• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216055
+
-

روستاها درمحاصره برف

عملیات بازگشایی راه‌های روستایی ادامه دارد، اما همچنان 133روستا در محاصره برف هستند

گزارش
روستاها درمحاصره برف

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

برف و کولاک شدید اخیر در اغلب استان‌های شمالی و غربی کشور بسیاری از روستاها را در محاصره برف قرار داده است. روستاهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اصفهان و اردبیل گرفتار برف شده‌اند که  اغلب روستا‌ها بازگشایی شده و برق این مناطق نیز به وضعیت پایدار رسیده است. در استان کردستان 48روستا گرفتار برف بودند که به‌گفته مدیریت بحران این استان، در حال حاضر معابر تمامی این روستا بازگشایی شده است. سیروان بهرامی به همشهری می‌گوید: «با هماهنگی در حوزه مدیریت بحران استان کردستان و با همکاری تمامی دستگاه‌ها، تمامی روستاهای دیواندره بازگشایی شده‌اند. این روستاها در روزهای اخیر در محاصره برف قرار گرفته و حتی با قطعی برق مواجه بودند، اما اکنون علاوه بر بازگشایی مسیرها به روستا، برق منطقه نیز پایدار شده است.» ‌او ادامه می‌دهد: «48روستای بخش سارال دیواندره گرفتار برف شده بودند. 5روستا در محاصره کامل برف بودند و شرایط نامناسبی داشتند که با تلاش شبانه‌روزی بازگشایی مسیرها صورت گرفت. در این 5روستا مواردی داشتیم که افرادی بیمار شده بودند که بلافاصله بعد از بازگشایی مسیر، این عزیزان با فوریت پزشکی به بیمارستان دیواندره منتقل شدند.» ‌روستاهایی مانند ذلکه، گاوآهنتو، گورجی، قلعه‌گاه، مرده‌دره، کانی سیدمراد، قزبلاغ، درویشان، قلعه ولیانه، کول، دوزخدره، درویان فارس، گرجی و کوسومر در کردستان با مخاطرات برف مواجه شده بودند.

   در مسیر بازگشایی
11روستای بخش لاجان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی همچنان در انتظار برون‌رفت از بحران برف هستند. به‌گفته هاوری مدرس، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیرانشهر، ارتفاع برف در مسیر روستاهای بخش لاجان حدود یک‌ونیم متر است و عوامل راهداری این شهرستان کار برف روبی را فقط با بولدوزر و به‌دلیل ارتفاع زیاد برف به سختی انجام می‌دهند. شهرستان مرزی پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است. همچنین بیش از 1100 روستای اردبیل در محاصره برف قرار گرفته بودند که در حال حاضر بیشتر معابر این استان بازگشایی شده است. به‌گفته آیدین هاشم، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل، در مجموع بازگشایی مسیر ۶۰ روستا باقی مانده‌ است که راهداران در تلاش هستند تا راه این مسیرها که در اثر کولاک مجدداً مسدود شده بود را بازگشایی کنند.

مکث
سامانه بارشی جدید کی وارد ایران می‌شود؟

‌کارشناس سازمان هواشناسی کشور به همشهری گفت: ‌ «بارش‌های جدید از پنجشنبه آغاز می‌شود و در استان‌های ساحلی دریای خزر به شکل باران همراه با وزش باد شدید و کاهش دماست. بارش‌ در ارتفاعات به شکل برف است.» کبری رفیعی افزود: «انتظار می‌رود روز جمعه (۲۹ دی) با توجه به اینکه موجی جدید از مناطق جنوبی عبور می‌کند، در استان‌های واقع در جنوب شرق کشور بارش پراکنده، رگبار پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی داشته باشیم.» به گفته رفیعی، روز شنبه (۳۰دی) در بیشتر مناطق کشور جو پایدار و آرام خواهد بود.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :