• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 5 خرداد 1397
کد مطلب : 17673
+
-

گره ترافیک در خیابان‌های سنندج

هادی بخشی| کارشناس ترافیک:

از  عوامل اساسی که بر پیچیدگی و ازدحام  ترافیک در استان دامن می‎زند، نوع معماری و بافت سنتی خیابان‎ها و معابر شهرهایی است که به تناسب وضعیت و شرایط و نیز حجم ترددهای گذشته، طراحی شده است. سنندج، بیش از سایر شهرها با دردسر ترافیک مواجه است. گرفتار شدن شهروندان در ساعاتی طولانی از روز، در میان انبوه خودروهای عبوری، اختلاط عابران پیاده و خودروها و تردد فراوان خودروهای تک سرنشین، بخشی از مشکلات ترافیک شهری سنندج است. حال اگر افزایش عجیب و گسترده جمعیت این شهر را نیز به علت هجوم یک‌باره جمعیت و حاشیه‌نشینی گسترده در چند سال اخیر،در کنار مشکلات پیش گفته شده قرار دهیم، می‎توان نتیجه گرفت که امروز سنندج در مقوله ترافیک با چالش واقعی رو به رو است. 

گرچه آمار دقیقی از تعداد خودورهایی که در شهر تردد می‎کنند وجود ندارد، اما حدود 150 هزار خودرو در شهری با جمعیت 500 هزار نفر و معابر و خیابان‎هایی که بیش از نصف آن نیاز به بازسازی دارند، در تردد است. از عواملی که در پیچیدگی ترافیک سنندج دخیل هستند، یکی ضعف دستگاه‎های خدمات‌رسان است. اعطای وام‌‎های تأمین اشتغال و مشاغل خرد(بنگاه‎های زودبازده) در سال‌‎های گذشته، موجب شد تعداد زیادی از جوانان جویای کار برای ارتزاق روزانه، خودروهای رده پایین شهرهای دیگر را بخرند و با انتخاب مسافرکشی به عنوان شغل، هم موجب آلودگی هوا و هم ازدحام و ترافیک شوند. 

بیکاری گروهی از جوانان در این شهر، نبود مدیریت صحیح در دو دهه گذشته و همکاری نکردن مردم نیز مزید بر علت ایجاد و قفل شدن ترافیک است. رفع این مشکل، جز با خرد جمعی و شورایی و همکاری توده مردم امکان‎پذیر نخواهد بود. ایجاد اشتغال با هدف جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در شهر، ساخت پارکینگ‎های طبقاتی مثل پارکینگ عبدالعلی سنندجی و مکان‌یابی مناسب آن‌ها، جلوگیری از فروش تراکم در مناطق حساس و پر ازدحام، ایجاد زیرگذر و روگذر در مکان‌ های مورد نیاز، بخشی از راهکارهای کاهش معضل ترافیک در سنندج است. همچنین انتقال ساختمان پزشکان به مناطق خارج از شهر، احداث شهرک‎های صنعتی و هدایت برخی صنوف خدمات‎رسان به مکان‌های مناسب برای فعالیت، ایجاد بازارهای میوه و تره‌‎بار قابل دسترس در همه محلات و جلوگیری از تردد به داخل شهر بخش دیگری از این راه حل‎ها به شمار می روند. انتقال بنگاه‌‌های معاملاتی اتومبیل به خارج از مناطق مسکونی، اجرای طرح زوج و فرد خودروها، افزایش لاین‎های تاکسی و ناوگان عمومی، اصلاح و مرمت ناوگان عمومی(فرسوده) و استفاده از طرح «ون» به جای اتوبوس‎های درون شهری با توجه به ظرفیت خیابان‌های شهری راهکارهای دیگری برای کاهش ترافیک در سنندج محسوب می‌شوند.
در سنندج چاره‌ای نداریم جز آن‌که از دستگاه‌های اجرایی تا نهادهای شهری و شهروندان باید دست به دست هم دهند، بلکه معضل ترافیک حل شود. در این راستا باید از تمامی ظرفیت‌های پیدا و پنهان در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها استفاده کرد و دلسوزانه در این حوزه گام های اساسی برداشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید