• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177174
+
-

رئیس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار مطرح کرد:

گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان با کتاب و کتابخوانی

گزارش
گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان با کتاب و کتابخوانی

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار دیروز ۲۴آبان‌ماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران کشور و برگزیدگان هفته کتاب در تالار وحدت برگزار شد.

رسوایی نظام سلطه با مطالعه
در این مراسم، رئیس‌جمهور کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم فرهنگی برشمرد و گفت: اساساً هدایت انسان با کتاب آغاز شده و ‌شأن نزول کتاب حکیم و کتاب نوین برای به تکامل رسیدن انسان بوده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کتاب‌های دیجیتال به هیچ عنوان نتوانسته کتاب‌های مکتوب را به حاشیه براند، گفت: ابزار دیجیتال اگرچه منجر به تسهیل دسترسی شده، اما هرگز انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است. رئیس‌جمهور توجه به کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم برای پیشرفت فرهنگی کشور دانست و افزود: نشاط اجتماعی، امید به زندگی و ایجاد شادمانی به‌ویژه در نسل جوان در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در سلوک و رفتار نیز اینگونه بوده‌اند. رئیس‌جمهور با اشاره به تأثیر قابل‌توجه کتاب و کتابخوانی در گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان افزود: امروز کسانی در تلاشند با ایجاد شبهات علمی یا شهوت عملی، نسل جوان ما را منحرف کنند که در این زمینه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، جامعه و نسل جوان ما را در برابر این تهاجم مصون خواهد داشت. رئیسی با بیان اینکه دشمنانِ آگاهی، در گذشته پس از حمله به هر کشوری اول کتابخانه‌های آنجا را به آتش می‌کشیدند تا جهل را در آن کشور توسعه دهند، افزود: امروز نیز جاهلیت مدرن با ابزار امپراتوری رسانه، علم و فناوری و قدرتی که در اختیار دارد به‌دنبال حاکمیت جهل و نادانی بر جوامع است؛ چراکه می‌داند جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود. کتابخوانی و مطالعه تاریخ ضمن آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند، موجب رسوایی هرچه بیشتر نظام سلطه خواهد شد که به‌نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها جوامع را نابود کردند.
رئیسی ایجاد فتنه‌ و آشوب‌ها ازجمله اغتشاشات اخیر در کشور را در راستای نیات پلید نظام سلطه برای تسلط دوباره بر کشور و مردم ما دانست و گفت: ملت زنده، پویا و اهل دانش در سال۵۷ یک‌بار سلطه‌گران را از این کشور بیرون راند و دیگر اجازه نخواهد داد، آنها بر این کشور مسلط شوند.

حل مشکل کاغذ
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ایام هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به روز ۲۴آبان‌ماه که مصادف با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است، گفت: ایشان شخصیتی مؤثر در جریان انقلاب اسلامی است که با نگارش آثار ارزشمند و تربیت شاگردانی بزرگ، همچنان از اثرات وجودی ایشان بهره‌مند هستیم؛ به‌طوری‌که بخش بزرگی از نظریات جریان انقلاب اسلامی از نظریات بزرگانی سرچشمه می‌گیرد که در محضر علامه طباطبایی تلمذ کرده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای رئیسی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ظرفیت بالایی روبه‌رو هستیم. بیش از ۳۸۰۰کتابخانه در سراسر کشور داریم که بر این اساس رتبه اول در منطقه و جهان اسلام را در این حوزه به‌خود اختصاص داده‌ایم. همانطور که در سفرهای استانی مشاهده کردیم ما با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌کاره مواجه هستیم که از دوره‌های گذشته برجای مانده و به باری سنگین بر دوش دولت تبدیل شده‌اند. در این میان خوشبختانه با تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای و توسعه کتابخانه‌ها در استان‌های مختلف روبه‌رو هستیم و در روستاهای دوردست نیز از طریق خودروهای حمل کتاب خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌شود. همچنین شبکه بزرگی از کتابداران که بخش مهمی از لشکر فرهنگی جمهوری اسلامی هستند، در گمنامی در حال خدمت‌رسانی به جامعه‌اند.

رونمایی از سامانه خرید از کتابفروشی
در سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که از روز شنبه این هفته آغاز شده، نهادها و سازمان‌های مختلف برنامه‌های گوناگونی را درباره کتاب و کتابخوانی برگزار کرده‌اند. پنجشنبه این هفته، 26آبان‌نیز از «سامانه خرید از کتابفروشی» رونمایی می‌شود. این سامانه که درواقع جایگزین طرح‌های تخفیف فصلی کتاب شده، قرار است به توزیع عادلانه یارانه کتاب در سرتاسر ایران کمک کند. به هر کد ملی که سیم‌کارت تلفن همراه به نام آن ثبت شده باشد، درصورت خرید 400هزار تومان کتاب، 100هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد. درواقع خریدار 300هزار تومان از مبلغ خریدش را خودش می‌پردازد و 100هزار تومان معادل 25درصد از خرید 400هزار تومانی‌اش را تخفیف می‌گیرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید