراین صدمات زیادی متوجه آنها شد. من همواره فکر می‌کنم بنده و خیلی‌های دیگر در سینما و حوزه‌های هنر همیشه دنبال گفت‌وگو بوده‌ایم و هیچ‌وقت از آن فرار نکرده‌ایم؛ یعنی در بدترین شرایط هم که کسی حاضر به گفت‌وگو نبود، ما حاضر به گفت‌وگو بودیم؛ برای حفظ آن ارزش‌هایی که همه ما به آن اعتقاد داریم و بخشی از حاکمیت هم نشان داده بود، اعتقاد داشته است. الان هم خیرخواهانه مسائل را پیگیری می‌کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید