• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17763
+
-

ظرفیت‌های اشتغال در روستاها

صباح حسنی | فعال زیست محیطی:

یکی از خصوصیات مهم، قابل توجه و جذاب کردستان داشتن روستاهای گردشگرپذیر و طبیعت بکر با آب و هوا و پوشش گیاهی مناسب است که به کشاورزی استان رونق داده است. توجه به این نعمت خدادادی می‌تواند باعث رشد و شکوفایی روستاها و مهم‌تر از همه اشتغال ساکنان روستا و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه شود. برای نمونه اورامان به دلیل ویژگی‌های طبیعی‌اش بهترین مکان برای تولید صنایع دستی از قبیل جاجیم، گلیم، قالی، کفش و پوشاک و نیز تولید و پرورش ماهی‌های قزل‌آلا و سفید است.

 از دیگر روستاهای گردشگرپذیر و دارای صنایع و محصولات در استان می‌توان «پالنگان»، «دیوه زناو» و «تختی زنگی» را نام برد که برای پرورش گوسفند و بز کوهی مناسب هستند. پوشش خوب و قابل توجه کوه‌های «آ‌والان»، «شانشین»، «شاهو»، «کوسالان»، «کوری مریم»، «کوری میانه» و «عاشقان» در این مناطق بستر مناسبی برای پرورش دام (گوسفند و بز) فراهم می‌کند.
 اطراف کوه‌های چهل‌چشمه و تمام منطقه سارال از «جانوره» و «هزارکانیان» تا «چناره» و «سرشیو» مریوان نیز مراتع مرغوبی برای گله‌داری و پرورش گاو و گوسفند دارند. مناطق دهگلان، قروه و سریش‌آباد تا بیجار به سبب آب و هوای مطلوب، غیر از کشاورزی و زمین‌داری، برای پرورش گاو و مرغ‌ نیز مناسب است. اهالی آن روستاها در تولید صنایع دستی نظیر قالی و گلیم خبره‌اند. شهرهای سقز و بانه و روستاهای اطراف آن نیز در دامداری موفق هستند و ساکنان آنها از مزایای طبیعت بکر برای پشم‌بافی و تولید نخ استفاده می‌کنند. علاوه بر اینها، با کارشناسی دقیق و مدبرانه می‌توان صدها شغل در زیرمجموعه‌های مرتبط با کشاورزی و دامداری در تمامی این روستاها و مناطق به وجود آورد.

اطراف شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد و کامیاران به دلیل داشتن آب و هوای فصلی برای کشاورزی، باغداری، دامداری و تولید صنایع دستی و چوبی مناسب است. مناطق روستایی «ژاورود»، «سارال»، «لیلاخ»، «گاورود»، «سرشیو»، «اورامان‌تخت»، «کلاترزان» و «گاران» و مسیرهای سیروان و شاهو نیز ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنایع دستی دارند. به‌جز این موارد، آب‌های معدنی و شفابخش (درمانی) و گیاهان خوراکی و دارویی روییده در طبیعت استان نیز می‌توانند در ایجاد درآمد و تولید اشتغال نقش بسزایی داشته باشند. باید با نگاهی عمیق و کارشناسانه و با در اختیار گذاشتن نیروی علمی و به‌روز، در کنار اطلاع‌رسانی مناسب، به درآمد پایدار از این طریق دست یافت. مسئولان جهاد کشاورزی می‌توانند برای ایجاد اشتغال در زمینه دامداری، صنایع دستی، گردشگری و باغداری با آموزش به مربیان نقش ایفا کنند. 

باید در مقابل تمام تهدیدها و تحریم‎ها بهترین راهکار را در پیش گرفت که همان حفظ سنگر خودکفایی و خودباوری است. ایجاد اشتغال‌ به کمک ظرفیت‌های داخلی سد محکمی در برابر مهاجرت بی‌رویه مردم روستاها به شهرها و کلان‌شهرها ایجاد می‌کند.
 استان مرزی و کم‌توسعه‌یافته کردستان همیشه آماج حملات و تهدیدهای بیگانگان قرار گرفته و با این حال تاکنون استوار و وفادار به تمام ارزش‌ها بوده است. لذا وقت آن است که همت کنیم و مردمان سرزمین آفتاب، مهر و دیانت را که با آب زلال چشمه وضو گرفته‌اند و دشت کشاورزی سجاده آنان بوده است، حمایت و یاری کنیم تا همچنان بتوانیم در تولید محصولاتی چون گندم، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، گردو، زردآلو و توت سفید از قطب‌های کشور باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید