• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177641
+
-

خلق ایده‌های دخترانه در خانه‌های استارت‌آپی

مدیر اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری از افتتاح 4شهردخت تا پایان سال خبر داد

گفت‌وگو
خلق ایده‌های دخترانه در خانه‌های استارت‌آپی

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

فضاهای مختص زنان، مطالبه‌ای بود که منجر به ایجاد شهربانو در مناطق شد. مکان‌هایی با امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی، رفاهی، هنری و... که پاسخگوی نیازهای زنان بوده و هست. با شیوع کرونا و ایجاد تغییرات در سبک زندگی شهروندان به‌واسطه توسعه فعالیت‌های آنلاین، نیاز جدیدی در حوزه بانوان احساس و زمینه‌ساز ایجاد شهردخت نوآور در پایتخت شد؛ شهری نوآور که در آن امکان خلق ایده‌های اقتصادی و اجتماعی برای دختران (نوجوان و جوان) فراهم شده است. شهردار تهران روز دختر (11خرداد) قول افتتاح 4شهردخت را تا پایان سال داد و مریم اردبیلی، مدیر اداره کل امور بانوان شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد که این وعده محقق شده و چند روز دیگر (آذرماه) نخستین شهردخت نوآور پایتخت در منطقه2 افتتاح و مابقی هم تا پایان سال در مناطق 8، 19 و 20 بهره‌برداری می‌شوند. مشروح گفت‌وگو را بخوانید.

چرا از زیرساخت شهربانو در مناطق برای ایجاد شهردخت استفاده نکردید؟
شهربانو متناسب با نیاز بانوان ایجاد شد و باتوجه ‌به اینکه نمونه این کار در سایر کلانشهرها وجود نداشت، کار بی‌نظیری بود. در این مجموعه‌ها، امکاناتی مانند مزون، گالری، مجموعه ورزشی، مهدکودک و... پیش‌بینی شد تا پاسخگوی نیاز زنان در گروه‌های سنی مختلف باشد که تجربه موفقی بوده و هست؛ اما امروز دختران نیاز به فضاهای دخترانه دارند، چراکه بخشی از نیازها و مطالباتشان متفاوت از سایر بانوان است؛ بنابراین ایجاد شهردخت در اولویت شهرداری تهران قرار گرفته و طراحی آنها به گونه‌ای خواهد بود تا دختران حس و حال خوب را تجربه کنند.
قرار است در شهردخت چه اتفاقی توسط دختران نوجوان و جوان رقم بخورد؟
اولین شهردخت تهران در منطقه6 و متناسب با نیاز دختران دانشجو راه‌اندازی شده است؛ اما در شهردخت‌های جدید، رویکرد، نوآورانه و خلاقانه است. در این شهردخت‌ها، دختران به‌صورت گروهی یا فردی، امکان خلق ایده در حوزه اقتصادی (کسب‌وکار) و اجتماعی تا ارائه راهکار در این حوزه‌ها را دارند. البته که بخش‌های فراغتی و تفریحی برای برگزاری گعده و دورهمی‌های دخترانه پیش‌بینی ‌شده است.
برنامه‌ای برای افزایش این زیرساخت‌ها در مناطق دارید؟
در این دوره، مدیریت شهری توجه ویژه‌ای برای فراهم‌کردن این زیرساخت‌ها دارد و قطعاً تا پایان سال 4شهردخت افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان برنامه چهارم توسعه شهر تهران، در همه مناطق شهردخت ایجاد شود.
آیا محدودیت سنی برای حضور دختران در این فضاها وجود دارد؟
طراحی و کارکرد شهردخت به‌گونه‌ای است که قطعاً دختران نوجوان و جوان جذب آن می‌شوند. به‌واقع حساسیت و محدودیتی روی سن نداریم و این امکان در دسترس جوانانی است که به حیطه استارت‌آپی و... علاقه دارند.
برای ایجاد نشاط زنانه در تهران برنامه‌ای دارید؟
یکی از کارکردهای مهم شهرداری و هدف توسعه زیرساخت ویژه زنان در شهر، ایجاد نشاط اجتماعی برای تک‌تک بانوان است. بوستان‌ها، شهربانوها و شهردخت‌ها همگی در راستای همین رویکرد ایجاد شده‌اند. طرح‌های ریحان‌شهر، تهران خانواده، هزار امید و... ازجمله اقداماتی هستند که باهدف ایجاد نشاط اجتماعی ویژه بانوان اجرا می‌شوند. باورمان این است وقتی زنان حس کنند در بهبود محیط پیرامونشان تأثیرگذارند، می‌توانند عمیقاً احساس نشاط کنند و همین امر سبب رهایی از افسردگی و خمودگی و... می‌شود.
مهم‌ترین برنامه‌ای که تا پایان سال اجرا می‌کنید، چیست؟
در طرح تهران خانواده. قرار است تمام مجموعه‌های شهرداری تهران (سازمان‌ها و معاونت‌ها) با پیش‌بینی پروژه‌هایی، زمینه مشارکت خانوادگی یا گروهی را فراهم کنند. در این طرح بخشی از مدیریت شهر اعم از بودجه، نظارت، امکانات و... مربوط به پروژه موردنظر به شهروندان در قالب خانواده واگذار می‌شود. به‌طور مثال در حوزه پسماند، جمع‌آوری پسماند مجتمع مسکونی به خانواده‌ها واگذار و خودشان به‌عنوان مدیریت شهری موضوع را مدیریت می‌کنند. همچنین برخی از پروژه‌ها با نظر خانواده‌ها پیش‌بینی یا اولویت‌بندی می‌شوند. این کار زمینه را فراهم می‌کند تا به نیاز و مطالبات همه اقشار اعم از زن و مادر، دختر و پسر، پیر و جوان، معلولان و... توجه شود و همگان بتوانند از پروژه‌های طراحی‌شده منتفع شوند و حس تعلق شهروندان به شهر و محله افزایش یابد.

مکث
مولدسازی خانه‌ها با کمپین «کار تو خونه‌مونه»

توانمندسازی بانوان از رویکردهای اصلی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران محسوب می‌شود. علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال در مراکز کوثر، به‌زودی کمپین «کار تو خونه‌مونه» باهدف تبدیل خانه‌ها به خانه‌های کارا و مولد در تهران راه‌اندازی می‌شود. محور این کمپین بانوان هستند و آنها می‌آموزند در خانه چگونه اشتغال مولد ایجاد و از مصرف‌گرایی بی‌رویه پرهیز کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید