• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177800
+
-

واکنش ایران به اقدام خصمانه آژانس

کنعانی: سفر مدیرکل آژانس به ایران نیازمند برنامه‌ریزی مجدد است

 آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش جمهوری ‌اسلامی به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای ‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی حکایت از آن دارد سازمان انرژی اتمی ایران انجام اقدام‌هایی را در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن(نطنز) و دکتر علی‌محمدی(فردو) در دستورکار قرار داده ‌است. به‌گزارش همشهری، اگرچه به‌گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، اقدام‌های ایران در پاسخ به رویکرد سیاسی آژانس با حضور بازرسان این نهاد بین‌المللی انجام شده و جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد، اما پیش ‌از این مقام‌های جمهوری‌اسلامی تأکید کرده بودند که پاسخ ایران به قطعنامه ضدایرانی شورای‌ حکام «قاطع» و «متقابل» خواهد بود. اتخاذ رویکردهای سیاسی از سوی آژانس در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری‌ اسلامی در شرایطی ‌است که مدیرکل آژانس در روزهای اخیر در برنامه ۶۰دقیقه شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفت که اطلاعاتی ندارد که نشان دهد ایران در حال توسعه برنامه تسلیحات اتمی است. رافائل گروسی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کند تهران چقدر به ساخت بمب اتمی نزدیک است، اظهار کرد که در سطح کنونی تولید اورانیوم غنی شده، ایران به اندازه کافی مواد برای داشتن بیش‌ از یک دستگاه را انباشه است؛ با وجود این هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران برنامه تسلیحات اتمی دارد.

قطعنامه‌ای با انگیزه‌های سیاسی
با وجود این سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست‌خبری دیروز خود با اشاره به اینکه قطعنامه اخیر آژانس با انگیزه‌های سیاسی علیه ایران صادر شده ‌است، اظهار کرد که جمهوری‌ اسلامی شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را در مقایسه با میزان تاسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس نیز از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته است.
ناصر کنعانی با بیان اینکه انجام اقدام‌های واکنشی ایران نسبت به قطعنامه اخیر شورای‌ حکام با اطلاع آژانس انجام شده ‌است، تصریح کرد که جمهوری‌ اسلامی انتظار دارد با توجه به همکاری‌های سازنده‌اش با این نهاد بین‌المللی، شورای ‌حکام از انجام اقدام‌های سیاسی علیه تهران پرهیز می‌کرد.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به سفر هیأت عالی‌رتبه ایران به وین و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس، رایزنی‌های فنی دوطرف وارد روند جدیدی شده بود که این موضوع با اقدام اخیر در تصویب قطعنامه ضدایرانی به خطر افتاده ‌است، عنوان کرد که آمریکا و تروئیکای اروپایی نشان دادند مایلند همکاری‌های فنی ایران و آژانس دچار خلل شود؛ «ایران واکنش لازم را همانطور که از قبل هم اعلام کرده بود، نشان داد و مبنای ایران در ارتباط با آژانس این است که تعهد و تکلیف در مقابل حقوق است. اگر جمهوری ‌اسلامی تکالیفی دارد در ارتباط با آژانس، حتما حقوقی هم دارد.»
کنعانی درباره سفر گروسی به تهران نیز عنوان کرد این موضوع نیاز به ارزیابی مجدد دارد؛ «متعاقب سفر هیأت عالی‌رتبه ایران به وین، مذاکرات خوبی با آژانس صورت گرفت و توافق‌هایی نیز برای انجام همکاری‌های سازنده با هدف رفع اختلاف‌ها به‌دست آمده بود، اما با شرایط جدیدی که رخ داد و برنامه سیاسی‌ای که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفت و قطعنامه سیاسی در شورای حکام علیه ایران صادر شد، نیاز است موضوع‌ها ارزیابی مجدد شود و سازمان انرژی اتمی اقدام‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه به رسانه‌ها چه گفت؟
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست‌ خبری دیروز خود، علاوه‌بر اظهارنظر درباره تحولات اخیر در روابط ایران و آژانس، به تشریح آخرین مواضع جمهوری‌اسلامی پیرامون تحولات منطقه‌ای و جهانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
نگاه ایران این است که سیاسی‌کردن موضوع حقوق‌بشر به هیچ‌وجه سازنده نیست و استفاده ابزاری از این مهم، نمی‌تواند به پیشبرد ارزش‌ها و اهداف جامعه جهانی در ارتباط با حقوق بشر کمکی کند. طرح اتهام‌های حقوق‌بشری از سوی برخی کشورهای غربی، ازجمله آلمان، با انگیزه‌ها و رویکرد سیاسی انجام شده‌ است.
درباره فعالیت‌ رسانه‌های لندن‌نشین علیه ایران هم اقدامات سیاسی - دیپلماتیک صورت گرفته و هم اقداماتی که زمینه‌ساز اقدام حقوقی علیه رسانه‌هایی است که متأسفانه در فعالیت عملا مانند یک اتاق عملیات برای ایجاد آشوب، بی‌ثباتی و ناامنی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.
ایران همواره پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مسئولانه عمل کنند.
دور جدیدی از عملیات روانی درحال‌ حاضر علیه کشورمان از سوی جمهوری‌ آذربایجان در حال انجام است، سیاست اصولی ما در مناسبات دوجانبه با همسایگان و همچنین با جمهوری آذربایجان احترام متقابل و توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه مبتنی بر منافع مشترک است.
اینکه مقام‌های دولت آمریکا یا رسانه‌های این کشور در ارتباط با جنگ اوکراین، هر از چندگاهی موضوع‌هایی را به ایران منتسب می‌کنند، ناشی از نگاه سیاسی آنها با اهداف مختلف، ازجمله اعمال فشار بر جمهوری‌اسلامی و هم سرپوش نهادن بر جنگ‌طلبی دولت آمریکا و برخی کشورهای متحد این کشور است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید