• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176670
+
-

اتفاق‌های خوب سینما تا پایان 1404

14فیلم از فارابی در راه است

سینما
14فیلم از فارابی در راه است

در سینمای ایران فقط وضعیت اکران نیست که تعریفی ندارد، بلکه تولید هم دچار مشکلات جدی شده است. در شرایطی که از اکران سینماها استقبالی به عمل نمی‌آید، طبیعی است که سینماگران برای تولید فیلم‌های جدید دست نگه دارند و منتظر باشند ببینند اوضاع چه زمانی تغییر می‌کند. روز گذشته، سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما، درباره وضعیت اکران و تولید به مهر گفت: «با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری در سینما، بیشتر فیلم‌هایی امکان تولید پیدا می‌کنند که بتوانند حمایت‌های دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی یا سازمان سینمایی را داشته باشند.
درست است که پروانه ساخت زیاد صادر می‌شود، اما اکثر فیلم‌ها بودجه‌ای برای تولید ندارند؛ به همین دلیل این فیلم‌ها یا اصلاً کلید نخورده یا در طول تولید به‌دلیل بروز برخی از مشکلات متوقف شده‌اند و این نشان می‌دهد که ما یک نظام ضابطه‌مند برای حمایت از سینما در مواقع بحرانی نداریم و این مهم‌ترین مشکل ما در سینماست.
توصیه می‌کنم مسئولان در طول سال مقاطعی را به‌عنوان مقاطع بحرانی سینما پیش‌بینی کنند تا با یک‌سری از سازوکارهای قانونمند بتوانند آن بحران را پشت سر بگذارند. سینما نیازمند رعایت یک‌سری از اصول و قوانین است که مدیران فرهنگی باید به فکر آن باشند تا این نوع از بی‌ثباتی‌ها در حوزه اکران، کاهش تولید یا کاهش سرمایه با قانونمندی برطرف شود.»
در این شرایط که بخش خصوصی رغبتی به حضور در بخش تولید ندارد، تنها راهکاری که باقی می‌ماند و عملی به‌نظر می‌رسد این است که خود دولت در بخش فیلمسازی سرمایه‌گذاری کند. هرچند سینمای دولتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، اما اگر مسئولان سینما خواهان این هستند که چرخ تولید بچرخد و به‌اصطلاح تولید سینما نخوابد، باید بودجه دولتی را صرف تولید فیلم کنند.
به گزارش تسنیم، روز گذشته، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ادامه سفرهای استانی‌اش به بوشهر سفر کرده در دیدار با استاندار بوشهر از تولید 14فیلم سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی خبر داد. خزاعی استفاده از ظرفیت‌های هنری را یک ضرورت دانست و با اشاره به نقش سینما در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: سینما تأثیر بسزایی در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دارد که این ظرفیت یک ضرورت است. رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه اکنون در عرصه زیرساخت سینما برخی استان‌ها دچار مشکل هستند، افزود: حل مشکلات استان بوشهر و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تخصیص بودجه برای حوزه تولید در استان بوشهر مورد توجه ویژه قرار دارد. استعدادها و ظرفیت‌های مهم و قابل‌توجهی در عرصه سینما در استان بوشهر وجود دارد که توسعه زیرساخت‌ها یکی از اولویت‌هاست. بوشهر تنها استانی است که فاقد سالن سینماست. برای حل این مشکل اقدامات مهمی انجام شده و حمایت از هنرمندان در این عرصه مورد توجه قرار دارد.
وی از افزایش 30درصدی سالن‌های سینما در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تعداد سالن‌های سینمای افتتاح شده در یک‌سال دولت سیزدهم نسبت به 40سال گذشته 30درصد افزایش یافته است. 600سالن فعال در حوزه سینما در کشور داریم که نسبت به جمعیت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی عقب هستیم.
وی از افتتاح 200سالن سینما تا پایان سال خبر داد و گفت: در 40سال 600سالن و در یک سال گذشته با حمایت وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و حوزه هنری اقدامات خوبی انجام شده و در راستای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری تا پایان سال شاهد افتتاح 200سالن خواهیم بود. در یک سال دولت سیزدهم 30درصد نسبت به 40سال در زیرساخت‌ها رشد داشته‌ایم. 60دفتر و 40نمایندگی سینمای جوان در استان‌ها فعال است که امکانات آنها به‌روزرسانی می‌شود. اکنون منتظر جذب اعتبار هستیم که بتوانیم تجهیزات تمام دفاتر سینمای جوان را بخریم و در این ‌حوزه 180میلیارد تومان اعتبار تجهیزات و به‌روزرسانی مکان‌ها و دفاتر سینمای جوان مصوب شده و بخشی نیز برای تولید هزینه می‌شود. 70درصد بودجه به سینمای جوان امسال تخصیص یافته و به استان‌ها در حوزه مستند برای نخستین‌بار 30درصد بودجه اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه فیلمسازان در استان‌ها می‌توانند آثار خود را به دفتر مرکز توسعه سینمای مستند ارسال کنند و از آن بهره بگیرند، ادامه داد: نگاه جدی به فیلمسازان استانی در جشنواره فیلم کوتاه مشهود بود؛ 4فیلمی که برای نخستین‌بار پروانه فیلمسازی برای سال بعد گرفتند، شهرستانی بودند. تا پایان سال1404 مشکلات عدیده‌ای که در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد برطرف شده و به‌عنوان پایگاه‌های بسیار مهم در عرصه فیلمسازی مطرح می‌شوند.
خزاعی با بیان اینکه در بوشهر 400میلیون تومان برای فیلم کوتاه درنظر گرفته شده است، گفت: در سال‌های گذشته این مبلغ 200میلیون تومان بوده، 400میلیون تومان نیز جزو تعهدات استان است. استاندار پذیرفته تقریباً 400درصد افزایش بودجه نسبت به سال قبل در حوزه تولید فیلم کوتاه در استان درنظر گرفته شود. تولید برنامه در سازمان سینمایی در دولت کنونی نسبت به دولت گذشته 100درصد افزایش یافته است. در بنیاد سینمایی فارابی تعداد فیلم‌هایی که برای تولید در دستور کار قرار گرفته 14فیلم سینمایی است و با برنامه‌های مدون تا پایان 1404 اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید