• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17726
+
-

بی‌دریغ زندگی ببخشیم

تمام افراد بین 18 تا 70 سال که از سلامت جسمی برخوردارند، می‌توانند خون اهدا کنند

جامعه
بی‌دریغ زندگی ببخشیم




بهاره دادخواه| البرز - خبرنگار:

امروز همه چیز در جهان قابل ساخت، بازطراحی و بازسازی است و تنها چیزی که دانشمندان هنوز موفق به تولید مصنوعی آن نشده‌اند خون است. اهداکنندگان خون بدون هیچ چشمداشتی قطره‌قطره زندگی را به نیازمندان اهدا می‌کنند تا هم کار خیری انجام داده باشند و هم سلامت خود را تضمین کنند. با اهدای هر واحد خون جان سه نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کند و شادی به زندگی چند خانواده بازمی‌گردد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که هرگز به دریافت خون یا فراورده‌های خونی نیاز پیدا نمی‌کند. به همین دلیل باید به فکر ترویج فرهنگ اهدای خون به در جامعه باشیم و این حرکت را اول از خودمان شروع کنیم.


اهدای زندگی

یکی از اهداکنندگان مستمر خون البرزی می‌گوید: اهدای خون خالص‌ترین رفتار انسان‌دوستانه در جامعه است و اهداکنندگان کسانی هستند که بی‌هیچ چشمداشتی، قطره‌قطره، زندگی را به بیماران بازمی‌گردانند.
«مهدی نوابی» می‌افزاید: از 19سالگی اهدای خون را شروع کردم و تاکنون که به 28‌سالگی رسیده‌ام هر 4 ماه یک بار خون اهدا می‌کنم. اهدای خون کار خیری است که نیاز به تمکن مالی ندارد و هر فردی که از سلامت جسمی برخوردار است با مراجعه به پایگاه انتقال خون می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد.

وی می‌گوید: انسان از آینده خود خبر ندارد و ممکن است زمانی برسد که هر یک از ما به واسطه بیماری یا سانحه به خون نیاز پیدا کنیم. بنابراین نباید صرفا از دیگران توقع داشته باشیم که اهداکننده خون باشند، بلکه خودمان نیز باید در این امر انسانی مشارکت کنیم. این اهداکننده خون البرزی با اشاره به آثار اهدای خون اضافه می‌کند: کسانی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند از جسم سالم‌تری در مقایسه با سایر افراد برخوردار هستند. نوابی اضافه می‌کند: علاوه بر این، اهدای خون حس نوع‌دوستی و ایثار را در افراد تقویت می‌کند و باعث می‌شود روح انسان آرامش بیشتری داشته باشد.


نجات 3 نفر با هر یک واحد خون

مدیر کل انتقال خون استان می‌گوید: در هر سه ثانیه، یک بیمار احتیاج به خون یا فراورده‌های خونی پیدا می‌کند. «محمدرضا مهدی‌زاده» ادامه می‌دهد: هر کیسه خون می‌تواند در مواقع ضروری جان 3 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و شادی را به چند خانواده بازگرداند. وی می‌گوید: از هر 3 نفر یک نفر در طول زندگی خون حتما به دریافت خون نیاز پیدا می‌کند. بنابراین باید به این فکر کرد که ممکن است یکی از آن 3 نفر خود ما باشیم‌. این مسئول به تعداد پایگاه‌های انتقال خون استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اکنون پایگاه مرکزی در 45 متری گلشهر، چهارراه گلزار غربی، پایگاه توحید در بلوار توحید، ضلع شرقی میدان و مرکز جامع مهربانو در گوهردشت، خیابان داریوش، نبش کوچه آریا میزبان اهداکنندگان استان هستند.


امسال چند البرزی خون اهدا کرده‌اند؟

وی می‌گوید: با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود، پایگاه‌های انتقال خون استان در کرج متمرکز هستند، ولی به دنبال فراهم آوردن شرایط برای ایجاد پایگاه در سایر شهرستان‌های استان نیز هستیم. رمدیر کل انتقال خون البرز می‌گوید: پایگاه انتقال خون در فردیس که جمعیت بالایی دارد، به نسبت سایر شهرستان‌های استان اولویت بیشتری دارد و امیدواریم با همکاری مسئولان و خیران به‌زودی پایگاهی در این شهرستان راه‌اندازی شود. این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت اهدای خون از ابتدای سال تاکنون اشاره می‌کند و می‌گوید: طی این مدت 13 هزار و 52 نفر به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 9 هزار و 562 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.
مهدی‌زاده توضیح می‌دهد: 4 هزار و 793 نفر یعنی حدود 50 درصد از کسانی که در این مدت موفق به اهدای خون شده‌اند، جزو اهداکنندگان مستمر استان قرار دارند.


چه کسانی نمی‌توانند خون اهدا کنند؟

وی با اشاره به اهمیت اهداکنندگان مستمر ادامه می‌دهد: اهداکنندگان مستمر هر سال حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند و خون آنها جزو سالم‌ترین خون‌هاست. انتقال خون استان تلاش دارد با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ویژه تعداد اهداکنندگان مستمر خون را افزایش دهد.
این مسئول اضافه می‌کند: افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند بدنشان در شرایط بحرانی از جمله تصادفات رانندگی مقاوم‌تر است، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به از دست دادن بخشی از خون عادت دارد. مهدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سن مناسب برای اهدای خون می‌گوید: تمام افراد بین 18 تا 70 سال و سالم می‌توانند خون اهدا کنند.

این مسئول توضیح می‌دهد: برای اهدای خون همچنین لازم است فرد حداقل 50 کیلوگرم وزن داشته باشد و افراد لاغراندامی که وزنشان کمتر از 50 کیلوگرم است نمی‌توانند خون اهدا کنند. مدیر کل انتقال خون البرز با بیان اینکه امکان اهدای خون برای برخی وجود ندارد ادامه می‌دهد: افرادی که دچار هپاتیت B یا C یا بیماری‌های قابل انتقالی مثل ایدز هستند نمی‌توانند خون اهدا کنند. وی اظهار می‌کند: علاوه بر این، خانم‌های باردار و افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل پرفشاری خون، فشارخون پایین، دیابت، تشنج و کم‌خونی هستند هم شرایط لازم را برای اهدای خون ندارند و افرادی که واکسن آنفلوآنزا می‌زنند هم باید بعد از 4 هفته برای اهدای خون مراجعه کنند.


مشارکت کم زنان در اهدای خون

مدیر کل انتقال خون البرز با بیان اینکه تصور بسیاری از مردم در مورد تاثیر اهدای خون بر بدن اشتباه است ابراز می‌کند: برخی تصور می‌کنند با اهدای خون سلامت جسمی آنها به خطر می‌افتد و سیستم عمومی بدنشان دچار ضعف می‌شود، اما این تصور در مورد 90 درصد افراد اشتباه است. مهدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: این تصور غلط بیشتر در میان زنان رایج است و همین باعث شده میزان مشارکت بانوان در اهدای خون استان کمتر از 5 درصد باشد.
وی اظهار می‌کند: اغلب زنان فکر می‌کنند با اهدای خون دچار کم‌خونی می‌شوند و سلامتشان به خطر می‌افتد، ولی این تصور درست نیست، چون اگر بنا بود زنان با اهدای خون دچار مشکل شوند، در کشورهای پیشرفته نیز بانوان مشارکت چندانی در اهدای خون نداشتند و نیمی از جمعیت اهداکنندگان را تشکیل نمی‌دادند.
این مسئول ادامه می‌دهد: باید قبول کنیم افزایش تعداد اهداکنندگان زن نیازمند فرهنگ‌سازی مستمر و برنامه‌ریزی دقیق است و این هدف باید از طریق رسانه‌ها و اجرای طرح‌های متعدد محقق شود. وی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه می‌گوید: فرهنگ اهدای خون باید از دوران کودکی و از مدارس در میان افراد نهادینه شود. مهدی‌زاده ادامه می‌دهد: ترویج فرهنگ اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت باید در میان مردم به صورت جدی پیگیری شود. مدیر کل انتقال خون البرز می‌گوید: اهداکنندگان نباید تنها به منظور حفظ و ارتقای سلامت خود به این عمل انسان‌دوستانه اقدام کنند، بلکه باید همواره سلامتی همنوعان خود را نیز مورد توجه قرار دهند. 


ساعات کار پایگاه‌ها در ماه رمضان

مهدی‌زاده با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان نیز از مردم درخواست می‌شود به پایگاه‌های خون استان مراجعه کنند و با اهدای خون خود زندگی را به نیازمندان هدیه دهند می‌گوید: اهداکنندگان در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند از ساعت 30/7 تا 30/14 و از ساعت 19 تا 24 به پایگاه مرکزی، از ساعت 30/7 تا 30/14 به پایگاه توحید و از ساعت 30/7 تا 30/14 و 19 تا 24 به مرکز جامع مهربانو مراجعه کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید