• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176644
+
-

توپ تعطیلی در زمین مجلس

دولت موافقت کرد، وقت تصمیم مجلس است

دولت با لایحه پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی برای اصلاح ساعت کار کارکنان بخش‌های دولتی موافقت کرد . به این ترتیب، ادارات و سازمان‌های دولتی در سراسر کشور روزهای پنجشنبه تعطیل خواهد شد. البته نهایی شدن این تصمیم به تصویب لایحه دولت در مجلس نیاز دارد. طبق مفاد مصوبه دولت، این تعطیلی شامل واحدهای خدمات‌رسانی نظیر بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای انتظامی و اطلاعاتی نمی‌شود.
به‌گزارش همشهری، دیروز پس از نشست هیات دولت، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی از 5 روزه شدن ساعت کاری در سراسر ایران خبر داد و گفت: طبق مصوبه دولت قرار بر این شد برای مشاغلی که امکانش وجود دارد ساعت کاری در سراسر کشور از ساعت‌۸‌تا‌۱۶:۳۰ باشد. به این ترتیب پنج‌شنبه و جمعه برای کارکنان تعطیل خواهد بود. او افزود: با توجه به اینکه مدارس در روز پنج‌شنبه تعطیل است و در شهرستان‌ها فرزندان والدین شاغل در خانه تنها می‌ماندند و دغدغه حمایت از خانواده و تحکیم آن پیش آمده بود و نیز چون امکان سفر برای خانواده‌ها به دلیل این‌که عملاً فقط یک روز تعطیل بودند، کم می‌شد، با این مصوبه که ان‌شاءالله در مجلس تصویب می‌شود، 2 روز پایانی هفته برای همه کارکنان تعطیل خواهد بود. لطیفی تاکید کرد: با این تصمیم هم خانواده تحکیم می‌شود، هم بهره‌وری اقتصادی افزایش می‌یابد و هم تعامل بین مرکز و استان و شهرستان‌ها بیشتر می‌شود.
رئیس سازمان اداری استخدامی اعلام کرد: مجموعه‌هایی که خدمات مستمر باید بدهند مثل بیمارستان‌ها یا در حوزه‌های پشتیبانی مثل اماکن بهزیستی، بانک‌ها، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی که هر روز هفته یا 6 روز هفته خدمات می‌دهند که برای این‌ها قانون مثل سابق است، اما برای بخش خدماتی که نیازی به حضور مستمر در طول هفته ندارد را برای 5 روز هفته در لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم بعد از تصویب در مجلس اجرایی شود.

تصمیم دولت چه بود؟
هیات وزیران روز گذشته به ریاست رئیس جمهوری و در اجرای سیاست‌های کلی نظام اداری با تغییر ساعت کار کارکنان دولت موافقت کرد. هدف از این تصمیم نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری، توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشور و خدمات‌رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم اعلام شده است. 
با این تصمیم، ساعات کار کارمندان دولت 42.5 ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف تعیین شده بر عهده دستگاه ذی‌ربط بوده میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.
طبق مصوبه دولت همه دستگاه های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسانی نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی موظفند ساعات کار خود را در 5 روز هفته تنظیم کنند. به این ترتیب در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴‌ساعت کار در هفته و ۱۷۶‌ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به ۵/۴۲‌ساعت کار در هفته و ۱۷۰‌ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

2 روز تعطیل در هفته
به گزارش همشهری، با تصمیم دولت عملا کارکنان بخش‌های دولتی و اداری کشور 2 روز در هفته تعطیل خواهند بود و مشخص نیست که آیا این تغییر در ساعت کار در آینده مشمول کارگران خواهد شد یا این امتیاز فقط برای دولتی‌هاست؟
تغییر ساعت کار ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های جاری دولت و البته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بخش دولتی شود و حتی احتمال کاهش میزان اضافه‌کاری کارکنان دولتی هم وجود دارد. پیش از این پیشنهادهایی برای تعطیل شدن روزهای جمعه و شنبه بارها مطرح شده تا به این ترتیب ارتباط تقویمی فعالیت‌های اقتصادی ایران به ویژه در بخش‌های مالی، تجاری و پولی با دیگر کشورها بهبود یابد و حالا با تعطیل شدن ادارات دولتی در روز پنج‌شنبه، این انتظار تقویت می‌شود که در آینده در صورت موافقت دولت و مجلس به جای پنج‌شنبه‌ها، روزهای شنبه تعطیل شود زیرا در اکثر کشورهای دنیا، واحدهای اقتصادی به ویژه در حوزه تجارت بین‌المللی روزهای جمعه تعطیل است. افزون بر این با تعطیل شدن ادارات و سازمان‌های دولتی و عمومی احتمال افزایش سفر و رونق گرفتن اقتصاد گردشگری داخلی وجود دارد و میزان بهره‌وری نیروی انسانی هم می‌تواند بهبود یابد. 
سال  1398 تعدادی از نمایندگان مجلس طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه همه مراکز اداری، آموزشی و قضایی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها را همانند تهران داده بودند که با آن مخالفت شد زیرا به باور منتقدان تعطیل شدن 2 روز در هفته بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار رونق تولید بود اما حالا که دولت پیشگام شده انتظار می‌رود این تصمیم در نهایت به تایید مجلس برسد. 
تعطیل شدن پنجشنبه‌ها نه تنها بازار گردشگری داخلی را رونق می‌بخشد بلکه فشار ناشی از هجوم مسافران در تعطیلات مناسبتی را که باعث ایجاد ترافیک در جاده‌ها و تراکم جمعیت در مناطق هدف گردشگری می‌شود را کاهش می‌دهد و عملا سفر‌ در طول سال تقسیم می‌شود. تصمیم دولت سیزدهم البته یک گام به جلو برای بازکردن یک گره در تعطیلات هفتگی است زیرا نیمی از کشور تعطیل و نیمه دیگر عملا نیمه تعطیل بوده و حالا دولت تصمیم دارد به این تبعیض و سردرگمی پایان دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید