• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187030
+
-

سایه جنگ اوکراین بر نشست گروه20

اختلاف‌نظرها درباره جنگ اوکراین باعث شد تا اعضای گروه20 نتوانند به یک بیانیه پایانی مشترک برسند

گزارش 2
سایه جنگ اوکراین بر نشست گروه20

اجلاس وزرا و مقامات ارشد کشورهای عضو گروه20 در حالی در شهر «بنگلور» هند به‌کار خود پایان داد، که این گروه در نهایت نتوانست بر سر یک بیانیه مشترک به نتیجه برسد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این ارتباط گزارش داده که این اجلاس در پایان تنها به صدور سند جمع‌بندی و نتایج بسنده کرد، اما توافقی میان اعضای آن بر سر چگونگی موضع‌گیری درباره جنگ اوکراین به‌دست نیامد.
گروه20 متشکل از 20کشور پیشرفته اقتصادی جهان است. نمایندگان این کشورها از 8روز قبل یعنی در روز 24فوریه، همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، گرد هم آمده‌ بودند و طبیعی بود که سایه جنگ اوکراین بر سر این نشست سنگینی کند.
نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند به خبرنگاران گفت که روسیه و چین به 2پاراگراف از بیانیه پایانی اجلاس گروه20 درباره جنگ اوکراین معترض بودند و خواستار حذف آنها شدند. به‌گفته سیتارامان در نهایت به‌دلیل مخالفت‌ چین و روسیه با این متن، گروه20 صرفا به انتشار سند جمع‌بندی و نتایج بسنده کرد.
همزمان بی‌بی‌سی گزارش داده که مسکو در نشست گروه20، کشورهای غربی را به بی‌ثبات کردن این نشست و «ضدروس» بودن متهم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «از این موضوع متأسفیم که فعالیت‌های گروه۲۰ همچنان از سوی کشورهای غربی بی‌ثبات و به شیوه‌ای ضد‌روسی از آن استفاده می‌شود.» روسیه، همچنین آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه 7(کشورهای صنعتی هم‌پیمان آمریکا) را به
«باج‌خواهی آشکار» متهم کرد و از آنها خواست که واقعیت‌های عینی یک جهان چندقطبی را بپذیرند.
هند که میزبان مذاکرات در شهر جنوبی بنگلور بود، خلاصه‌ای از این نشست را منتشر کرد و گفت که «ارزیابی‌های متفاوتی نسبت به اوضاع و درباره تحریم‌ها» در نشست 2روزه وزرای خارجه وجود داشته است.
به نوشته رسانه‌های هندی، در نشست وزرای خارجه گروه20، بین نمایندگان کشورهای غربی و روسیه در مورد جنگ اوکراین درگیری لفظی شدیدی روی داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سخنان خود در این نشست گفت که «تهاجم غیرموجه» روسیه به اوکراین بر این نشست سایه انداخته است. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که بلینکن در حاشیه نشست حدود ۱۰دقیقه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرده و به او گفته که غرب تا هر زمانی که جنگ طول بکشد، در کنار اوکراین خواهد بود. بلینکن همچنین روسیه را تحت ‌فشار قرار داده است تا مجددا به معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای بپیوندد.
با این حال پس از نشست گروه20، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد از مواضع همتای آمریکایی خود گفت: «ما در مورد آداب مذاکره صحبت می‌کنیم. اما همتایان غربی ما با این روش‌ها قهر کرده و به دیپلماسی فکر نمی‌کنند؛ آنها فقط به فکر باج‌خواهی و تهدید دیگران هستند.»
صرف‌نظر از اختلافات بر سر جنگ اوکراین در نشست گروه20، اکونومیست در گزارشی عملکرد کلی این گروه را به چالش کشیده و درباره ناکارآمدی آن می‌نویسد: «گروه20 یک گروه غیررسمی بدون منشور و دبیرخانه است و برای انجام کارها بر اجماع اعضای خود متکی است. این گروه در سال1999 در پی بحران مالی آسیا به‌عنوان یک مجمع فراگیرتر از 8کشور صنعتی برای بحث در مورد همکاری‌های اقتصادی تشکیل شد و در آوریل2009 به موفقیت‌هایی روی اقداماتی برای ثبات بازارهای مالی جهانی دست یافت، اما این روزها اعضای گروه20 در هیچ موضوعی با هم متحد نیستند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید