• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177413
+
-

آموزش کمک‌های اولیه به عشایر لرستان

عشایر لرستان از سوی جمعیت هلال‌احمر استان با راه‌های پیشگیری از حوادث طبیعی آشنا می‌شوند

آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی در برخورد با حوادث برای عشایر لرستان آغاز شده است.
به گزارش همشهری، گرفتار شدن در سیلاب، پرت شدن از ارتفاع، ریزش کوه، مسمومیت‌ها و گزیدگی‌ها، توفان و تندباد، زلزله، رانش زمین، خشکسالی، رعد و برق، سوختگی و حریق از حوادثی است که عشایر استان با آن درگیر هستند. با آموزش مربیان و امدادگران هلال‌احمر استان، عشایر کمابیش توانسته‌اند در ثانیه‌های طلایی بروز حادثه، اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بروز خطرات جدی به‌کار بگیرند. اقداماتی که به کاهش خسارت‌های مالی و جانی منجر شده است.

آموزش عشایر در پلدختر
آموزش‌های هلال‌احمر در قالب کمک‌های اولیه و آشنایی با حوادث طبیعی در خانه‌های هلال روستاها و شهرها برگزار می‌شود، اما از آنجا که عشایر به خانه‌های هلال دسترسی ندارند، امدادگران و مربیان هلال برای آموزش به سراغ آنان می‌روند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: در 6ماهه اول امسال 180خانوار عشایری از آموزش‌ کمک‌های اولیه بهره‌مند شده‌اند. آموزش عشایر در 6ماهه دوم سال در آخرین منزل خود در استان لرستان یعنی در پلدختر برپا می‌شود. طوری که ولی بهاروند می‌گوید: بعد از آن، عشایر راهی خوزستان می‌شوند و قبل از آن آموزش‌ها در چادرهای برپا شده در پلدختر انجام می‌شود. آموزش عشایر در رده‌های سنی نوجوان، بزرگسال و سالمند برگزار می‌شود. بهاروند توضیح می‌دهد: عشایر معمولا بعد از حضور در کلاس آموزشی و شنیدن نکات کاربردی برای حفظ جان و مالشان، اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. آنان به‌دلیل سبک زندگی متفاوت و بنا به تجربه و آگاهی از مخاطرات و حوادث در مسیر کوچ در طبیعت، از آموزش‌های هلال‌احمر استقبال می‌کنند. معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان، تمرکز حضور  عشایر در استان را به شهرستان الیگودرز مربوط می‌داند و می‌افزاید: عشایر معمولا در مناطق شول‌آباد، زلقی و ززه ماه‌رو مستقر می‌شوند و امدادگران و مربیان برای آموزش به آنجا می‌روند.
منطقه شول‌آباد مسکونی است و عشایر آنجا سرپناهی به‌صورت اقامتگاه موقت هم دارند و همانجا آموزش می‌بینند.

پیشگیری از بروز حوادث
پراکندگی حوادث و مخاطرات طبیعی در کشور سبب شده است که توجه به آموزش‌های امدادی و پیشگیرانه به جمعیت عشایری که معمولا با انواع حوادث درگیرند، ضرورت پیدا کند.
بهاروند با بیان اینکه عشایر با بیشترین حوادث روبه‌رو می‌شوند، ادامه می‌دهد: حوادثی که پیشگیری از آن می‌تواند جانشان را نجات دهد.
گرچه این آموزش‌ برای عشایر زمان و انرژی زیادی از امدادگران می‌گیرد، اما اگر فقط بتواند جان یک نفر را هم نجات دهد، کافی و ارزشمند است.

***
دسترسی نداشتن به امکانات شهری و روستایی، زمان‌ طولانی رسیدن نیروهای امدادی در هنگام بروز حوادث، صعب‌العبور بودن مناطقی که عشایر در آن مستقر هستند، همه‌وهمه، موجب شده است جمعیت هلال‌احمر برای تحقق عدالت آموزشی و آگاه‌سازی جامعه عشایری از مخاطرات پیرامون محل زندگی خود، آموزش عشایر را به‌صورت خاص مورد توجه قرار دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید