وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح وضعیت نابسامان صنعت حملونقل کشور، از دریافت مجوز 20میلیارد دلاری برای اصلاح ناوگان حملونقلی خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که با توقف نامهربانیها، اجازه اجرای برنامهها داده شود و بخش حملونقل کشور اساساً تغییر کند.
به گزارش همشهری، صنعت حملونقل ایران در طول 4دهه اخیر، هم از تحریمها بهشدت آسیب دیده و مجال نوسازی و بهسازی از آن گرفته شده و هم بهواسطه تنشهای اقتصادی و ضعف تولید داخل در تأمین ناوگان، به وضعیت بسیار بدی دچار شده است. در این میان گشایشهای برجامی برای خرید بیش از 200هواپیمای تازهنفس نیز بهجایی نرسید و اکنون آنگونه که وزیر راه و شهرسازی میگوید، باید در سایه دریافت مجوز 20میلیارد دلاری، منتظر تحول در ناوگان حملونقلی کشور به کمک تولید داخل و احتمالاً برای خریدهای خارجی با سیاستهای جدید باشیم.
حال خراب حملونقل
وزیر راه و شهرسازی، دیروز بیپرده از حال و روز خراب صنعت حملونقل سخن گفت و به مسائلی اشاره کرد که تاکنون بسیاری از متولیان حملونقلی حتی حاضر به تأیید ضمنی آنها نیز نبودند. رستم قاسمی در حاشیه آیین بهرهبرداری از باند۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد، گفت: در مدلهای مختلف حملونقلی مشکل زیادی داریم و شرایط ما اصلاً خوب نیست؛ بهگونهای که در بخش ریلی سرعت حرکت قطارهای باری کمتر از ۱۰کیلومتر بر ساعت است و در بخش مسافری بسیاری از واگنها و لکوموتیوها دوبرابر عمر آنها تمام شده است. وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت بد ناوگان در بخش جادهای اشاره کرد که فعلاً ۴۰۰هزار کامیون تردد دارند و بیش از ۲۰۰هزار دستگاه باید از رده خارج شود.
بهگفته قاسمی، با این ناوگان سالی چندهزار میلیارد تومان سوخت هدر میدهیم. به گزارش همشهری، بررسیها حاکی از این است که مصرف سوخت این 200هزار دستگاه ناوگان جادهای نیازمند نوسازی، حدود 2 تا 3برابر میانگین مصرف سوخت ناوگان مدرن است و فقط از همین محل هزینه بسیار زیادی برای حوزه انرژی و محیطزیست کشور به همراه دارد. برای مقابله با این مشکل، تمهیداتی برای واردات ناوگان کارکرده با عمر 3سال اندیشیده شد که البته هم بهواسطه مقیاس واردات و هم بهواسطه بوروکراسیهای گمرکی و کارشکنی دلالان، هرگز نتوانست سهم چشمگیری در نوسازی این ناوگان داشته باشد.
مشکلات صنعت هوایی
جدای از حال خراب ناوگان ریلی و جادهای کشور، وضعیت صنعت هوایی نیز بسیار خراب است و این صنعت چند مشکل جدی دارد. نخستین مشکل بزرگ این صنعت، اثر تحریمهای 40ساله و ممنوعیت ورود هواپیماهای جدید و استفاده از تأمین مالی خارجی است که باعث شده پرندههای با میانگین عمر بالای 25سال در کشور پرواز کنند. این اتفاق مستقیماً بر مقیاس بازار صنعت هوایی ایران، درآمد شرکتها و وضعیت مالی کارکنان این حوزه نیز اثرگذار بوده است؛ بهگونهای که از نگاه وزیر راه و شهرسازی، یکی از مشکلات اساسی در صنعت هوایی مربوط به کارکنان است و تا زمانی که وضع آنها منطقی نشود، کارکردن آنها سخت است.
قاسمی در مراسم دیروز گفت: وضعیت معیشت کارکنان هوایی کشور فاجعه است و در دولت آن را مطرح کردهام و باید در مجلس هم مطرح شود. او ادامه داد: ۶سال است که کارکنان آتشنشانی و برج مراقبت مابهالتفاوت حقوق خود را دریافت نکردهاند، گرچه بهرهبرداری از باند۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد کار بزرگی بود اما وضع فرودگاههای ما اصلاً خوب نیست.
خسران در فرودگاهسازی
نکته دیگری که وزیر راه و شهرسازی در نشست دیروز مطرح کرد، عقبماندن ایران در احداث و تجهیز فرودگاههاست. قاسمی گفت: «من از ۶۰کشور بازدید کردهام. وقتی از فرودگاههای کشور همسایه وارد فرودگاه امام میشویم انگار از شهر بزرگ وارد روستا میشویم. فرودگاه استانبول کمتر از ۴سال ساخته شد، در دوران کرونا بالاترین میزان پذیرش مسافر را داشت و برای ۲۰۰میلیون مسافر طراحی شده است. وقتی با خارجیها وارد فرودگاه امام میشویم خجالت میکشیم. سایر فرودگاهها هم همانطور است.» وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از ترمینالهای فرودگاه مهرآباد برای ۵۰سال پیش است و نیازمند تغییر اساسی در آن هستیم. فرودگاه مشهد دیگر قابلیت نشست و برخاست هواپیما را ندارد و باید شهر فرودگاهی مشهد ساخته شود. قاسمی گفت: اقداماتی برای افزایش تعداد هواپیماها انجام شده و باید بخش هوایی کشور تغییر بنیادی کند و پروازهای حج امسال بدون حادثه و تنها با یک ایرلاین انجام شد. کار بزرگ دیگر پروازهای اربعین بود که ۱۵۰هزار مسافر رفت و ۱۵۰هزار نفر برگشت با کمترین تأخیر انجام شد.
امید 20میلیارد دلاری با توقف نامهربانیها
مهمترین بخش از اظهارات دیروز وزیر راه و شهرسازی مربوط به اقداماتی بود که این وزارتخانه برای اصلاح صنعت هوایی و رفع مشکلات در دستور کار دارد اما همکاری لازم انجام نمیشود. قاسمی با بیان اینکه نامهربانیها را میبینیم، گفت: مجوز ۲۰میلیارد دلاری گرفتهایم که اگر بگذارند اجرایی شود، بخش حملونقل کشور اساساً تغییر میکند. همچنین مذاکرات خرید هواپیما انجام شده و برای ساخت لکوموتیو در داخل قرارداد امضا شده است. گرچه این اظهارات قاسمی بسیار سربسته و بدون جزئیات است اما نشاندهنده ارتباط مسائلی است که در پشت پرده وزارت راه و شهرسازی میگذرد. حواشی ایجادشده برای وزیر راه و شهرسازی و شایعهای که 2روز برای استعفای او مطرح شده بود، در کنار کلیدواژههای عدمهمکاری و نامهربانی که در دیروز اظهار شد، بهاحتمالزیاد اتفاقی نیست و کنار هم قراردادن آنها میتواند ابعادی از دلایل عدمپیشرفت برنامهها در این وزارتخانه را روشن کند.
مجوز ۲۰ میلیارد دلاری، برای تحول حملونقل
در همینه زمینه :