• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177325
+
-

پایان نشست گروه20؛ تداوم اختلافات بر سر جنگ اوکراین

رویداد
پایان نشست گروه20؛ تداوم اختلافات بر سر جنگ اوکراین

نشست 2روزه گروه 20دیروز در شهر بالی اندونزی در سایه اختلافات پر رنگ رهبران سیاسی جهان بر سر جنگ اوکراین به‌کار خود پایان داد. گروه 20متشکل از 20قدرت اقتصادی برتر جهان است. آنچه در روز پایانی این نشست نمود عینی داشت، اختلافات رهبران غربی و سایر کشورها ازجمله کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بر سر حمایت یا عدم‌حمایت از روسیه بود. به‌دلیل همین شکاف عمیق بود که سیاستمداران گردهم آمده نتوانستند بر سر یک قطعنامه مشترک به توافق برسند و در نهایت به انتشار یک بیانیه به امضای سران کشورها بسنده کردند؛ بیانیه‌ای که در آن آمده: «اکثر رهبران جهان جنگ در اوکراین را قویا محکوم می‌کنند اما بر سر اعمال تحریم در این‌باره اختلافات و تفاوت‌ دیدگاه‌های جدی وجود دارد.» نیویورک‌تایمز نوشته، هند و چین ازجمله قدرت‌های بزرگی هستند که هیچ تمایلی برای پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه ندارند و اندونزی میزبان نشست گروه20 نیز ترجیح داده که روسیه را به صراحت به‌دلیل حمله به اوکراین محکوم نکند. اجلاس سران گروه۲۰ در روزهای ۱۵ و ۱۶ نوامبر در جزیره بالی اندونزی برگزار شد و در حاشیه آن نیز دیدارهای دوجانبه میان بسیاری از کشورها برگزار شد.
در بیانیه سران در پایان این نشست آمده که جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی را تضعیف می‌کند. در این بیانیه می‌خوانیم: «اکثریت کشورهای عضو قاطعانه جنگ در اوکراین را محکوم می‌کنند. این جنگ اقتصاد جهانی را تضعیف و مختل می‌کند. استفاده از سلاح هسته‌ای یا تهدید به استفاده از آن اقدامی غیرقابل‌قبول است. به‌خاطر صلح و ثبات باید به قوانین بین‌المللی پایبند بود و این پایبندی شامل دفاع از تمام اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، رعایت قوانین بین‌المللی مربوط به اقدامات بشردوستانه و حقوق بشری، ازجمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در درگیری‌های مسلحانه است. حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات، تلاش برای حل بحران‌ها با دیپلماسی و گفت‌وگو، حیاتی و ضروری است و دوران کنونی نباید دوران جنگ باشد.» «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی که ریاست نشست را برعهده داشت، تنظیم آن بخش از بیانیه که به جنگ اوکراین می‌پردازد را مناقشه‌برانگیزترین بخش بیانیه خوانده و به خبرنگاران گفته است: «این یکی از سخت‌ترین نشست‌های گروه20 بود. تا پاسی از شب بحث کردیم تا در نهایت به یک نقطه نظر مشترک در این‌باره رسیدیم.»
ناظران سیاسی نیز پیش از برگزاری نشست با اشاره به اختلافات گسترده میان رهبران جهان پیش‌بینی کرده بودند که انتظار چندانی از این نشست نمی‌رود اما به‌گفته منابع مطلع، آنچه باعث نگرانی برگزارکنندگان این نشست شده بود بالا گرفتن تحولات جنگ اوکراین همزمان با برگزاری این نشست بود. مقام‌های اندونزیایی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند: به‌شدت نگران بوده‌اند که تحولات اوکراین دستورالعمل‌های این نشست را کاملا تحت‌تأثیر قرار دهد. با وجود اختلافات سران جهان بر سر تحریم‌های روسیه، نشست گروه20 دستاوردهای ملموسی نیز داشته است. به‌عنوان مثال، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از توافق حاضران در نشست بر سر اختصاص بودجه 1.5میلیارد دلاری برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر خبر داده است. حاضران در اجلاس اندونزی همچنین از توافقنامه صادرات غلات از طریق دریای سیاه که با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد امضا شد، استقبال و بر اهمیت ادامه کار روی این توافقنامه و اجرای مفاد آن توسط همه ذینفعان تأکید کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید