• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 21 آبان 1401
کد مطلب : 176803
+
-

مشترکان پرمصرف گاز زیر ضرب قیمت

احتمال افزایش پلکانی نرخ تعرفه گاز برای پرمصرف‌‌ها افزایش یافت

گاز را گران کنیم تا مصرف کاهش یابد؛ برخی اخبار تأیید نشده حاکی است این یکی از گزینه‌های پیشنهادی در آستانه افزایش مصرف گاز در فصل سرماست. 2هفته پیش محمدباقر‌قالیباف، رئیس مجلس در جلسه‌ علنی مجلس خطاب به جواد اوجی، وزیر نفت که خواستار اختصاص بودجه‌ای ویژه از حساب صندوق توسعه ملی برای افزایش تولید و عرضه گاز شده بود، اعلام کرد بهتر است وزارت نفت دنبال بهینه‌سازی مصرف باشد تا بودجه بیشتر برای تولید و عرضه بیشتر. حالا تعدادی از نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون انرژی همسو‌ با این گزینه از سیاست اصلاح قیمت گاز دفاع کرده‌اند که می‌تواند شائبه افزایش قیمت گاز را تقویت کند. محمدطلا‌مظلومی، عضو کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد بهینه‌سازی‌ مصرف گاز با اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی برای پرمصرف‌ها را مطرح و می‌گوید: افزایش تعرفه پلکانی مؤثر برای پرمصرف‌ها، عادلانه‌ترین تصمیم برای بهینه‌سازی‌ مصرف گاز است، زیرا مشترکان پرمصرف، بیشترین یارانه را دریافت می‌کنند.
داده‌های آماری وزارت نفت نشان می‌دهد از مجموع تولید ۸۷۰میلیون مترمکعبی گاز در فصول سرد سال، بیش از ۸۰درصد از کل تولید گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که فقط ۱۱درصد مشترکان در پله ۷ تا ۱۲ در دسته پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند و 4 تا 5 برابر مشترکان عادی یارانه گاز دریافت می‌کنند. آذرماه سال گذشته دولت افزایش تعرفه گاز پرمصرف‌ها را اجرا کرد که گفته شده در 4ماه پایانی سال گذشته باعث کاهش 25میلیون مترمکعبی گاز پرمصرف‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل شده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اجازه تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف گاز داده شده، می‌افزاید: کمیسیون انرژی مجلس در بودجه۱۴۰۲ نیز تصمیم‌گیری منسجمی خواهد داشت.

افزایش مصرف گاز در بخش خانگی
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم اعلام کرد: همزمان با آغاز دوره سرد سال مصرف گاز ۱۰۰درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود روند افزایشی مصرف تا هفته آینده نیز ادامه یابد. به‌گزارش همشهری، این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که هنوز دمای هوا در روزهای اخیر کاهش محسوسی نسبت به سال قبل نداشته اما محمدرضا جولایی با اشاره به پیش‌بینی ورود یک جبهه هوای سرد از شمال و شمال شرق به کشور و احتمال کاهش دمای هوا تا زیر صفر درجه، اعلام کرد: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط هفته آینده، مقدار مصرف در بخش خانگی - تجاری به بیش از ۵۰۰میلیون مترمکعب برسد. او افزود: با اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران، امید داریم جریان گاز را مطمئن و پایدار به مشترکان به‌ویژه در بخش خانگی برسانیم، در عین حال برای اجرای موفق این مأموریت نیازمند همکاری همه مصرف‌کنندگان در همه بخش‌ها و مدیریت مصرف هستیم تا جریان پایدار گاز به شکل مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد.

محدودیت گازی صنایع
سیاست تکراری وزارت نفت اما همان روش‌های گذشته است یعنی اعمال محدودیت گاز در بخش صنایع. جولایی با تأیید این گزینه می‌گوید: مقدار مصرف در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌ها و آذربایجان‌ها بیشتر از دیگر استان‌هاست و انتظار می‌رود در هفته آینده مقدار مصرف در این مناطق و مناطق شمال کشور بیشتر شود. این مقام گازی کشور با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۰درصد گاز مصرفی به بخش خانگی ارسال می‌شود، می‌افزاید: به‌طور طبیعی حفظ جریان پایدار و انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق شمالی نیازمند مدیریت مصرف است تا انتقال گاز با معضلاتی نظیر زمان، روبه‌رو نشود. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: ذخایر گاز باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند تا مشکل افت فشار در شبکه به‌وجود نیاید و مناطق شمالی کشور با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نشوند. بخشی از این مدیریت با اعمال مدیریت بخش خانگی پرمصرف و بخش دیگر با اعمال محدودیت در بخش‌های تجاری قابل اجرا خواهد بود.

افزایش تعرفه گاز پتروشیمی‌ها
گزینه دیگر وزارت نفت، افزایش تعرفه گاز صنایع به‌ویژه پتروشیمی‌ها به‌جای اصلاح قیمت در بخش‌های دیگر است. برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند، جواد اوجی در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی با وعده حمایت از تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی، این سؤال را مطرح کرده که چرا باید ۷۰درصد محصولات پتروشیمی به‌صورت خام و نیمه‌خام صادر شود؟ او با بیان آنکه در ایران هم به‌دلیل ناترازی گاز در فصل سرد، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی وجود دارد، خطاب به فعالان صنعت پتروشیمی گفته است: اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنید، به مشکل خواهید خورد، زیرا دسترسی به خوراک، بازار، مقدار سرمایه‌گذاری پایین و نرخ بازگشت سرمایه بالا بهترین زمینه را برای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاری در این بخش ریسک کم و بازدهی بالا دارد. او تأکید کرد: صنعت پتروشیمی باید وارد زنجیره پایین‌دستی شود تا هم از چتر حمایتی وزارت نفت و هم از تخفیف خوراک مصوب مجلس شورای اسلامی بهره‌مند شود.
اوجی افزود: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در قانون بودجه سال۱۴۰۱ نرخ گاز صادراتی گذاشته شده که ما در شورای هماهنگی اقتصادی و دیگر مراجع تصمیم‌گیری، تلاش زیادی برای اصلاح آن کردیم تا پتروشیمی‌ها دچار مشکل نشوند. وی با بیان اینکه منابع کلانی را که از صنعت پتروشیمی به‌دست می‌آورید در همین صنعت سرمایه‌گذاری کنید، اعلام کرد: در واقع پتروشیمی‌ها می‌توانند مانند کاری که ما با بعضی هلدینگ‌های صنعتی انجام داده‌ایم، برای توسعه میدان‌ها و تولید گاز سرمایه‌گذاری کنند و از گاز تولید شده استفاده کنند. وزیر نفت با بیان اینکه مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند روی ذخیره‌سازی گاز و بهره‌مندی از آن در فصل سرد سال سرمایه‌گذاری کنند، افزود: سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری گازهای مشعل و استفاده از آن به‌عنوان خوراک مشابه کاری که با هلدینگ خلیج‌فارس انجام شده است هم از زمینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌هاست.
او با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع پتروشیمی اروپا با این قیمت‌های انرژی، اقتصادی نیستند و به سمت تعطیلی می‌روند زیرا چشم‌انداز قیمت گاز و انرژی کاهشی نیست، تأکید کرد: بهترین کار در این شرایط سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره ارزش است و ما هم از این موضوع به‌صورت حداکثری حمایت می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید