• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17680
+
-

سد معبر ریشه در مشکلات فرهنگی جامعه دارد

آتوسا کبیر| گرگان ـ خبرنگار:

یکی از مشکلاتی که در محیط‌های شهری وجود دارد که بی‌توجهی به آن نارضایتی شهروندان را به دنبال خواهد داشت، مسأله سد معبر است. این تخلف را معمولا صاحبان مغازه‌ها و یا دستفروش‌ها آن هم در مسیر عبور و مرور عابران پیاده و بیشتر در پیاده‌رو‌ها مرتکب می‌شوند. حقیقت این است که حتی اگر مأموران شهرداری به خاطر پیگیری‌های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه‌داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی‌کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون‌شکنی می‌کند .هرچند تصویب قانون‌هایی سختگیرانه‌تر و توجه به اعمال قانون توسط بخش‌های اجرایی اهمیت دارد و بسیار مهم است، اما گره اصلی در مسائل روانشناختی و عمومی جامعه نهفته است. یعنی برای اینکه اشخاص سد معبر نکنند، باید موضوع خودخواهی و خودمحوری در جامعه کاهش پیدا کند و افراد به سمت قانون‌مداری سوق یابند .

در جامعه‌ای که بیشتر افراد آن مفهوم خودخواهی را با به دست آوردن حق اشتباه می‌‌گیرند و برای دستیابی به خواسته‌های خودشان حاضرند حقوق دیگران را زیر پا بگذارند و نادیده بگیرند، سد معبر یکی از جلوه‌های خودمحوری افراد چنین جامعه‌ای محسوب می‌‌شود. بنابراین شهرداری علاوه بر اینکه در زمینه اعمال قانون تلاش می‌‌کند، باید راه‌های فرهنگی، تبلیغی و تشویقی را نیز مد نظر داشته باشد. بانک‌ها برای اینکه بتوانند شرایط استفاده از دستگاه‌های کارتخوان را در فروشگاه‌ها گسترش دهند، دست به اقدامات تشویقی می‌‌زنند و برای هر مغازه‌داری که استفاده بیشتری از این کارتخوان‌ها داشته باشد، تشویق‌های مالی در نظر می‌‌گیرند. شهرداری‌ها نیز باید به دنبال شرایط تشویقی باشند. 
باید قانون‌مند بودن در کشور تبلیغ شود و برای این افراد ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود. در مورد مغازه‌داران یکی از این شیوه‌های تشویقی می‌‌تواند کاستن از مالیات یا ارائه تسهیلات با بهره پایین باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید