• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177119
+
-

استمرار گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس

سخنگوی وزارت امورخارجه: ایران و آژانس برای برداشتن گام‌های بعدی به توافق‌هایی دست یافته‌اند

در شرایطی که تروئیکای اروپایی و آمریکا در روزهای اخیر تحرکات جدیدی را برای صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست‌ روزهای آینده شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی انجام داده‌اند، جمهوری‌اسلامی تأکید دارد به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با این نهاد بین‌المللی ادامه می‌دهد. به‌گزارش همشهری، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری دیروز خود با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی به تلاش‌های سازنده خود برای حل‌وفصل سؤال‌ها و ابهام‌های پادمانی با آژانس ادامه می‌دهد، اعلام کرد که در این چارچوب گفت‌وگوهایی با این نهاد بین‌المللی صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد. ناصر کنعانی ضمن تأیید سفر هیأتی از ایران به وین و گفت‌وگو با مقام‌های آژانس، از ادامه ارتباط‌های مستقیم و غیرمستقیم سازمان انرژی اتمی‌کشور با مقام‌های این نهاد بین‌المللی خبر داد و تأکید کرد طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی نیز به توافق‌هایی دست یافته‌اند. بر این اساس قرار است «به‌احتمال بسیار زیاد» هیأتی از آژانس به ایران سفر کرده و گفت‌وگوها و مذاکرات دوطرف پیرامون سؤال‌ها و ابهام‌های پادمانی ادامه یابد. وی به این نکته هم اشاره کرد که با توجه به اینکه بخشی از مسائل مطرح میان ایران و آژانس با مذاکرات رفع تحریم‌ها مرتبط است، برخی طرف‌ها، مانند گذشته، همچنان تلاش می‌کنند بر روند مذاکرات فنی ایران و آژانس تأثیرهای منفی بگذارند و روند گفت‌وگوها را مخدوش کنند.

لزوم پرهیز از رفتارهای عجولانه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به تحرکات اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای‌حکام نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تعامل نزدیک و سازنده جمهوری‌اسلامی با آژانس، شاهد رفتارهای «عجولانه» و «غیرسازنده» این کشورها هستیم که همچنان برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی با هدف اعمال فشار سیاسی بر ایران تلاش می‌کنند. کنعانی با ابراز تأسف از اینکه با وجود تعامل‌های فنی و تکنیکی ایران و آژانس و رفت‌وآمدهای اخیر میان دوطرف، آمریکا و تروئیکای اروپایی رویکردی سیاسی در چارچوب آژانس را پیگیری می‌کنند، تأکید کرد که صدور قطعنامه در شورای‌حکام نه‌تنها هیچ کمکی به حل‌وفصل امور فنی و پادمانی میان ایران و آژانس نمی‌کند، بلکه در این فرایند اخلال ایجاد خواهد کرد؛ «ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها قبلا هم دست به اینگونه اقدام‌های غیرسازنده زده‌اند و قطعنامه‌ای را در آژانس صادر کرده‌اند. صدور قطعنامه همکاری‌های فنی ایران با آژانس را دچار مشکل می‌کند.»

تلاش‌ برای حفظ مسیر مذاکرات
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مواضع ضدایرانی برخی کشورهای اروپایی در جریان حوادث‌اخیر در ایران نیز اشاره کرد و گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده‌اند، اما جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نمی‌دهد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق‌بشر اجتناب و به چارچوب دیپلماتیک اکتفا کنند. تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته‌ای است که برای ایران کارآمدی لازم را نخواهد داشت و با پاسخ مناسب و قاطع ایران مواجه خواهد شد.
کنعانی همچنین با بیان اینکه ایران ابتکارهای سازنده‌ای را برای حفظ مسیر مذاکرات به طرف‌های مقابل منتقل کرده‌است، از فعال بودن کانال‌های ارتباطی خبرداد و تأکید کرد تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات ادامه دارد.
وی اضافه‌کرد: همین چند کشور اروپایی که مواضع تند می‌گیرند، ازجمله فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت آمریکا، مسئول شرایط جاری برجام هستند؛ اگر آنها به تعهدهای خود عمل می‌کردند، قطعا برجام شاهد این روند طولانی نبود؛ بنابراین در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند. براین اساس باید به مسئولیت خود در ارتباط با توافق‌ها به‌صورت جدی عمل کنند.

مسیحی که کور می‌کند، اما شفا نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در نشست‌خبری دیروز خود با اشاره به مواضع و اقدام‌های ضدایرانی اخیر رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اینکه مکرون در کنار مخالفانی قرار می‌گیرد که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن شده، سیاست غلط و کوته‌بینانه‌ای است. این مسیحی که رئیس‌جمهور فرانسه در کنار وی قرار گرفته، کور می‌کند، اما شفا نمی‌دهد. ناصر کنعانی با بیان اینکه چنین رویکردی در قبال جمهوری‌اسلامی نشان می‌دهد دست آنها خالی است، به سران برخی کشورهای اروپایی توصیه کرد که در کنار ملت بزرگ ایران قرار بگیرند و به منافع بلندمدت خود توجه کنند. وی ادامه داد: همانگونه که وزیر امورخارجه ایران اخیرا اشاره کرده، برخی باید توجه داشته باشند که تخریب روابط تاریخی و بلندمدت، منافع ناشی از مناسبات دوجانبه را از بین می‌برد؛ بنابراین باید به منافع بلندمدت و مناسباتی که جمهوری‌اسلامی می‌تواند با این کشورها در حوزه‌های مختلف داشته باشد، توجه ویژه کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید